Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-54,t-tweel___opona_bez_powietrza.html
Informacja prasowa / Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-07-27

Tweel - opona bez powietrza

Informacja prasowa

Już blisko 2 lata temu zespół badawczy firmy Michelin opracował i przedstawił oponę, której nie musimy pompować. Nazwa tej opony (a w zasadzie całego zespołu obręcz-opona) to Tweel (od angielskiego tyre – opona i wheel – koło). Ten artykuł opisuje budowę i zasadę działania tego rozwiązania.

Zastosowanie

Odpowiedź na pytanie po co nam taka opona wydaje się oczywista. Opony nie musimy pompować, nie jesteśmy także narażeni na przebicie opony – taka możliwość po prostu nie występuje. Powszechne zastosowanie takiej opony w motoryzacji zapewne poprzedzi jej wykorzystanie w pojazdach wojskowych, gdzie jej zalety są jeszcze bardziej widoczne.

Obecny stan prac nad tą oponą nie pozwala na jej zastosowanie w ciężkich i szybkich pojazdach (ze względu na wibracje oraz hałas, który jest generowany przy wyższych prędkościach).

Budowa 

Budowa zewnętrznej części opony jest podobna do tradycyjnej (guma pokryta bieżnikiem). Ta guma jest jednak połączona z obręcza za pomocą specjalnego systemu elastycznych (poliuretanowych) „szprych”. To właśnie te elementy mają zastępować powietrze zapewniając zewnętrznej części opony odpowiednie właściwości. Od twardości i innych parametrów „szprych” zależeć będzie nośność opony.

Przyszłość

Wszystko wydaje się zależeć od trwałości i ceny takiej opony. Gdy tylko technologia pozwoli na zbliżenie się w tym zakresie do tradycyjnych opon z gumy możemy spodziewać się szybkiej ekspansji. Być może nastąpi to już w przeciągu następnych 10 lat.

Podyskutuj na forum

Zapraszamy do dyskusji na naszym forum:

Opony bez powietrza