samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Tweel - opona bez powietrza

Informacja prasowa / Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-07-27

Już blisko 2 lata temu zespół badawczy firmy Michelin opracował i przedstawił oponę, której nie musimy pompować. Nazwa tej opony (a w zasadzie całego zespołu obręcz-opona) to Tweel (od angielskiego tyre – opona i wheel – koło). Ten artykuł opisuje budowę i zasadę działania tego rozwiązania.

Zastosowanie

Odpowiedź na pytanie po co nam taka opona wydaje się oczywista. Opony nie musimy pompować, nie jesteśmy także narażeni na przebicie opony – taka możliwość po prostu nie występuje. Powszechne zastosowanie takiej opony w motoryzacji zapewne poprzedzi jej wykorzystanie w pojazdach wojskowych, gdzie jej zalety są jeszcze bardziej widoczne.

Obecny stan prac nad tą oponą nie pozwala na jej zastosowanie w ciężkich i szybkich pojazdach (ze względu na wibracje oraz hałas, który jest generowany przy wyższych prędkościach).

Budowa 

Budowa zewnętrznej części opony jest podobna do tradycyjnej (guma pokryta bieżnikiem). Ta guma jest jednak połączona z obręcza za pomocą specjalnego systemu elastycznych (poliuretanowych) „szprych”. To właśnie te elementy mają zastępować powietrze zapewniając zewnętrznej części opony odpowiednie właściwości. Od twardości i innych parametrów „szprych” zależeć będzie nośność opony.

Przyszłość

Wszystko wydaje się zależeć od trwałości i ceny takiej opony. Gdy tylko technologia pozwoli na zbliżenie się w tym zakresie do tradycyjnych opon z gumy możemy spodziewać się szybkiej ekspansji. Być może nastąpi to już w przeciągu następnych 10 lat.

Podyskutuj na forum

Zapraszamy do dyskusji na naszym forum:

Opony bez powietrza

Wasze komentarze:

Autor(ka): kamil
Data nadesłania:
  23.08.2007 15:43
Ciekawie to wyglada - ale chyba w produkcji nie będzie już takie przeźroczyste??
Autor(ka): Grześ26
Data nadesłania:
  24.08.2007 10:54
Pytanie czy takie cudo wytrzyma polskie drogi?? Przecież ta "opona" będzie ciągle pracowała na naszych dziurach. hehe
Autor(ka): kirpek
Data nadesłania:
  21.08.2008 22:14
no i jesteśmy w pkt wyjscia. kiedyś opony były pełne w środku teraz znów będą
Autor(ka): ti
Data nadesłania:
  27.11.2008 23:44
Ale na snieg to sie nie nadaje. i wogole jak najdzie błoto czy cos takiego to bedzie niezle strzelac
Autor(ka): technical
Data nadesłania:
  14.12.2010 13:23
W artykule autor nie napisać o zmęczeniu materiału, czyli ile km wytrzyma taka opona, w tym momencie na pewno znacznie krócej niż pneumatyczna. Inna sprawa że pracujące szprychy będą się rozgrzewać i topić, a w lato jeszcze bardzie. Dlatego dopiero za 10 lat dopracują technologię.
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Przepływomierz powietrza

Przepływomierz powietrza

Aby uzyskać idealne warunki spalania paliwa należy kontrolować proporcję w jakiej wtryskiwane jest d... » ...więcej
Brakuje powietrza w oponie? Zadzwoni telefon.

Brakuje powietrza w oponie? Zadzwoni telefon.

System monitorowania ciśnienia w oponach firmy Continenta... » ...więcej
100-milionowa opona w olsztyńskiej fabryce Michelin

100-milionowa opona w olsztyńskiej fabryce Michelin

W fabryce opon Michelin w Olsztynie wyprodukowano 100-mil... » ...więcej
Opór powietrza

Opór powietrza

Kształt samochodu w dużej mierze wpływa na opory powietrza jakie powstają podczas jazdy. Na zwiększe... » ...więcej
Innowacyjna opona do samochodów elektrycznych

Innowacyjna opona do samochodów elektrycznych

Podczas odbywającego się we Frankfurcie 63 Salonu Motoryzacy... » ...więcej
Największa opona świata w Monachium

Największa opona świata w Monachium

Ruszyły największe na świecie targi budownictwa przemysło... » ...więcej
Mitsubishi ASX bez vat!

Mitsubishi ASX bez vat!

Od 06.09.2010 w salonach Mitsubishi w Polsce właściciele firm mogą kupić wszystkie wersje najnows... » ...więcej
370 km/h w samochodzie bez dachu

370 km/h w samochodzie "bez dachu"

To było do przewidzenia. Po prezentacji wzmocnionych wari... » ...więcej
Polecamy porady
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery