Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Nadmierny wzrost wagi i otyłość wśród kierowców oraz pasażerów na przestrzeni ostatnich 50 lat ma bezpośredni wpływ na zwiększenie ilości zużywanego paliwa. Blisko 4 miliardy litrów paliwa rocznie może być spalanych tylko z powodu nadwagi osób podróżujących autem.*
Szacuje się, że pół kilograma nadwagi kierowcy lub pasażera we wszystkich jeżdżących samochodach w Stanach Zjednoczonych** przekłada się na dodatkowe zużycie ponad 140 milionów litrów benzyny w ciągu roku!* Nadmierne obciążenie zwiększa zapotrzebowanie samochodu na paliwo – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Kierowcy nie mają świadomości, że zależność między obciążeniem auta a ilością spalanego paliwa jest aż tak znacząca. Każdy dodatkowy kilogram bez względu na fakt, czy jest to nadwaga kierowcy lub pasażera czy dodatkowy bagaż, automatycznie wiąże się z dodatkowym zużyciem np. benzyny.
Jazda obciążonym samochodem może dotyczyć kierowców i ich pasażerów, ale zwykle o „nadwadze” auta decydują zapomniane, niepotrzebnie przewożone w nim przedmioty, np.: książki, kilka butelek płynu do spryskiwaczy czy pozostałości po ostatnim urlopie. W aucie, a szczególnie w jego bagażniku warto regularnie robić porządek i usuwać rzeczy, które nie są niezbędne podczas codziennej jazdy
– mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Wybierając się w podróż i pakując bagaże do samochodu, warto wiedzieć gdzie je umieścić, aby skutkowało to możliwie jak najmniejszym dodatkowym zużyciem paliwa. Przy ładunku o masie 100 kg i jeździe z prędkością 60 km/h samochód spali o 5% więcej paliwa, jeśli bagaż zostanie umieszczony
w bagażniku, ale już o 8% więcej – jeśli znajdzie się w przyczepie i aż 10% więcej, gdy zostanie umieszczony w bagażniku na dachu! Kierowcy, którzy korzystają z bagażników dachowych, powinni pamiętać o ich demontażu w momencie, kiedy nie są już potrzebne – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – Jazda z pustym bagażnikiem dachowym nie tylko niepotrzebnie obciąża samochód, ale też pogarsza jego właściwości aerodynamiczne.
*Żródło: University of Illinois, USA
** Liczba zarejestrowanych pojazdów w USA w 2006 roku – ok. 251 mln sztuk; w tym samym czasie liczba samochodów osobowych dopuszczonych do ruchu w Unii Europejskiej – 288 mln sztuk.
Źródło: Renault, fot. Renault