Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Aby uzyskać idealne warunki spalania paliwa należy kontrolować proporcję w jakiej wtryskiwane jest do cylindra paliwo i tlen. Zawartość tlenu w jednostce objętości powietrza nie jest jednak stała, lecz zmienia się w zależności od temperatury i ciśnienia gazu. Dlatego też komputer silnika samochodowego powinien wiedzieć ile tlenu dostało się do cylindra, aby dobrać do tego odpowiednią ilość paliwa. Tej informacji dostarcza właśnie przepływomierz powietrza.
W tej chwili w motoryzacji stosuje się dwa główne rodzaje przepływomierza.Różnią się one kilkoma cechami, które postaram się poniżej przybliżyć.
Głównym elementem przepływomierza mechanicznego jest ruchoma klapka, przez którą przepływa powietrze wpływając do silnika. Stopień wychylenia tej klapki mierzony jest przez specjalny czujnik. Wynik tego pomiaru określa tylko ilość powietrza (a nie tlenu), które dostało się do silnika. Tak więc należy jeszcze dodatkowo zmierzyć temperaturę i ciśnienie powietrza i dopiero na podstawie tych trzech wartości wyliczyć masę tlenu.
Wadą przepływomierzy mechanicznych jest dość spore ograniczanie strumienia powietrza wpadającego do silnika oraz fakt szybkiego zużycia czujnika mierzącego wychylenie klapki (w praktyce są to dwa, trące o siebie metalowe elementy).
Dużo lepiej spisuje się w tym względzie przepływomierz, którego elementem pomiarowym jest rozgrzany drut (przetwornik MAF). Opór elektryczny stawiany przez ten drut rośnie wraz ze wzrostem jego temperatury. Powietrze schładzając drut powoduje zmniejszenie jego oporu co pozwala na uzyskanie wyższego napięcia, co znowu powoduje zwiększenie temperatury drutu. I właśnie napięcie konieczne do rozgrzania drutu może być wprost przeliczone na masę przepływającego powietrza.
Wadą tego typu przepływomierza jest jego mała odporność na wstrząsy. Natomiast w porównaniu z przepływomierzem mechanicznym praktycznie wcale nie ogranicza on strumienia powietrza płynącego do silnika, a brak ruchomych części powoduje, że tego typu przepływomierz jest mniej awaryjny. Nie jest także wymagany pomiar temperatury powietrza ani jego ciśnienia.
Przepływomierz jest bardzo ważnym elementem osprzętu silnika. Jego uszkodzenie natychmiast wpływa na jakość pracy silnika. Przepływomierz wymaga więc dbania o jego stan. Niezależnie od jego typu duże znaczenie ma regularna wymiana filtra powietrza. Brudne powietrze może szybko uszkodzić przepływomierz lub zakłócić jego działanie.
Przepływomierze są produkowane przez wielu producentów. Z bardziej znanych można wymienić firmy Siemens, Bosch, Denso, Delphi.