samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

ABS dla motocykli

Informacja prasowa / Data: 2011-02-03

Nowy wariant 9. generacji systemów ABS dla motocykli ze zintegrowanym czujnikiem ciśnienia zapewnia większą stabilność pojazdu podczas hamowania. Produkt firmy Bosch jest najmniejszym i najlżejszym na świecie systemem ABS dla motocykli.

Nowy wariant 9. generacji systemów ABS firmy Bosch dla motocykli ze zintegrowanym czujnikiem ciśnienia jest najmniejszym i najlżejszym na świecie systemem tego typu.Nowy wariant 9. generacji systemów ABS firmy Bosch dla motocykli ze zintegrowanym czujnikiem ciśnienia jest najmniejszym i najlżejszym na świecie systemem tego typu.

Bosch uruchamia produkcję seryjną nowego wariantu 9. generacji systemów ABS dla motocykli. ABS 9 plus jest obecnie najmniejszym i najlżejszym na świecie systemem wspomagania hamowania dla motocykli. – Sygnały z dodatkowego czujnika ciśnienia pomagają jeszcze szybciej wykryć unoszenie się tylnego koła. Pozwala to odpowiednio wcześniej dopasować ciśnienie hamowania, co poprawia stabilność motocykla podczas silnego hamowania – mówi dr Werner Struth, Prezes działu branżowego Chassis w firmie Bosch. Nowy system wchodzi obecnie do produkcji seryjnej w dwóch modelach motocykli. Kawasaki oferuje go pod nazwą „Kawasaki Intelligent Anti-Lock Brake System (KIBS)“ jako opcję w modelu Ninja ZX-10R, natomiast Ducati oferuje system jako wyposażenie seryjne swojego modelu Diavel. Aby podnieść bezpieczeństwo jazdy motocyklami, Komisja Europejska zaproponowała na początku października 2010 roku wprowadzenie obowiązku wyposażania w system ABS motocykli z silnikiem o pojemności przekraczającej 125 cm3.

Ze względu na dynamiczne zmiany obciążenia kół podczas silnego hamowania motocyklom grozi uniesienie tylnego koła, co zwiększa ryzyko przewrotki. Aby zapobiegać temu zjawisku, wszystkie warianty 9. generacji systemów ABS analizują wartości poślizgu obydwu kół. Jeśli pojazdowi grozi przewrotka, ciśnienie hamowania w przednim kole jest obniżane. W nowym wariancie ABS 9 plus Bosch zintegrował dodatkowy czujnik ciśnienia, który rejestruje zadane przez kierowcę ciśnienie hamowania i jest w stanie wcześniej rozpoznać unoszenie się tylnego koła, a dzięki temu także szybciej reagować.

Pierwsza na świecie seria ABS dedykowana motocyklom

Oferowane dotychczas systemy ABS dla motocykli były po niewielkich przeróbkach podobne do systemów ABS stosowanych w samochodach osobowych. Przy okazji projektowania nowej generacji systemów ABS dla samochodów konstruktorzy z ośrodka badawczo-rozwojowego firmy Bosch w Japonii opracowali pierwszą serię ABS dedykowaną wyłącznie motocyklom. Seria ta ma konstrukcję modułową, dzięki czemu można realizować warianty o najróżniejszym zakresie funkcji, od wariantu podstawowego ABS 9 base do wersji ABS 9 enhanced z elektronicznym hamulcem zespolonym. Ten ostatni wariant umożliwia wyhamowanie obydwu kół oraz elektronicznie sterowany rozdział siły hamowania nawet w sytuacji, gdy kierowca uruchomi tylko przedni lub tylko tylny hamulec.

Wszystkie systemy ABS firmy Bosch przeznaczone dla motocykli odznaczają się niezwykle zwartą konstrukcją. Obudowa pompy jest mała, ponieważ system jest wykorzystywany do modulacji siły hamowania w dwóch, a nie w czterech kołach. Płytka drukowana sterownika jest montowana bezpośrednio na zespole hydraulicznym, co zwiększa jej odporność na drgania. Ze względu na krótsze przewody hamulcowe oraz mniejsze tłoki system może korzystać z nowej pompy odprowadzającej o bardziej zwartej konstrukcji. W rezultacie, w porównaniu do poprzedniej wersji system jest o połowę mniejszy i lżejszy. Dodatkowo, dźwignia hamulca pulsuje słabiej, a system jeszcze szybciej dopasowuje ciśnienie hamowania do współczynnika przyczepności danej nawierzchni.

Firma Bosch produkuje systemy ABS dla motocykli już od 1994 roku. Od tego czasu na rynek trafiło wiele ulepszonych i udoskonalonych wersji systemu. Do chwili obecnej z taśm fabryk Bosch zeszło ponad 350 000 systemów ABS dla motocykli.

Źródło: Bosch, fot. Bosch

Wasze komentarze:

Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  31.03.2011 19:47
liczba dawców organów drastycznie spadnie ...nachodzi zagłada ludzkości a takie doskonałe są np. nerki młodego motocyklisty
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
ABS do motocykli

ABS do motocykli

Pierwszy na świecie system ABS dla motocykli firmy Bosch otrzymał prestiżowe wyróżnienie niemieck... » ...więcej
ABS - jak to właściwie działa

ABS - jak to właściwie działa

Układ ABS działa wbrew pozorom na dość prostej zasadzie. Najprościej rzecz ujmując układ ten wykrywa... » ...więcej
ABS - pomaga czy szkodzi?

ABS - pomaga czy szkodzi?

ABS to układ zapobiegający blokowaniu się kół pojazdu podczas hamowania. Skutek jego działania jest ... » ...więcej
Oferta FIAT bez VAT dla każdego - nie tylko dla firm

Oferta "FIAT bez VAT" dla każdego - nie tylko dla firm

Fiat Auto Poland przygotował kolejną ciekawą akcję promoc... » ...więcej
Nowe radiowozy dla Policji

Nowe radiowozy dla Policji

Bardzo szybkie, nowoczesne, luksusowe i... oznakowane Lancie Delta z wideo-rejestratorami trafiły... » ...więcej
Tytuł Motocykla Roku 2010 dla BMW Motorrad

Tytuł "Motocykla Roku 2010" dla BMW Motorrad

BMW Motorrad zdobył tytuł „Motocykla Roku 2010&rdqu... » ...więcej
Nowe silniki dla BMW X1

Nowe silniki dla BMW X1

W marcu tego roku w gamie jednostek napędowych dostępnych w modelu BMW X1 pojawią się nowe silnik... » ...więcej
Brabus E Kabriolet - dla wymagających

Brabus E Kabriolet - dla wymagających

Firma Brabus specjalizująca się w modyfikacjach Mercedesó... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery