Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Świeca żarowa służy do ułatwienia rozruchu silników wysokoprężnych. W warunkach zimowych sprawna praca świec żarowych jest wręcz niezbędna do uruchomienia silnika. Jak zbudowana jest świeca żarowa, jak się z nią obchodzić i jak rozpoznać jej awarię i konieczność wymiany?
Zdolność zapłonu oleju napędowego zależy od temperatury panującej we wnętrzu cylindra. Jeżeli jest zbyt zimne kompresja wytworzona przez rozrusznik może nie wystarczyć do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Aby ułatwić ten proces w silnikach wysokoprężnych stosuje się właśnie świece żarowe.
Najprościej rzecz ujmując działanie świecy zapłonowej można porównać do działania grzałki. W wyniku przepływu prądu świeca żarowa nagrzewa się do czerwoności. Wykorzystanie jej ciepła jest różne w przypadku silników z wtryskiem pośrednim i bezpośrednim. W przypadku wtrysku pośredniego świeca umieszczona jest tak, że jej koniec wystaje do wnętrza cylindra. Paliwo jest wtryskiwane tak, że trafia na rozgrzaną świecę żarową. W silniku z wtryskiem bezpośrednim świeca żarowa jest umieszczona w kolektorze ssącym, gdzie ogrzewa przepływające powietrze.
Użycie w silniku świecy żarowej powoduje od kierowcy konieczność obserwacji kontrolki jej nagrzania (zwłaszcza w okresie zimowym). Zwykle kontrolka ta przedstawia spiralę i jest w kolorze pomarańczowym. Kontrolka zapala się po przekręceniu kluczyka. Kierowca nie powinien uruchamiać rozrusznika do czasu gdy kontrolka ta zgaśnie (a gaśnie wtedy, kiedy specjalne czujniki wykryją odpowiednią temperaturę świecy – dlatego kontrolka świeci się dłużej zimą, kiedy to świeca żarowa ma trudniejsze zadanie).
Próba uruchomienia silnika przed zgaśnięciem kontrolki świecy żarowej najczęściej spowoduje co prawda rozruch, jednak kilka obrotów silnik wykona bez zapłonu, co może powodować przedostanie się niespalonego paliwa do katalizatora i w konsekwencji jego uszkodzenie.
Jeżeli kontrolka świec żarowych świeci się dłużej niż zwykle a mimo to mamy problem z uruchomieniem silnika można podejrzewać uszkodzenie świec żarowych.
Sprawne świece żarowe są bardzo ważne, aby długo i bezawaryjnie użytkować samochód z silnikiem wysokoprężnym. Znaczenie tego podzespołu jeszcze wzrasta w okresie zimowym. Dlatego warto wymieniać świece żarowe jak tylko będą tego wymagały. Długotrwałe użytkowanie samochodu z niesprawnymi świecami może spowodować jego uszkodzenie.
Zapraszamy do dyskusji na naszym forum: