samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Pierwszy pokaz osiągnięć projektu SARTRE: jazda w kolumnie

Informacja prasowa / Data: 2011-01-18

Łączenie pojazdów w kolumny może już w ciągu najbliższych dziesięciu lat zrewolucjonizować sposób poruszania się po autostradach. Na torze testowym Volvo niedaleko Goeteborga, w Szwecji, odbyła się pierwsza udana prezentacja technologii opracowywanej w ramach finansowanego przez Unię Europejską projektu SARTRE.

Zautomatyzowany bezpieczny samochód ciężarowy Volvo jest pojazdem prowadzącym podczas testów. Pojazd jest wyposażony we wszystkie aktualnie oferowane przez Volvo Trucks systemy bezpieczeństwa, jak również w systemy bezpieczeństwa aktualnie testowane w ramach różnych projektów finansowanych przez Unię Europejską, takich jak HAVEit i Intersafe2.Zautomatyzowany bezpieczny samochód ciężarowy Volvo jest pojazdem prowadzącym podczas testów. Pojazd jest wyposażony we wszystkie aktualnie oferowane przez Volvo Trucks systemy bezpieczeństwa, jak również w systemy bezpieczeństwa aktualnie testowane w ramach różnych projektów finansowanych przez Unię Europejską, takich jak HAVEit i Intersafe2.

Projekt SARTRE przewiduje formowanie konwojów, w których za pojazdem prowadzącym, kierowanym przez zawodowego kierowcę, podąża kilka samochodów osobowych. Każdy samochód monitoruje prędkość, odległość i kierunek, dostosowując swoje parametry jazdy do pojazdu poprzedzającego. Pojazdy nie są w żaden sposób ze sobą połączone i w każdej chwili mogą opuścić konwój. Kierowcy pojazdów tworzących kolumnę mogą odpoczywać lub wykonywać inne czynności, podczas gdy cała kolumna podąża w ustalonym kierunku.

- SARTRE to bardzo ekscytujący projekt, który może przyczynić się do redukcji zużycia paliwa i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego - mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.

Testy przeprowadzono z udziałem prowadzącego samochodu ciężarowego i jednego samochodu osobowego, który płynnie podążał za pojazdem prowadzącym po wyznaczonej na torze testowym trasie reprezentującej drogę powiatową.

Po praz pierwszy badacze realizujący finansowany przez Unię Europejską projekt SARTRE testowali swoje rozwiązania poza symulatorem.

Testy przeprowadzono z udziałem prowadzącego samochodu ciężarowego i jednego samochodu osobowego, który płynnie podążał za pojazdem prowadzącym po wyznaczonej na torze testowym trasie reprezentującej drogę powiatową. Testy przeprowadzono z udziałem prowadzącego samochodu ciężarowego i jednego samochodu osobowego, który płynnie podążał za pojazdem prowadzącym po wyznaczonej na torze testowym trasie reprezentującej drogę powiatową.

- To duży przełom w tym ważnym europejskim projekcie - mów koordynator projektu Tom Robinson z Ricardo UK Ltd. - Łączenie pojazdów w kolumny daje możliwość poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, efektywniejszego wykorzystania miejsca na drodze, zwiększenie komfortu kierowców odbywających długie podróże, a także redukcji zużycie paliwa, tym samym redukcji emisji CO2. Wykorzystując doświadczenia poszczególnych uczestników projektu, SARTRE w sposób namacalny urzeczywistnia ideę bezpiecznych i efektywnych pociągów drogowych.

Większe bezpieczeństwo i wygoda

Kierowcy pojazdów tworzących kolumnę mogą odpoczywać lub wykonywać inne czynności, podczas gdy cała kolumna podąża w ustalonym kierunku. Kierowcy pojazdów tworzących kolumnę mogą odpoczywać lub wykonywać inne czynności, podczas gdy cała kolumna podąża w ustalonym kierunku.

Pociągi drogowe mają szereg zalet: Po pierwsze, przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, ponieważ ograniczają czynnik ludzki, który jest przyczyną co najmniej 80 procent wszystkich wypadków drogowych. Po drugie, umożliwiają zredukowanie zużycia paliwa, a więc także emisji CO2, nawet o 20 procent. Są również wygodnym rozwiązaniem dla kierowców jadących w kolumnie, ponieważ zwalniają ich z obowiązku kierowania pojazdem. Ponadto, dzięki temu, że pojazdy poruszają się z dużą, „autostradową" prędkością, w odległościach zaledwie kilku metrów od siebie, kolumna zajmuje mniej miejsca na drodze w porównaniu z grupą pojazdów poruszających się niezależnie od siebie.

Technologia ta znajduje się w już na tyle zaawansowanym stadium, że w ciągu kilku lat może trafić do produkcji seryjnej. O wiele dłużej natomiast może potrwać zyskanie publicznej akceptacji i uchwalenie niezbędnych, zharmonizowanych przepisów we wszystkich 25 krajach członkowskich UE.

Volvo Truck Corporation uczestniczy w projekcie SARTRE za pośrednictwem Volvo Technology Corporation, spółki z Grupy Volvo, zajmującej się rozwojem nowych technologii i koncepcji. Pojazdem prowadzącym podczas testów był samochód ciężarowy Volvo.

- Ważnym czynnikiem w kontekście zapewniania bezpieczeństwa w projekcie jest dobrze wyszkolony kierowca zawodowy, kierujący pojazdem prowadzącym kolumnę - mówi Erik Nordin z Volvo Technology.

Co więcej, w samochodzie ciężarowym Volvo kierowca ten korzysta z pomocy najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa, takich jak alkomat blokujący rozruch silnika, układ monitorowania reakcji kierowcy, układ ostrzegający o niebezpieczeństwie kolizji i układ stabilizacji toru jazdy, ograniczających ryzyko dekoncentracji i wypadku.

- Volvo Technology pracuje również nad szeregiem innych systemów, które przyczynią się do dalszej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego - konkluduje Erik Nordin.

Źródło: Volvo, fot. Volvo

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Jazda defensywna

Jazda defensywna

Mimo wielu sprzecznych opinii bezpieczeństwo na drogach zależy w głównej mierze od samych kierowc... » ...więcej
Jazda z wiatrem we włosach - Infiniti G Cabrio

Jazda z wiatrem we włosach - Infiniti G Cabrio

Kuszący wygląd oraz bezkompromisowe rozwiązania sprawiają... » ...więcej
Pierwszy i-MIEV w Polsce

Pierwszy i-MIEV w Polsce

Pierwszy na świecie seryjnie produkowany elektryczny pojazd Mitsubishi i-MIEV, który zadebiutował... » ...więcej
Barack Obama po raz pierwszy za kierownicą Chevroleta Volta

Barack Obama po raz pierwszy za kierownicą Chevroleta Volta

Prezydent USA Barack Obama wypróbował samochód elektryczn... » ...więcej
Pedestrian Safety firmy Volvo Cars - pierwszy na świecie system pozwalający uniknąć wypadków drogowych z udziałem pieszych

Pedestrian Safety firmy Volvo Cars - pierwszy na świecie system pozwalający uniknąć wypadków drogowych z udziałem pieszych

Wraz z planowaną na 2010 rok premierą nowego Volvo S60, Volvo Cars zaprezentuje dwa nowe systemy bezpieczeństwa czynnego – Pedestrian Safety – wykrywający pieszych na drodze samochodu oraz no... » ...więcej
Polecamy porady
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery