samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Doładowanie podtlenkiem azotu czyli Nitro

Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-07-17

Do niedawna znane głównie z gier komputerowych powoli rozpowszechnia się wśród fanów tuningu podwyższającego moc silnika. Dobrze zaprojektowane doładowanie silnika podtlenkiem azotu (czyli tzw. „Nitro”) nie przynosi pojazdowi zbyt wielkiego uszczerbku, a amatorowi tuningu może dostarczyć sporej satysfakcji. Oczywiście powinno być używane z zachowaniem sporej dozy rozsądku.

Jak to działa?

Każdy silnik do pracy potrzebuje tlenu i paliwa. Gdy taka mieszanka znajdzie się w cylindrze, zostanie odpowiednio sprężona i zapalona za pomocą iskry wytworzonej przez świece następuje wybuch (czyli nagłe spalenie paliwa w tlenie, który znajduje się w cylindrze). Szybkość i czas trwania tej reakcji zależy od ilości tlenu i paliwa podczas jej rozpoczęcia. Im więcej tlenu tym reakcja taka może dostarczyć więcej energii.

Nie jest problemem wprowadzenie praktycznie dowolnej ilości paliwa do cylindra – jednak fakt, że oprócz niego musi zmieścić się w nim także powietrze (które zawiera tylko 21% uczestniczącego w reakcji tlenu) powoduje spore ograniczenia. Turbosprężarki wtłaczają do cylindra większą ilość powietrza, intercoolery zmniejszają jego temperaturę (a co za tym idzie pozwalają wtłoczyć go jeszcze więcej) – jednak wciąż tlenu w powietrzu jest tylko 21%.

Sytuację tę zmienia wprowadzenie do komory spalania podtlenku azotu. Substancja ta pod wpływem temperatury panującej w silniku rozpada się na czysty tlen i azot powodując, że w komorze spalania znajduje się już ok. 33% tlenu. Pozwala to na wprowadzenie do cylindra większej ilości paliwa. Spalenie takiej mieszanki pozwala na wyzwolenie większej ilości energii.

W praktyce...

Doładowanie podtlenkiem azotu („Nitro”) pozwala więc na zwiększenie mocy silnika o około 30%. Należy jednak pamiętać, że rozwiązanie to powoduje większe obciążenie (i wzrost temperatury) poszczególnych części silnika – z tego względu nie może być używane stale a jedynie okresami. Zalecana jest także wymiana szczególnie obciążonych podzespołów silnika na ich mocniejsze odpowiedniki. Odpowiednio zamontowane i używane „Nitro” nie powoduje znaczącego wzrostu zużywania się silnika.

Nitro może zostać zamontowane na 3 sposoby. Najkrócej rzecz ujmując ”Nitro” suche to wtryskiwanie podtlenku wraz z powietrzem dolotowym. ”Nitro” mokre polega na mieszaniu podtlenku z benzyną przed jej wtryśnięciem do cylindra. Najlepszą metodą jest jednak wtryskiwanie podtlenku bezpośrednio do cylindra.

Każda z tych metod ma swoje wady i zalety. Uzyskiwany przyrost mocy jest wprost proporcjonalny do ceny takiego układu. Bezpieczeństwo jego użytkowania – do profesjonalizmu firmy go montującej.

Podsumowanie

Pomimo, że użycie takiego doładowania nie jest zabronione może być różnie traktowane przez diagnostów i policję. Pamiętajmy jednak aby używać go z głową – najlepiej na zamkniętych zawodach – na ulicy tylko w granicach dozwolonych przepisami i... rozsądkiem.

Wasze komentarze:

Autor(ka): OBAR
Data nadesłania:
  13.09.2007 23:24
mi ten artykul sie spodobal mysle o czyms takim ale jeszcze musze troche odlozyc :P
Autor(ka): Jones
Data nadesłania:
  19.08.2008 11:43
Fajny artykuł, tylko mam pytanie: czy jest możliwa instalacja podtlenku azotu w silniku benzynowym z bezpośrednim wtryskiem(FSI)? i w instalacji suchej z turbosprężarką? silnik wysokoprężny? dzięki
Autor(ka): kirpek
Data nadesłania:
  21.08.2008 17:35
o nitro co nieco też jest jeszcze do powiedzenia, jak np wtrysk (rozprężanie gazu)nitro schładza komorę spalania co dodatkowo podnosi moc, można to zainstalować i dieslu i w benzyniaku, stopień skomplikowania jednostki nie ma znaczenia co do możliwości zainstalowania, bardziej cena.

dodatkowo można by napisać że co się dzieje po wtrysku (jak dobrze pamiętam n2o)nitro- podczas zachodzi reakcja chemiczna która powoduje uwolnienie dodatkowego tlenu zawartego w nitro, i jak napisał autor więcej tlenu więcej pary. pozdrawiam
Autor(ka): man
Data nadesłania:
  30.10.2009 19:53
Takie rzeczy to chyba tylko w SZYBCY I WŚCIEKLI. Mi do seicola się nie przyda :P
Autor(ka): czesław
Data nadesłania:
  05.04.2010 21:48
a nie można zamiast podtlenku azotu użyć czystego tlenu będzie działał na tej samej zasadzie
Autor(ka): Turbowrotka
Data nadesłania:
  21.07.2010 20:49
@czeslaw

Jeżeli użył byś czysty tlen to wszystkie komory by Ci wybuchły ;d za duża moc by była. Pozatym Temperatura była by zbyt wysoka a Azot chłodzi :P Za dużo na tym się nie znam ;d ale myślę że tak by wyglądała sytuacja z czystym tlenem.
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Intercooler - chłodniej czyli mocniej

Intercooler - chłodniej czyli mocniej

Intercooler bywa częstym uzupełnieniem turbosprężarki stanow... » ...więcej
Dodatkowe „doładowanie” Chevroleta Volta dzięki zastosowaniu przez GM rozwiązania firmy Powermat

Dodatkowe „doładowanie” Chevroleta Volta dzięki zastosowaniu przez GM rozwiązania firmy Powermat

Producent inwestuje w uruchomienie produkcji celem pozbycia się przew... » ...więcej
Head-up Display czyli wskaźniki na szybie

Head-up Display czyli wskaźniki na szybie

Bardzo często zdarza się, że technologie zastrzeżone dotychc... » ...więcej
Skutery czyli szał minionego lata

Skutery czyli szał minionego lata

W ostatnim czasie w znaczący sposób wzrosła ilość posiadaczy... » ...więcej
Skoda na gaz, czyli Twin Power

Skoda na gaz, czyli Twin Power

Już od ponad trzech lat Skoda Auto Polska S.A. i Landi Renzo z sukcesem realizują wspólny projekt de... » ...więcej
Defender przyszłości, czyli DC100 concept

Defender przyszłości, czyli DC100 concept

Land Rover Defender to jeden z najbardziej rozpoznawalnyc... » ...więcej
Bezpieczeństwo na siedząco, czyli foteliki dla dzieci

Bezpieczeństwo na siedząco, czyli foteliki dla dzieci

Podczas nagłego hamowania samochodu, z chwilą gdy dochodzi d... » ...więcej
Volvo w kolorze flamenco, czyli nowe C70

Volvo w kolorze flamenco, czyli nowe C70

W połowie września br. na targach motoryzacyjnych we Frankfu... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery