Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-59,t-head_up_display_czyli_wskaźniki_na_szybie.html
Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-08-01

Head-up Display czyli wskaźniki na szybie

Bardzo często zdarza się, że technologie zastrzeżone dotychczas dla zastosowań wojskowych trafiają do powszechnego użytku. Tak dzieje się właśnie z technologią HUD (Head-up Display), która dotychczas służyła głównie pilotom myśliwców wyświetlając na szybie przed ich oczami wszelkie dane dotyczące lotu tak, aby nie odrywać ich od śledzenia tego co dzieje się poza samolotem. Dość oczywisty jest powód zastosowania tej technologii w samochodach – zwiększenie bezpieczeństwa. Także jasne jest co powodowało, że dotychczas tego rozwiązania nie ma w powszechnym użytku - tym czymś jest (była) cena.

Początki

Head Up Display w BMW M5. Fot.: BMW Head Up Display w BMW M5.
Fot.: BMW

Jak wspomniano we wstępie HUD został wynaleziony dla potrzeb wojskowych myśliwców, w których olbrzymia ilość informacji musiała zostać przekazana pilotowi tak, aby zbytnio nie absorbować jego uwagi. W latach 70 rozwiązanie to trafiło do cywilnych samolotów. Obecnie typowy system HUD wyświetla pilotowi dane takie jak prędkość, wysokość, kompas, linię horyzontu i wiele innych.

Pierwszy raz HUD w samochodzie został zastosowany przez firmę General Motors w samochodzie Oldsmobile Cutlass Supreme w roku 1988.

HUD w akcji

Działanie układu HUD jest stosunkowo proste. Polega ono na wyświetlaniu na szybie nieprzepuszczającej określonej długości fali świetlnej obrazu z lampy emitującej właśnie światło o tej długości fali. Światło to zostaje przez szybę zatrzymane tworząc wyświetlany obraz.

Odrębnym problemem jest ostrość wyświetlanego obrazu – musi ona być tak dobrana aby kierowca nie musiał skupiać wzroku osobno na drodze i osobno na wyświetlaczu. Innymi słowy musi wyraźnie widzieć jednocześnie drogę i wyświetlane informacje.

Przyszłość

Sens zastosowania systemu HUD jest dość oczywisty – możliwa jest bowiem hipotetycznie sytuacja, w której wypadek spowodowany jest chwilowym odwróceniem przez kierowcę wzroku od drogi w celu spojrzenia na tablicę przyrządów. Zastosowanie HUD pozwoli zminimalizować ilość takich sytuacji. Pytanie tylko kiedy cena tego układu pozwoli na powszechne jego stosowanie.