Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Firma Bosch rozpoczęła produkcję rozruszników Start-Stop w 2007 roku. Od tego czasu wyprodukowano już pięć milionów takich urządzeń. Układ ten pozwala na redukcję zużycia paliwa do 5% oraz zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w cyklu normatywnym. Eksperci z firmy Bosch przewidują, że w 2013 roku co drugi nowy samochód w Europie będzie wyposażony w układ Start-Stop.
Fabryka Bosch w Hildesheim wyprodukowała pięciomilionowy rozrusznik Start-Stop. Popyt na tę technologię oszczędzania paliwa systematycznie rośnie od czasu rozpoczęcia produkcji seryjnej pod koniec 2007 roku. Powody sukcesu, jakim cieszą się rozruszniki Start-Stop są proste.– Technologia Start-Stop pozwala w niedrogi sposób zaoszczędzić sporo paliwa – mówi dr Ulrich Kirschner, Prezes działu branżowego Bosch Starter Motors and Generators. – W 2013 roku co drugi nowy samochód osobowy sprzedawany w Europie będzie wyposażony w układ Start-Stop – przewiduje Kirschner. Obecnie co trzeci nowo wyprodukowany samochód ma na pokładzie rozrusznik Start-Stop. Technologię Start-Stop firmy Bosch wykorzystują obecnie prawie wszyscy producenci samochodów w Europie – w małych samochodach, w limuzynach klasy wyższej, a nawet w samochodach sportowych.
Układy Start-Stop obniżają zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2 mierzoną wg Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy (NEFZ) nawet o 5%, a w odcinkach miejskich o 8%. W ruchu miejskim, a szczególnie w godzinach szczytu, potencjał oszczędności jest jeszcze większy. Układ w żaden sposób nie obniża komfortu jazdy. Gwarantuje to szereg czujników dostarczających układowi potrzebnych informacji. Przykładowo, czujnik akumulatora rejestruje poziom jego naładowania. Silnik jest wyłączany tylko wtedy, gdy akumulator jest w stanie zapewnić szybki rozruch. Innym przykładem może być czujnik temperatury we wnętrzu pojazdu. Jeżeli jest zbyt zimno lub za gorąco, silnik również się nie wyłączy, aby możliwe było szybkie osiągnięcie temperatury zapewniającej komfort podróżowania. Przetwornica napięcia stałego stabilizuje napięcie podczas rozruchów, dzięki czemu radio, nawigacja i urządzenia głośnomówiące mogą być zasilane bez zauważalnych spadków napięć.
Aby jeszcze bardziej obniżyć zużycie paliwa oraz emisję CO2, konstruktorzy Bosch planują w przyszłości stopniowo wydłużać okresy przestoju silnika. Początkowo w fazie hamowania silnikiem, a później także podczas jazdy, gdy kierowca nie będzie dodawał gazu. – W zależności od profilu jazdy udoskonalone układy Start-Stop mogą dodatkowo przynieść do 10% oszczędności paliwa – mówi Kirschner, ekspert firmy Bosch.
Źródło: Bosch, fot. Bosch