Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-8,t-podstawowe_informacje_o_ukladzie_asr.html
Autor: Łukasz Lubas / Data: 2007-05-08

Podstawowe informacje o układzie ASR

Asr (Acceleration Slip Regulation) jest elektronicznym układem zapobiegający zbyt dużemu poślizgowi kół podczas dynamicznego przyspieszania. Dzięki temu możliwe jest ruszenie samochodem z maksymalnym przyśpieszeniem i dosyć stabilna jazda po różnych rodzajach nawierzchni.

Budowa

Układ działa w oparciu o:

  • czujniki prędkości obrotowej kół (pracujące w systemie ABS)
  • komputer sterujący pracą jednostki napędowej (głównie     przepustnicy)
  • czujniki zawieszenia i układu różnicowego

Działanie

W momencie poślizgu koła następuje natychmiastowe zmniejszenie prędkości obrotowej, poprzez:

  • zmniejszenie momentu obrotowego silnika
  • hamowanie kół
  • blokowanie układu różnicowego
  • zmianę rozdziału napędu

Niestety większość systemów montowanych w samochodach średniej klasy działa tylko w niskim zakresie prędkości (0-40 km/h). Istnieje również odmiana systemu działająca w całym zakresie prędkości, lecz do tej pory montowana jest jedynie w drogich samochodach.

Przyszłość

W niedalekiej przyszłości system ASR podobnie jak dziś ABS z pewnością stanie się wyposażeniem standardowym nowych samochodów. Do w/w systemów dołączy także z czasem system ESP (Electronic Stability Program) montowany na razie głównie w samochodach klasy wyższej (tj. Audi, Bmw, Mercedes).

Nie pozostaje nam nic innego jak tylko cieszyć się z faktu, iż koncerny samochodowe urządzają coś na wzór „wyścigu zbrojeń” w kwestii bezpieczeństwa. Nie jest to zbyt dobra wiadomość dla kierowców dla których przyjemność prowadzenia samochodu i poczucie pełnego panowania nad nim jest ważna – jednak wszyscy inni będą z pewnością zadowoleni i, co równie ważne, bezpieczni.

Podyskutuj na naszym forumZapraszamy do dyskusji na naszym forum:

ASR - Pomaga czy szkodzi?