samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

MINI Paceman Concept - pierwszy model typu SAV w segmencie premium

Informacja prasowa / Data: 2010-12-31

MINI zapisuje kolejną kartę swojej historii prezentując nowy, fascynujący samochód koncepcyjny z rodziny MINI – model MINI Paceman Concept.

Dokładnie 10 lat temu zwiedzający północnoamerykański międzynarodowy salon samochodowy NAIAS (North American International Auto Show) w Detroit byli świadkami odrodzenia marki MINI w Ameryce Północnej, co zapoczątkowało pasmo bezprecedensowych sukcesów. Teraz marka MINI pragnie uczcić to wydarzenie ponownie podczas targów NAIAS – trwających od 10 do 23 stycznia 2011 roku – prezentując po raz pierwszy na świecie model MINI Paceman Concept. Ten spektakularny samochód studyjny tworzy zupełnie nową kategorię pojazdów, oferując jeszcze większą przyjemność z jazdy i niespotykaną wszechstronność zastosowań. MINI Paceman Concept może być kolejnym ważnym krokiem w rozwoju firmy i jednym z elementów portfolio modelowego MINI.

MINI Paceman Concept wykorzystuje fundamentalne cechy MINI – unikalny styl, właściwości jezdne gokarta, zwinność, dynamikę jazdy oraz indywidualny design – i nadaje im nowy wymiar dzięki najnowocześniejszej technologii oraz innowacyjnej koncepcji nadwozia. Projekt łączy w sobie sportowy, męski wygląd, wszechstronność i linie auta coupe z wymiarami czterodrzwiowego modelu MINI Countryman. Całość harmonijnie scala więc koncepcję klasycznego MINI, cechy modelu MINI Countryman oraz styl samochodu coupe. W rezultacie powstało MINI o liniach typowych dla pojazdów typu „muscle car”, które z każdej strony emanuje dynamicznymi właściwościami i prezentuje je szczególnie wyraźnie w bocznej i tylnej części nadwozia.

MINI Paceman Concept, którego sylwetka typowa dla crossoverów czyni go pierwszym pojazdem typu SAC (Sports Activity Coupe) w segmencie małych aut, łączy nowoczesny tryb życia z jakością premium. To doskonały samochód dla młodych, nowoczesnych i otwartych na otoczenie mieszkańców miast, którzy kochają charakterystyczne dla MINI właściwości jezdne gokarta, cenią indywidualny styl, a także przykładają dużą wagę do osobowości marki i utożsamiają się z jej wartościami. Grupę docelową tworzą jednostki pewne siebie, żyjące według własnych zasad i wyrażające swoją indywidualność poprzez produkty MINI, które wykorzystują do odkrywania nowych wyzwań w miejskiej dżungli. To także osoby czerpiące radość z jazdy w najbardziej skoncentrowanej formie dzięki doskonałemu komfortowi podróżowania, jaki zapewnia MINI zarówno podczas codziennej eksploatacji, jak i na dłuższych trasach.

Muskularne linie nadwozia MINI Paceman Concept świadczą o jego niepowtarzalnym charakterze, a jednocześnie określają przynależność modelu do gamy samochodów MINI. Ten czteromiejscowy pojazd studyjny, rozpoznawalny jako typowe MINI dzięki parze dużych drzwi oraz szeroko otwieranej klapie bagażnika, uzupełnia kategorię sportowych, nowoczesnych pojazdów typu Sports Activity Coupe (SAC) o zupełnie nowy, niepowtarzalny styl. Platforma modelu MINI Countryman, wyróżniająca się proporcjami charakterystycznymi dla MINI, zwiększonym prześwitem i podniesioną pozycją siedzącą, definiuje kompaktowe wymiary modelu koncepcyjnego.

Nadwozie: Sports Activity Coupe – miejskie i męskie.

MINI Paceman Concept wyróżnia się typową dla MINI przednią częścią nadwozia uzupełnioną niepowtarzalnym stylem. Duże reflektory otoczone chromowanymi ramkami zachodzą daleko na przednie błotniki i w połączeniu z wyprofilowaną maską silnika podkreślają imponujący przedni pas. Stylistyka osłony chłodnicy modelu MINI Paceman Concept w dużej mierze bazuje na projekcie tego samego elementu w MINI Cooper S Countryman. Dodatkowe wloty powietrza w dolnej części zderzaka zapewniają lepszą wentylację układu hamulcowego i wraz z głęboko osadzonymi lampami przeciwmgielnymi umacniają sportowy wizerunek auta. Nowa, ukośna listwa umieszczona pomiędzy przednim panelem bocznym a drzwiami zawiera zarówno boczny kierunkowskaz, jak i wlot powietrza. Jednocześnie, szeroka i dająca wrażenie dużej siły listwa stanowi przedłużenie słupka A w kierunku przednich kół, co podkreśla sportowy, niepowtarzalny charakter nadkola.

Duże, 19-calowe koła zaprojektowane specjalnie dla modelu studyjnego oraz ciemne nadkola z bocznymi progami w tym samym odcieniu łączą się optycznie z typową dla MINI boczną linią, która unosi się ku tyłowi nadwozia, podkreślając sportowy charakter pojazdu. Również kontury dachu modelu MINI Paceman Concept prezentują się wyjątkowo efektywnie. Płaska linia biegnie poziomo od przedniej do tylnej części dachu, gdzie przechodzi w szeroki słupek C, sprawiający wrażenie przezroczystego. Okna pojazdu zdają się otaczać nadwozie pasem ze szkła, natomiast dach w kształcie hełmu – wykończony kontrastującym kolorem – został „zawieszony” ponad całością. Boczne szyby w charakterystycznym dla coupe stylu zwężają się ku tylnej części nadwozia, gdzie łączą się z nieznacznie wznoszącą się linią boczną tworząc dynamiczny kształt klina. W modelu koncepcyjny zastosowano też klasyczny podział na nadwozie, strefę okien i dach.

„W przeciwieństwie do bardziej pionowej stylizacji modelu MINI Countryman, MINI Paceman Concept otrzymał horyzontalne linie podkreślające szerokość pojazdu,” wyjaśnia Marcus Syring, Dyrektor działu Projektowania Nadwozia MINI. Nowa interpretacja tradycyjnych wartości coupe (słowo „coupe” pochodzi z francuskiego „couper”, co oznacza „odciąć”) pozwoliła wymodelować nowy, homogeniczny tył pojazdu, który zachował urok typowego MINI. Wyraźne proporcje i muskularny design nadkoli, szczególnie widoczny w tylnej części, dodatkowo umacnia niekonwencjonalny, atletyczny projekt nadwozia.

Nowoopracowane tylne światła umieszczono na zewnętrznych krawędziach tylnego pasa, co podkreśla dominację poziomych linii biegnących równolegle i zwracających uwagę na szeroki rozstaw kół tylnej osi. Podobnie, jak w MINI Cooper S Countryman, tylna nakładka zderzaka w modelu MINI Paceman Concept ma kształt dyfuzora. Strumień powietrza kierowany jest pod podwoziem pomiędzy dwiema końcówkami układu wydechowego, co pomaga zoptymalizować aerodynamiczne właściwości samochodu. Nawet wnęka na tablicę rejestracyjną odzwierciedla kształt wlotu powietrza w przednim zderzaku, tworząc stylistyczne powiązania pomiędzy przednią i tylną sekcją nadwozia.

Czteromiejscowy pojazd mierzy 4 110 mm długości, 1 789 mm szerokości i 1 541 mm wysokości. MINI Paceman Concept charakteryzuje się też krótkimi zwisami, które zwracają szczególną uwagę na atletyczną sylwetkę auta.

Wnętrze: połączenie nowoczesnej funkcjonalności i luksusowego charakteru.

Wnętrze MINI Paceman Concept czerpie z języka stylistycznego MINI, jednak nie brakuje w nim nowoczesnych elementów. Pod muskularnym nadwoziem konceptu kryje się elegancka, aczkolwiek sportowa kabina pasażerska wykończona wysokogatunkowymi materiałami klasy premium. Deska rozdzielcza koncepcyjnego MINI odznacza się eleganckimi, wklęsłymi powierzchniami, co tworzy funkcjonalną atmosferę w sportowym stylu. Duże boczne dysze nawiewu podkreślają charakter wnętrza, odznaczającego się nowoczesną funkcjonalnością. Z kolei centralne dysze nawiewu, centralny prędkościomierz oraz dźwignia zmiany biegów otrzymały szerokie obwódki w kontrastującym kolorze.

Wąska konsola centralna, która pomaga zwiększyć ilość miejsca na nogi dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu, przechodzi pomiędzy siedzeniami w środkową listwę Center Rail – znaną z MINI Countryman – tworząc wizualne i funkcjonalne połączenie pomiędzy przednimi i tylnymi siedzeniami. Wyjątkowy i innowacyjny system listwy środkowej wyprofilowanej w kształcie litery „U” biegnie przez środek przedziału pasażerskiego aż do oparć tylnych siedzeń. We wnętrzu MINI Paceman Concept dominują jasne odcienie skóry, które nadają mu luksusowego charakteru pełnego ekspresji. Nowa interpretacja typowego dla marki eliptycznego kształtu drzwi i bocznego wykończenia tapicerskiego ciągnie się na całej długości kabiny i obejmuje słupki B, co podkreśla długość wnętrza.

Jednocześnie, w projekcie odzwierciedlony został komunikatywny i otwarty charakter samochodów MINI. W eliptycznej formie paneli bocznych umieszczono podłokietniki z obszernymi schowkami, ergonomicznie zaprojektowane uchwyty drzwi oraz głośniki systemu audio. Za sportowymi fotelami przednimi znajdują się dwa komfortowe, indywidualne siedzenia, których oparcia łączą się z bocznymi sekcjami wnętrza tworząc odpowiednio wyprofilowane podparcie. „Salonowy” charakter kabiny podkreśla indywidualizm i niekonwencjonalny wygląd modelu studyjnego, dzięki czemu każda podróż będzie wyjątkowym doświadczeniem zarówno dla pasażerów siedzących z przodu, jak i z tyłu.

Układ napędowy: mocny i wydajny.

Zarówno nadwozie, jak i podwozie modelu MINI Paceman Concept zostały zaprojektowane w celu umożliwienia integracji najmocniejszego silnika dostępnego obecnie w gamie MINI. Przeniesiona z MINI John Cooper Works jednostka napędowa o pojemności skokowej 1,6 litra z turbosprężarką o podwójnym wlocie (twin-scroll) generuje w modelu MINI Paceman Concept sportowe osiągi na najwyższym poziomie. Ten czterocylindrowy silnik rozwija 155 kW/211 KM i maksymalny moment obrotowy 260 Nm, który może zostać chwilowo zwiększony do 280 Nm za sprawą funkcji Overboost.

Platforma MINI Countryman wykorzystana w modelu koncepcyjnym stanowi doskonałą podstawę do zastosowania opcjonalnego, stałego układu napędu wszystkich kół MINI ALL4. Ten zaawansowany system, działający w oparciu o centralny mechanizm różnicowy sterowany elektrohydraulicznie, nieustannie rozdziela moc pomiędzy koła przedniej i tylnej osi. W normalnych warunkach jazdy do 50 procent mocy silnika wędruje do tylnych kół, podczas gdy w ekstremalnych warunkach układ przesyła na tylną oś do 100 procent mocy. Moc czterocylindrowego silnika przenoszona na wszystkie koła zapewni więc modelowi MINI Paceman Concept zwrotność w każdej sytuacji i typową dla MINI, bezpieczną charakterystykę prowadzenia.

Podwozie: najlepsza charakterystyka prowadzenia w segmencie.

Technologia podwozia MINI została dopracowana z uwzględnieniem charakteru modelu MINI Paceman Concept, w związku z czym możliwe jest pełne wykorzystanie potencjału mocnych jednostek napędowych i bezpieczne przekształcenie go w niespotykaną zwinność na drodze. Precyzyjne i sportowe właściwości jezdne samochodu – typowe dla gokarta – w połączeniu z wysokim komfortem jazdy wyróżniają model MINI Paceman Concept wśród innych konstrukcji. Na przedniej osi zastosowano kolumny McPhersona z dolnymi drążkami poprzecznymi, natomiast duży wpływ na zwinność pojazdu ma także elektryczne wspomaganie układu kierowniczego z siłą wspomagania uzależnioną od prędkości jazdy. Wielowahaczowa oś tylna, do której konstrukcji wykorzystano kompetencje BMW Group w zakresie układu jezdnego, została opracowana z uwzględnieniem zarówno wersji z napędem na dwa, jak i na cztery koła ALL4.

MINI Paceman Concept: kolejna innowacyjna idea.

MINI Paceman Concept ucieleśnia ideę niezrównanej przyjemności z jazdy w sposób, który spełnia oczekiwania dynamicznej, ukierunkowanej na nowoczesny styl życia grupy docelowej, a jednocześnie pozostaje w zgodzie z charakterem marki.

Model MINI Countryman stworzył nowe, fascynujące możliwości dalszego rozwoju marki, jednak projektanci wciąż pracują nad zwiększeniem potencjału zaawansowanej technologii układu napędowego i koncepcji zagospodarowania przestrzeni, aby stworzyć dodatkowe możliwości eksploatacji w siostrzanym modelu coupe. MINI Paceman Concept oferuje zatem wyjątkowo emocjonujące wrażenia z jazdy w stylu typowym dla marki. Oto przykład na to, jak z niekonwencjonalnej kreatywności rodzą się zupełnie nowe koncepcje pojazdów.

Źródło: BMW

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
MINI Coupé Concept - po prostu radość z jazdy

MINI Coupé Concept - po prostu radość z jazdy

MINI Coupé Concept - po prostu radość z jazdy MINI obchodzi ... » ...więcej

Opony typu premium vs opony NO Name – czy tania opona jest koniecznie dużo gorsza od opony drogiej?

Opony możemy podzielić nie tylko ze względu na producenta, ale też na klasę cenową. Pod tym względem wyróżnia się trzy kategorie – najtańszą wersją opon są te klasy budżetowej, lepsze opony to te klasy medium, natomiast najdroższe ogumienie należy... » ...więcej
Poznaj Mini 2009!

Poznaj Mini 2009!

Poznaj MINI 2009 Tak, tak…to już 50-te urodziny kultowej marki. MINI skończyło w tym roku pół... » ...więcej
Nowy model Mitsubishi w Genewie

Nowy model Mitsubishi w Genewie

Podczas marcowego salonu samochodowego w Genewie Mitsubis... » ...więcej
Honda New Mid Concept - sport i wygoda

Honda New Mid Concept - sport i wygoda

Nowy skuter Hondy jest połączeniem motocykla sportowego z... » ...więcej
Chevrolet Volt MPV5 Concept

Chevrolet Volt MPV5 Concept

Podczas tegorocznych targów Auto China 2010 w Pekinie Chevrolet zaprezentował koncepcyjny model V... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery