samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Fiat Punto II - namiastka rodzinnego auta

Autor: Łukasz Lubas / Data: 2007-08-29

W tym artykule przedstawię Państwu jeden z najpopularniejszych miejskich samochodów na naszych drogach, którym jest niewątpliwie Fiata Punto II. W artykule znajdziecie ciekawy pogląd dotyczący tego auta oraz wiele cennych spostrzeżeń jego użytkownika. Zachęcam gorąco do lektury i czekam na komentarze.

Na początek przybliżmy sobie historię naszego dzisiejszego bohatera.

Historia

Pierwsza odsłona Fiata Punto (1993-1999) zadebiutowała na rynku w roku 1993. Model ten był następcą podstarzałego Fiata Uno. Stylistyka tego samochodu różniła się diametralnie od tej w Uno. Warto zaznaczyć, że samochód ten w 1995 r. został okrzyknięty samochodem roku. Klienci do wyboru mieli aż dziewięć wersji silnikowych: trzy wysokoprężne i sześć benzynowych.

Fiat Punto II - Widok z przodu

Punto drugiej generacji zadebiutowało w roku 1999 i zgodnie z oczekiwaniami zostało godnym spadkobiercą swojego poprzednika. Samochód został zbudowany na płycie podłogowej swojego poprzednika, tak więc został zmieniony jedynie stylistycznie. Tradycyjnie już wyposażono go w pionowe światła tylne, przód samochodu wystylizowano na bardziej agresywny, wnętrze samochodu poddano „renowacji” - niestety moim zdaniem niezbyt udanej. Jak u poprzednika do wyboru było dziewięć jednostek napędowych z tym, że aż pięć pośród nich „żywiło się” olejem napędowym.

Rok 2002 samochód został poddany facelifting-owi. Zmiany dotyczyły głównie przodu samochodu, przednie wąskie lampy zostały zamienione na dość duże reflektory(czy ładniejsze to akurat kwestia gustu). Dodano duży „grill”, zmieniono odrobinę zderzaki, środek pozostawiono praktycznie bez zmian.

Dane

Fiat Punto II - Widok z boku

Prezentowany samochód wyposażony jest w benzynowy silnik ośmiozaworowy o pojemności 1242 cm3 rozwijający moc 60 KM. Auto osiąga setkę w 14,3 s i rozwija „zawrotną” prędkość 155 km/h. Jeśli chodzi o dodatkowe wyposażenie, to niestety praktycznie go niema.

Jedyne, co możemy tu znaleźć to centralny zamek sterowny z pilota i autoalarm.

Wrażenia

Wielokrotnie miałem okazje podróżować nim w pięć osób i trzeba przyznać, że wnętrze tego samochodu jest naprawdę przestronne i dosyć obszerne.

Zawieszenie pracuje dobrze, choć jak dla mnie jest odrobinę za miękkie i ma delikatne skłonności do pływania. Jeśli chodzi o trwałość zawieszenia jest ona chyba największym minusem tego samochodu, amortyzatory wytrzymały zaledwie 30 000 km na naszych drogach.

Fiat Punto II - Wnętrze

Silnik sprawuje się dość dobrze, nie jest zbyt łasy na paliwo, z reguły zadowala się ok. 6 litrami na 100km. Niestety nie ma w nim nic z rajdowca, jeśli chodzi o wyprzedzanie to manewr ten wydaje się trwać ok. Godziny ;), więc należy dobrze się zastanowić przed jego podjęciem. Dynamika tego silnika jest proporcjonalna do jego pojemności, więc osobiście polecam (jako minimum) silnik 1,2 16 V.

Wnętrze wykonane jest z materiałów przeciętnej jakości, zewsząd zalewa nas szarość. Widoczność jest dosyć dobra, fotele są wygodne, lecz w czasie zakrętów trzeba uważać, żeby nie usiąść pasażerowi na kolanach.

Podsumowanie

Fiat Punto II - Widok z tyłu

Na koniec muszę wziąć ten samochodzik w obronę (przed samym sobą ;) ). Jest to naprawdę dobry samochód, użytkuję go od ponad trzech lat i jest praktycznie bezawaryjny. Jeśli nawet coś się popsuje to za części i tak nie zapłacimy wiele. Mogę go ze spokojnym sumieniem polecić, z tym że należy pamiętać, że skierowany jest do osób którym zależy na tanim, ekonomicznym, przestronnym, miejskim samochodzie.

Wasze komentarze:

Autor(ka): p HgT
Data nadesłania:
  13.09.2007 20:23
mi w szczególności przypadły do gustu wersje HGT punciaków. Jest czym pojeździć.
:)
Autor(ka): ronin50
Data nadesłania:
  02.01.2009 19:49
Bardzo dobry samochód, mam Punto od 2000 roku od lipca i jestem zadowolony, ma parę wad jak każdy samochód ale jeździ się dobrze, co do akumulatora to jak zacznie piszczeć pasek to należy go natychmiast naciągnąć bo mogą wystąpić kłopoty z uruchomieniem silnika.Pierwszy akumulator wytrzymał 6 lat i kupiłem drugi bo rzeczywiście padł.Wymieniłem co prawda teleskopy przód i tył ale tylko z powodu przejechanych kilometrów aż 110 000 tys. Trochę za dużo , eksperci zalecają wymiane co 20 000tys.ale nic sie nie działo z samochodem, i wymieniłem pierścienie tłokowe bo zjadał za dużo oleju bo aż 3 litry na 1000 km. teraz nie bierze wcale od wymiany do wymiany i olej lekko przykurzony po 8 tys.km.Mam w zastępstwie drugi sprzęt BMW 750i ten to wogóle się nie chce zepsuć choć na internecie opisują różne przypadłości tych aut, moje jakoś odpukać w niemalowane pali bez problemu w miescie 17 litrów na trasie do 120-10 litrów oczywiście mowa o etylinie nie oleju,mam też fiata Tipo na olej ale nie bedę się rozpisywał bo musiałbym napisać książkę.
Autor(ka): Ziut
Data nadesłania:
  09.03.2009 22:06
Ja miałem punciaka 1,2 zagazowanego, w podstawowej wersji S jakieś półtora roku. Silnik z wielopunktowym wtryskiem, choć słabszy miał zauważalnie lepszą dynamikę/elastyczność niż 1,4 12v 80KM na pojedynczym wtrysku w bravie, którą obecnie eksploatuję. jakieś 7/100 benzyny i 8,5 lpg, przy zdecydowanie nieekonomicznej jeździe :). Miał bardzo duży przebieg jak na segment B, a mimo to nie było żadnych problemów przez te 1,5 roku (znajomy poprzedni właściciel dbał). Sporo przestronniejszy od choćby corsy b (posiadałem), lecz dalsze podróże w piątkę wiązały się z załadowanym pod sufit bagażnikiem i lekkim dyskomfortem na tylnej kanapie (wyciągnięcie koła zapasowego i zastąpienie go sprajem mało by dało).Urok segmentu B. Ogólnie byłem zadowolony, jednostka napędowa 1,2 IMHO nadspodziewanie dobra, cichutko sobie pracuje. Układ kierowniczy bez wspomagania dosyć lekko skręca, biegi wskakują przyjemnie i z niedużą siłą, choć mogłoby być jeszcze lepiej. Rzeczywiście trochę miękki, ale to autko do spokojnej jazdy, po 20000 zawieszenie było OK. V max z ciekawości prawie 180km/h osiągane dość szybko, bez katowania. Miejsce na dwie puszki z napojami w ergonomicznym miejscu. Uchylne tylne szyby (przynajmniej w moim S). Przyzwoite hamulce. Po użyciu dźwigni do oparcia odblokowuje się swobodne przesuwanie fotela umożliwiając łatwiejsze wejście na tył(wersja 3 drzwiowa). Pozwolę sobie dodać również irytujące wady: moim zdaniem przydałby się jeszcze z jeden uchwyt rury wydechowej, która wpada w nadmierne drgania, co w połączeniu z wysoką temperaturą i korozją spawu powoduje przedwczesne usterki(przy dłuższych jazdach i większych przebiegach). Widziałem na mieście oberwanie tłumika w czasie rzeczywistym (całkowite, a jazdę z częściowym niejednokrotnie),sam również miałem problemy z wydechem. Przy wymianie tłumika najlepiej od razu pozbyć się nadwyrężonej rury. No, ale to moje zdanie. Do dziś nie mogę zrozumieć jak mogło zabraknąć wskaźnika temperatury (w wersji podstawowej)! Tnąc "bajery" mogli zrezygnować z mniej potrzebnej rzeczy. Niekonwencjonalny wlew oleju,choć to drobnostka.
Autor(ka): Ozzy
Data nadesłania:
  14.10.2010 09:28
Mój punto 1.2 Rocznik 2002 Ma 130 tys na liczniku i dzisiaj zmieniłem tylne amortyzatory. Poza tym poszedł układ wydechowy i jeszcze kupiłem mu nowy akumulator. To tyle
Autor(ka): dzika
Data nadesłania:
  31.10.2010 18:13
moje punto rocznik 2002 sprawuje sie dobrze gdyby nie akumulator mam go juz 8 lat i czwarty akumulator.Prosze mi powiedziec co moze byc przyczyna ,ze tak szybko sie wyladowuja.Pytalam sie elektryka i powiedzial ze niestety to jest uroda tych samochodow ,poprostu akumulatory te sa zbyt slabe
a akumaulatora wiekszego tam sie nie wlozy.Czy kto s ma ten sam problem? prosze napisac
Autor(ka): juhass
Data nadesłania:
  25.11.2010 17:03
Co do wyposażenia to spokojnie można znaleźć bogate wersje, z tym że zwykle sprowadzone. Mój kropek pochodzi z niemiec (sam przywiozłem) i ma 4 poduszki, ABS, pelną elektrykę i klimatyzacje. A wszystko to... z silnikiem 1.2 8v. ;)
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Fiat Punto Evo

Fiat Punto Evo

Nowy Fiat Punto Evo, mający swoją światową premierę na ostatnim Salonie Motoryzacyjnym we Frank... » ...więcej
Stylistyka Fiata Punto Evo inspiracją dla zespołu FIAT Yamaha Team podczas zawodów Moto GP na torze Estoril.

Stylistyka Fiata Punto Evo inspiracją dla zespołu FIAT Yamaha Team podczas zawodów Moto GP na torze Estoril.

Podczas wyścigu motocyklowego z cyklu Moto GP na torze Estoril, 4 października 2009, zespół FIAT Yamaha Team zaprezentował nowe barwy motocykli, dla których inspiracją był nowy produkt FIAT... » ...więcej
Premiera handlowa Fiata Punto Evo

Premiera handlowa Fiata Punto Evo

Nowy Fiat Punto Evo wchodzi oficjalnie do sprzedaży na rynk... » ...więcej
Ceny Fiata Punto Evo na rynku polskim.

Ceny Fiata Punto Evo na rynku polskim.

Fiat Auto Poland opublikował cennik nowego Fiata Punto Evo. » ...więcej
Załoga Abartha Grande Punto Mistrzami Europy

Załoga Abartha Grande Punto Mistrzami Europy

Giandomenico Basso wraz z pilotem Mitia Dotta, prowadząc sa... » ...więcej
Fiat na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu 2010

Fiat na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu 2010

Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Samochodowe... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia