Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Układ ABS działa wbrew pozorom na dość prostej zasadzie. Najprościej rzecz ujmując układ ten wykrywa poślizg jednego z kół i odblokowuje go. Artykuł opisuje w trochę bardziej techniczny sposób jak się to dzieje i jaki jest cel takiego działania układu ABS.
ABS (Anti Blocking System) to urządzenie uniemożliwiające zablokowanie kół w czasie hamowania. Układ ABS wszedł na rynek w 1978 roku jako ekstra dodatek w najdroższych modelach BMW i Mercedesa. W szybkim czasie ABS pojawił się w wielu samochodach osobowych jak i ciężarowych. Obecnie układ ten stanowi obowiązkowe wyposażenie samochodów osobowych.
Typowy układ ABS składa się z:
Podczas hamowania prędkość obwodowa koła jest znacznie mniejsza od prędkości poruszającego się pojazdu, w efekcie pomiędzy nawierzchnia drogi a powierzchnią zewnętrzną koła występuje poślizg. Poślizg ten jest największy w momencie, gdy koło zostanie zablokowane natomiast zerowy, gdy swobodnie się obraca. Maksymalną siłę hamowania uzyskujemy w przedziale 10-30% wartości tego poślizgu.
Napięcie zmienne wytwarzane przez czujniki prędkości obrotowej przesyłane jest do wzmacniacza, gdzie zostaje odpowiednio przetworzone a następnie wysłane do elementów wykonawczych, które obliczają prędkość kół i samochodu. W chwili pojawienia się poślizgu jednego z kół impulsy wysyłane zostają do regulatorów prądu przednich i tylnych kół. Regulatory te sterują natomiast zaworami ciśnienia w danym obwodzie hamulcowym.
Siła hamowania może wzrastać do czasu, w którym nie wystąpi tendencja do zablokowania jednego z kół pojazdu względem pozostałych. W chwili wystąpienia opisanego poprzez odpowiedni zawór regulujący ciśnienie hamowania siła hamowania zablokowanego koła zmniejsza się i koło to zaczyna przyspieszać do chwili wyrównania się prędkości obwodowej zablokowanego koła z pozostałymi. Po osiągnięciu danej prędkości układ ABS przechodzi w stan czuwania.
Wydawałoby się, że układ ABS jest już tak dopracowany, że niewiele można zmienić w jego działaniu. Jednak – będące obecnie w fazie projektu – hamulce elektryczne mogą w przyszłości stanowić świetną bazę działania układów ABS nowej generacji. Takie hamulce, ze względu na dużo krótszy czas reakcji na impuls włączający je, spowodują, że układ ABS będzie mógł działać jeszcze skuteczniej.
Ale jak będzie – czas pokaże...