Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Dążenie do zwiększenia komfortu prowadzenia samochodu owocuje rozpowszechnieniem się różnych rozwiązań. Jeszcze nie tak dawno manewrowanie samochodem przy małych prędkościach wymagało niemałej krzepy. Kierownica obracała się tym ciężej im mniejsza była prędkość pojazdu. Obecnie jest wprost przeciwnie. Dlaczego – to „sprawka” wspomagania układu kierowniczego, w który obecnie wyposażany jest prawie każdy nowy samochód.
W systemie takim napędzana przez silnik pompa wspomagania pozwala uzyskać odpowiednie ciśnienie w układzie wspomagania. Dzięki zastosowaniu zaworu ciśnieniowego ciśnienie to jest niezależne od obrotów silnika.
Wspomaganie ujawnia swoje działanie tylko podczas ruchów kierownicą. Podczas skrętu wytworzone w układzie ciśnienie „pomaga” kierowcy wykonać odpowiedni ruch kierownicą.
W nowoczesnych rozwiązaniach wspomaganie działa ze zmienną siłą. Specjalne zawory obniżają ciśnienie w układzie wraz ze wzrostem prędkości. Pozwala to uzyskać kierowcy odpowiednią kontrolę nad kołami pojazdu.
Zasada ich działania jest identyczna jak systemów hydraulicznych z tą różnicą, że pompa wspomagania jest napędzana silnikiem elektrycznym.
W systemie tym urządzeniem, które pomaga kierowcy kręcić kierownicą jest silnik elektryczny. Silnik ten jest uruchamiany w odpowiednim momencie dzięki systemowi czujników.
Podobnie jak w układzie mechanicznym siła takiego wspomagania może być zmienna. Uzyskanie tego efektu jest jednak łatwiejsze.
Obecnie takie systemy stosuje się raczej w małych samochodach, co wynika z zapotrzebowania elektrycznego silnika na prąd. Instalacja elektryczna w dużym samochodzie nie byłaby w stanie dostarczyć odpowiedniej mocy.
Główną zaletą takiego systemu w stosunku do systemów hydraulicznych jest oszczędność paliwa. Pompa hydrauliczna jest na stałe połączona z silnikiem co powoduje, że musi cały czas pracować, mimo, że nie jest potrzebna. Wspomaganie elektryczne gdy nie jest potrzebne nie zużywa zupełnie „zasobów” samochodu.
Prowadząc samochód ze wspomaganiem powinniśmy mieć świadomość, że sam fakt, że lekko kręci się kierownicą nie oznacza, że cały układ kierowniczy chodzi lekko. Obracanie kierownicą na postoju czy przy małych prędkościach wciąż powoduje działanie dużych sił na niektóre elementy układu kierowniczego oraz opony. Dlatego powinniśmy raczej tego unikać.
Nie wolno nam także zaniedbać sprawdzania poziomu płynu do wspomagania. Gdy tylko poziom płynu się obniży należy go uzupełnić.
Nic jeszcze nie pisałem o wadach wspomagania układu kierowniczego. Oczywiście jedną z jego wad jest nieznaczne podniesienie kosztu produkcji samochodu. W niektórych wypadkach mniejsze wyczucie kół pojazdu jest to pożyteczne rozwiązanie. Niektórzy uważają również fakt, że lżej jest kręcić kierownicą za wadę samą w sobie. Wystarczy przesiąść się do samochodu bez wspomagania a zobaczymy jak dobry trening tracimy w samochodzie ze wspomaganiem. Kręcenie kierownicą w samochodzie bez wspomagania, które kiedyś było dla nas łatwe teraz wydaje się ciężkie. Człowiek przyzwyczaja się do komfortu.
Jednak mimo tych kilku wad wspomaganie kierownicy jest niewątpliwie pożytecznym urządzeniem. Nowoczesne rozwiązania wręcz pomagają odpowiednio wyczuć koła samochodu co powoduje zwiększenie bezpieczeństwa. Szczególnie ważne jest odpowiednie wspomaganie kierownicy dla kierowców ciężarówek i/lub kierowców spędzających dużo czasu za kierownicą. Dla nich to rozwiązanie jest w tej chwili wręcz niezbędne.