samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Ciśnienie pod kontrolą

Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-08-20

Jak ważną rzeczą jest utrzymywanie w oponach odpowiedniego ciśnienia powietrza nie trzeba nikomu przypominać. Koła napompowane w nieodpowiedni sposób nie tylko przyspieszają zużycie opon, ale mogą spowodować istotne niebezpieczeństwo podczas jazdy. W jaki sposób można kontrolować ciśnienie w kołach? Wystarczy najprostszy manometr, jednak ostatnie osiągnięcia techniki pozwalają nam nawet na bieżąco śledzić poziom ciśnienia w oponach i alarmują kierowcę w razie jego niebezpiecznego poziomu.

Odpowiednia wartość ciśnienia jest wyszczególniona w instrukcji obsługi. Zwykle w tym samym modelu z silnikiem wysokoprężnym ciśnienie w przednich kołach powinno być wyższe (silnik jest cięższy). Również gdy podróżujemy z pełnym obciążeniem koła tylne powinny być napompowane do wyższego ciśnienia.

Manometr w pompce

Pompka nożna z manometrem Pompka nożna z manometrem

Większość dostępnych w handlu nożnych pompek samochodowych jest wyposażona w manometr. Tego typu rozwiązanie jest najwygodniejsze, gdyż nie wymaga osobnego zakupu (i przewożenia) ciśnieniomierza. Wadą tego rozwiązania jest niezbyt wysoka dokładność pomiaru. Jednak o ile błąd pomiaru nie przekracza rozsądnych granic (co możemy sprawdzić np. mierząc ciśnienie w kole napompowanym w profesjonalnym serwisie) zakup pompki z manometrem możemy z czystym sumieniem polecić wszystkim zmotoryzowanym.

Ręczne manometry

Podstawową, jednak nie najpopularniejszą, metodą kontroli ciśnienia w oponach jest zastosowanie specjalnych manometrów. Urządzenia te występują pod różnymi postaciami, różniącymi się chociażby sposobem prezentacji wyników. Najczęściej jednak wyniki są prezentowane na okrągłej tarczy.

Ten rodzaj pomiaru jest jednak najdokładniejszy, gdyż dedykowany manometr jest zwykle dokładniejszy od tych montowanych w pompkach (chociaż nie jest to regułą).

Elektroniczne czujniki

Tego typu urządzenia już dość długo dostępne są jako opcjonalne wyposażenie droższych modeli samochodów. Ostatnio jednak cena tego typu zestawów spadła do tego stopnia, że zestaw taki zaczyna być przydatnym i popularnym urządzeniem.

Działanie opiera się na systemie 4 bezprzewodowych czujników wkręcanych do wentyli (lub też je zastępujących). Zmierzona wartość ciśnienia przekazywana jest drogą radiową do urządzenia pokazującego wyniki. Urządzenie to zwykle programuje się odpowiednimi wartościami ciśnienia tak, aby alarmowało kierowcę tylko wtedy, gdy wartość ciśnienia w którymś z kół będzie poza dopuszczalnym zakresem.

Zaletą tego urządzenia jest więc fakt, że ciśnienie w kole jest kontrolowane na bieżąco – każdy spadek ciśnienia wykrywany jest natychmiast co powoduje zwiększenie bezpieczeństwa podróżnych. Wadą jest niestety cena, która mimo, że już nie tak wysoka nadal pozostawia tego typu urządzenie w gronie nie niezbędnych gadżetów.

Podsumowanie

Pożądanych wartości ciśnień szukamy na klapce wlewu paliwa Pożądanych wartości ciśnień szukamy na klapce wlewu paliwa

Jakkolwiek tego nie zrobimy ciśnienie powinniśmy kontrolować raz na jakiś czas – najlepiej raz w miesiącu. Także gdy wjedziemy w większą dziurę sprawdźmy (zwłaszcza gdy mamy opony bezdętkowe) czy nie nastąpiło uszkodzenie felgi lub opony i związany z nim ubytek powietrza.

Gdy samochód zaczyna się źle prowadzić (np. jest znoszony na jedną stronę) nasze pierwsze podejrzenia powinny prowadzić do sprawdzenia ciśnienia w kołach. Zwłaszcza niebezpieczna sytuacja występuje wtedy, gdy koła z jednej strony pojazdu są napompowane inną wartością ciśnienia niż koła z drugiej strony – inne własności trakcyjne mogą wytrącić wtedy pojazd z założonego toru jazdy.

Nowoczesne bezdętkowe opony i odpowiednio kontrolowane ciśnienie powinny jednak zapewnić nam bezpieczne dotarcie na miejsce podróży.

Wasze komentarze:

Autor(ka): Gienek
Data nadesłania:
  20.08.2007 15:12
Z własnego doświadczenia wiem ze jednyną sensowną rzecza jaką można zmierzyć dokładnie ciśnienie jest urządzienie elektroniczne. Tylko one potrafią dokładnie wskazać ciśnienie
Autor(ka): Grześiek
Data nadesłania:
  20.08.2007 15:13
Ja powiedział bym jeszcze ze dobre są też manometry z zegarami wypełnionymi gliceryną gdyż wtedy nie psują sie one tak szybko na skutek skoków wskazówki
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Praktyczny zestaw do sprawdzania ciśnienia i podciśnienia

Praktyczny zestaw do sprawdzania ciśnienia i podciśnienia

Układów opierających działanie na ciśnieniu i podciśnieni... » ...więcej
Brakuje powietrza w oponie? Zadzwoni telefon.

Brakuje powietrza w oponie? Zadzwoni telefon.

System monitorowania ciśnienia w oponach firmy Continenta... » ...więcej
50% polskich kierowców uważa, że dba o środowisko

50% polskich kierowców uważa, że dba o środowisko

W najnowszym badaniu PENTOR przeprowadzonym na zlecenie M... » ...więcej
Polscy kierowcy wciąż mają kłopoty z ciśnieniem.

Polscy kierowcy wciąż mają kłopoty z ciśnieniem.

Ogłoszono wyniki V edycji ogólnopolskiej akcji „Ciśnie... » ...więcej
System wspomagania nagłego hamowania

System wspomagania nagłego hamowania

Dla wykorzystania maksymalnej siły hamowania wielu producent... » ...więcej
ABS dla motocykli

ABS dla motocykli

Nowy wariant 9. generacji systemów ABS dla motocykli ze zintegrowanym czujnikiem ciśnienia zapewn... » ...więcej
Wspomaganie układu kierowniczego

Wspomaganie układu kierowniczego

Dążenie do zwiększenia komfortu prowadzenia samochodu owocuj... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery