Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Na przestrzeni ostatnich 5 lat, rynek LPG w Polsce dynamicznie się zmieniał. Jak wykazały badania przeprowadzone przez Pentor Research w tym roku,blisko 20% polskich kierowców zatankuje autogaz do swojego samochodu. Według analityków rynku, liczba aut wyposażonych w LPG będzie stale rosnąć.
W 2009 roku stwierdzono, że blisko 2,2 miliona samochodów w naszym kraju jest zasilanych autogazem. W stosunku do roku 2008 jest to wzrost o 4,3%, a od 2007 rynek zmienił się aż o 5,9%. Spośród wszystkich aut osobowych w Polsce, odsetek tych napędzanych LPG, kształtuje się on na poziomie 13,5 proc.
"Tendencja jest faktycznie rosnąca, dlatego, mając tą świadomość, sukcesywnie rozbudowujemy naszą ofertę Twin Power, czyli zwiększamy ilość dostępnych modeli Škody zasilanych LPG. Jest to propozycja wyróżniająca się na polskim rynku, zwłaszcza ze względu na utrzymanie gwarancji producenta na nowo zakupiony samochód" – powiedział Kierownik Działu PR w Skoda Auto Polska S.A., Tomasz Piasny.
Co 5 kierowca tankujący autogaz w swoim samochodzie póki co jest skazany na obsługę przez pracowników stacji, ponieważ w Polsce jeszcze nie można samodzielnie tankować LPG. Eksperci z branży podkreślają, że wprowadzenie samoobsługi przy tankowaniu LPG w Polsce byłoby korzystne dla klientów i mogłoby dać impuls do rozwoju rynku oraz do zwiększenia popytu na LPG. Jednak niezbędne jest prawne uregulowanie kwestii technicznych i kwestii bezpieczeństwa. Takie rozwiązania już działają np. w Holandii czy w Niemczech. Obecnie całkowita sprzedaż gazu skroplonego LPG w Polsce wyniosła 2,31 milionów ton (dane za rok 2009).
Jeżeli chodzi o tendencje rozwoju rynku LPG w Europie, to - jak wynika z badania Autogas Roadmap, czyli zleconego przez Parlament Europejski projektu rozwoju tej branży - w 2020 r. osobowych samochodów napędzanych gazem (zarówno LPG, jak i ziemnym) będzie w Europie ponad 20 proc. (obecnie jest ich około 2 proc).
W samej Polsce, w 2009 roku zamontowano 140 tys. samochodowych instalacji LPG. Z ruchu wycofano zaś około 50 tys. starych aut na gaz. Zatem na koniec 2009 r. w kraju zarejestrowanych było 2,2 mln osobowych samochodów napędzanych LPG. To stawia nas w światowej czołówce (i na pierwszym miejscu w Unii Europejskiej). Więcej aut z tego typu instalacjami jest jedynie w Korei Płd. i Turcji.
Na koniec 2009 roku łączna liczba punktów napełniania pojazdów gazem skroplonym LPG wyniosła 6050, co oznacza spadek o 300 szt. w stosunku do roku 2008. Taki spadkowy trend zaobserwowano już w poprzednich latach. Eksperci przewidują, że kurczenie się rynku stacji tak paliw tradycyjnych, jak i wyłącznie LPG, będzie w Polsce stałym zjawiskiem.
Spadająca efektywność sprzedaży w przypadku niezależnych operatorów autogazu jest główną przyczyną zmniejszenia się ilości modułów autogazowych. Zamykane są stacje niedochodowe, niekorzystnie zlokalizowane, ale również te niespełniające wymogów ochrony środowiska. W ostatnich latach polski rynek detalicznej sprzedaży autogazu zdominowany był przez niezależnych operatorów. W ostatnim okresie zaczyna się to jednak zmieniać. Coraz więcej kierowców decyduje się na tankowanie gazu na markowych stacjach (np: BP), w związku z tym niezależne punkty tankowania powoli znikają z rynku.
Źródło: Skoda PR