Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
W ostatnich latach kierownice, które instalowane są w bolidach Formuły 1 przeszły praktycznie całkowita zmianę. Obecne kierownica ta przypomina bardziej konsole do gier niż typową kierownice. Znajduje się w niej jednak wiele przydatnych dla kierowcy funkcji bez których znacznie trudniej było by mu prowadzić pojazd.
Przepisy formuły 1 wymagają oby kierowca mógł opuścić bolid w czasie 5s. Jest to czynność dość trudna ze względu na małą ilość miejsca w kokpicie kierowcy. Z tego względu kierownica jest na specjalnym łączu które umożliwia szybkie jej wyjęcie, a po wyjściu ponowne zamontowanie.
Kierownica jest jednym z dość ważnym dla kierowcy elementem bolidu, który umożliwia mu sterowanie większością systemów jakie potrzebna mu są podczas prowadzenia pojazdu. Liczne przyciski jakie się na niej znajdują powalają mu na kontrolowanie zachowania się samochodu w różnych odcinkach toru. Podczas rozgrzewania opon można odpowiednio ustawić sobie siłę z jaką będzie działał system kontroli trakcji.
Możliwa też jest regulacja siły hamowania silnikiem co ma dość ważne znaczenie gdy hamulce są już dość zużyte. Kierownica umożliwia także sterowanie charakterystyką dyferencjału, a przez to jak również przez możliwość sterowania systemem trakcji można znacznie wpłynąć na zachowanie się samochodu podczas pokonywania zakrętów. Podczas zjazdu do boksu gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości za pomocą jednego przycisku kierowca nie musi martwić się o to, że przekroczy prędkość, musi jednak pamiętać aby nie wcisnąć przycisku zbyt późno gdyż samochód może nie wyhamować na czas. Kierownica wyposażona jest również w łopatki umożliwiające szybką zmianę biegów. Natomiast wyświetlacz umieszczony na kierownicy wyświetla ważne do kierowcy informacje.
Kierownica wykonana jest ze specjalnych materiałów takich jak tytan, aluminium, włókno węglowe ale również guma, i plastik. Materiały te zapewniają je niewielki ciężar (ok 1300g.) jak również umożliwiają przejście różnych testów zderzeniowych, przy których uszkodzenie zarówno kierownicy jak i kolumny kierowniczej nie może przekroczyć konkretnych wartości, a system wyjmowania kierownicy cały czas musi pozostać sprawny.
Wartość jednej kierownicy wynosi ok. 23 000 euro. A każdy z kierowców ma wymienianą kierownice kilka razy w sezonie. Kierownica ma dokładnie wyprofilowane miejsca w których kierowca trzyma dłonie. Zapewnia mu to odpowiedni komfort podczas jazdy a zarazem znacznie pomaga mu w prowadzeniu pojazdu.
Udoskonalenia jakie wprowadzono w budowie bolidów F1 pozwoliły na znaczne ograniczenia wielkości “koła” kierownicy, a do wykonania pełnego skrętu konieczne jest wykonanie tylko ¾ obrotu co nie wymusza na kierowcy odrywania rąk od kierownicy a tym samym ciągły dostęp do znajdujących się na niej przycisków.
Znajdujące się obecnie kierownice znacznie ułatwiają prowadzenie pojazdu. Lecz wymuszają również na kierowcy oprócz znakomitego opanowania do prowadzeni pojazdu również dokładnej znajomości instrukcji obsługi tego dość drogiego i technicznie zaawansowanego urządzenia.