Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Intercooler bywa częstym uzupełnieniem turbosprężarki stanowiącej doładowanie silnika spalinowego. Jego zadaniem jest, jak sama nazwa wskazuje, chłodzenie. Z tego artykułu dowiesz się co, w jaki sposób i dlaczego jest chłodzone.
Zadaniem turbosprężarki w silniku spalinowym jest sprężenie powietrza zasilającego silnik, tak aby większa ilość tlenu miała szansę uczestniczyć w procesie spalania mieszanki. Niestety skutkiem ubocznym działania turbosprężarki jest ogrzanie przepływającego przez nią powietrza (zarówno w wyniku samego procesu sprężania, jak i odbierania ciepła od nagrzanej turbosprężarki). To z kolei powoduje mniejszą gęstość powietrza, a więc efekt odwrotny do tego, który chcielibyśmy otrzymać.
Aby zapobiec negatywnemu wpływowi tego zjawiska na efektywność pracy silnika dość często w połączeniu z turbosprężarką stosuje się Intercooler, czyli chłodnicę powietrza doładowującego. W silnikach spalinowych umieszczona jest ona zwykle pomiędzy turbosprężarką a silnikiem (który też spręża powietrze) - stąd nazwa: inter - między (sprężarkami powietrza) oraz cooler - chłodnica.
Obniżenie temperatury powietrza dostarczanego do silnika umożliwia spalenie większej ilości tlenu a tym samym zapewnia większą efektywność pracy silnika (wzrost jego mocy).
Intercooler przypomina z wyglądu chłodnicę płynu, z tym, że w jej wnętrzu zamiast wody przepływa powietrze. Podobnie jak na zwykłą chłodnice na Intercooler kierowane jest chłodniejsze powietrze z zewnątrz samochodu, co powoduje schłodzenie powietrza dostarczanego do silnika.
Powietrze z zewnątrz może być dostarczone dzięki naturalnemu pędowi samochodu, możliwe jest jednak zastosowanie wentylatora wymuszającego przepływ chłodzącego powietrza.
Intercooler ma także wady. Podstawową z nich jest wyższa cena oraz większa komplikacja całego układu doładowania (co powoduje wyższe koszty serwisu). Wokół silnika należy również "wytyczyć" dodatkowy kanał wlotu powietrza chłodzącego Intercooler. Dodatkowo efektywność Intercoolera jest niska przy niskich obrotach turbosprężarki (z powodu małego wzrostu temperatury takiego powietrza w samej turbosprężarce.
Turbodoładowanie - mocno i oszczędnie
Zapraszamy do dyskusji na naszym forum: