W nowoczesnych konstrukcjach samochodów spotykamy się z coraz bardziej zaawansowanymi układami zawieszenia. Konstruktorzy prześcigają się w coraz to nowszych pomysłach podnoszących komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jednak nowoczesne rozwiązania wydają się dość skomplikowane w porównaniu z rozwiązaniami początkowymi.
Obecnie rozróżnić można dwa główne rodzaje zawieszeń. Zawieszenie zależne i niezależne. Różnica w konstrukcji tych dwóch rodzajów zawieszeń polega na tym, że w zawieszeniu niezależnym każde koło resorowane jest oddzielnie i nie oddziałuje na inne koło (nie jest z nim w żaden sposób połączone). W zawieszeniu zależnym koła np. przedniej osi działają na siebie przez połączenie jednym z elementów zawieszenia np. resorem piórowym.
Resor piórowy jest najprostszym konstrukcyjnie rozwiązaniem. Jest to inaczej mówiąc element resorujący wykonany w postaci sprężyny wielopłytkowej wykonanej z płaskowników stalowych, które nazwać możemy piórami (stąd nazwa resor piórowy). Pióra resoru są odpowiednio wygięte, zależnie od długości oraz połączone ze sobą śrubą przechodzącą przez ich środki. Natomiast aby zapobiec przesuwaniu się piór na boki zakłada się na nie opaski stalowe. Resor tego typu umieszczany jest poprzecznie do kierunku jazdy i stanowi element zawieszenia zależnego.
Od resoru piórowego różni się sposobem zamocowania. Jest on dwustronnie, przegubowo zamocowany do ramy w kierunku podłużnym do osi pojazdu, natomiast na środku podparty jest osią nośną pojazdu.
Jest jednym z podstawowych elementów zawieszenia zazwyczaj używanym z amortyzatorami lub belką skrętną. Jej głównym zadaniem jest częściowe amortyzowanie uderzeń.
Jest kolejnym elementem zawieszenia stosowanym w większości pojazdów samochodowych. Jego podstawowymi zadaniami są: zapewnienie stałego kontaktu koła z podłożem, jak najlepsze tłumienie drgań oraz kontrola ruchu sprężyn oraz zawieszenia. Rozróżnić możemy amortyzatory olejowe oraz gazowe. W obu przypadkach czynnikiem roboczym jest olej gaz natomiast wtłoczony pod wysokim ciśnieniem zapobiega efektowi spieniania się oleju.
Zawieszenie to jest połączeniem amortyzatora, na którym zamocowana została sprężyna w taki sposób, że stanowią one stały element. Amortyzator w zawieszeniu tym pełni funkcje zarówno tłumiące jak i stanowi element prowadzący polegający na połączeniu górnej części zwrotnic z elementem samochodu (nadkolem) w sposób umożliwiający obracanie się amortyzatora. Rozwiązanie to ma wiele zalet miedzy innymi zwartą i prosta budowę przez co zajmuje mało miejsca, stanowi element zawieszenie niezależnego, jest tańsze w produkcji lecz posiada również wady takie jak przenoszenie znacznych drgań z podłoża jak i stuków z układu kierowniczego. Jest jednak rozwiązaniem powszechnie stosowanym w produkcji samochodów jako element zawieszenia przedniego jak i tylnego.
Belka skrętna jest elementem zawieszenia półzależnego powstałego przez połączenie dwóch tak zwanych wahaczy wleczonych (stąd czasem nazwa zawieszenie ze sprzężonymi wahaczami wzdłużnymi) wcelu wyeliminowania zniekształceń wahaczy na skutek nierówności na drodze. Przez powstawanie zniekształceń na wahaczach wleczonych dochodzić mogło do zmiany geometrii zawieszenia. Przez połączenie dwóch wahaczy belką uzyskano dużą sztywność poprzeczną i małą sztywność skrętną oraz pozwoliło to wyeliminować odkształcenia wahaczy. Oczywiście sama belka nie spełnia zadania tłumiącego w związku z czym należy uzupełnić ją o taki element (amortyzator).
W zawieszeniu tym znajduję się również element sprężysty, którym zazwyczaj jest sprężyna śrubowa lub drążek skrętny.
Drążek skrętny jest elementem sprężystym zawieszenia pojazdu, wykonanym w postaci pręta lub rury. Jeden z końców drążka umieszczony jest nieruchomo np. w ramie pojazdu, natomiast drugi połączony z elementami zawieszenia np. belka skrętną wykonuje ruchy które powodują skręcanie drążka a zarazem tłumienie drgań. Za pomocą drążka skrętnego możliwa jest regulacja wysokości pojazdu. Drążki te stosuje się w samochodach z zawieszeniem niezależnym.
Zawieszenie wielowahaczowe ma za zadanie zapewnienie jak najlepszego komfortu jazdy, a zarazem zapewnienie jak najlepszego prowadzenia pojazdu. Konstrukcja zawieszenia wielowahaczowego polega na odpowiednim połączeniu wahaczy wzdłużnych, poprzecznych, skośnych oraz drążków. Częstym rozwiązaniem jest zastosowanie dolnego wahacza wzdłużnego wraz z dwoma drążkami poprzecznymi: dolnym do którego zamocowany jest amortyzator ze sprężyną oraz górnym. Rozwiązanie to zapobiega zmianom kąta pochylenia kół co jest szczególnie pożądane w zawieszeniu tylnym, w którym zmiana kąta następuje wraz ze wzrostem obciążenia pojazdu.
Obecnie nowoczesne rozwiązania posiadają jeszcze liczne wady. Jednak z biegiem czasu z pewnością znajdą się rozwiązania pozwalające na znaczne podniesienie komfortu podróżowania, a zarazem zapewniające doskonałe prowadzenie pojazdu.