Na fali popularności Roberta Kubicy Formuła 1 stała się w Polsce dość popularnym sportem. Zasady nią rządzące nie są może skomplikowane, ale jest ich tak wiele, że łatwo się pogubić. W tym artykule postaramy się przybliżyć sportową część tych przepisów (a niedługo opiszemy przepisy techniczne). Mamy nadzieję, że oglądanie Formuły 1 połączone z pełną znajomością przepisów dostarczy Wam jeszcze większej frajdy.
Kwalifikacje podzielone są na trzy części. Pierwsza trwa 20, druga 15 a trzecia 10 minut.
W pierwszej części startują wszystkie bolidy. Zasady pierwszych dwóch częsci są identyczne: po zakończeniu każdej z nich 5 kierowców z najgorszymi czasami odpada (ich miejsca w danej części to ich wynik w kwalifikacjach – z tego miejsca startowego wystartują oni do wyścigu).
Nieco odmienne są zasady trzeciej części sesji kwalifikacyjnej. Kierowcy są zobowiązani wystartować do niej z taką ilością paliwa z jaką wystartują w wyścigu.
Zaliczane jest każde okrążenie, które zostało rozpoczęte przed upływem 15-minutowego czasu sesji. Kierowcy, którzy zajęli w kwalifikacjach miejsca powyżej 11 mogą wystartować do wyścigu z dowolną ilością paliwa.
Z pewnych powodów (np. Awaria i konieczność wymiany silnika podczas całego weekendu wyścigowego) kierowca może zostać przesunięty o 5 lub 10 miejsc w dół względem wyniku osiągniętego w kwalifikacjach.
Pół godziny przed wyścigiem zostają otwarte boksy, a kierowcy mogą swobodnie jeździć po torze, za każdym okrążeniem przejeżdżając przez boksy. 15 minut przed rozpoczęciem wyścigu boksy są zamykane a kierowcy muszą zająć miejsca na polach startowych. Jeżeli nie zdążą tego zrobić muszą startować z boksów. Możliwy jest także dobrowolny start z boksów, co w pewnych okolicznościach może mieć swoje zalety.
Na 10 minut przed wyścigiem na polach startowych mogą pozstać już tylko kierowcy w bolidach i mechanicy. Koła muszą być założone na 5 minut przed startem wyścigu (podobnie ma się sprawa z tankowaniem pojazdów). Na minutę przed startem odpalane są silniki bolidów, a piętnaście sekund przed startem cała obsługa musi opuścić miejsce startu wyścigu.
Dwa zielone światła oznaczają start do okrążenia rozgrzewkowego, podczas którego zabronione jest wyprzedzanie (chyba, że w którymś z bolidów wystąpi awaria). Podczas tego okrążenia kierowcy zwykle rozgrzewają opony jeżdżąc od jednej krawędzi toru do drugiej. Po zakończeniu tego okrążenia kierowcy muszą ustawić się ponownie na polach startowych.
Wyścig rozpoczyna kolejne zapalanie się w sekundowych odstępach czerwonych światełek – po zapaleniu się wszystkich pięciu kolejnym krokiem jest ich zgaśnięcie, oznaczające właśnie moment rozpoczęcia wyścigu. Jeżeli z jakichkolwiek powodów wyścig nie będzie mógł się rozpocząć (np. Awaria jednego z bolidów na linii startu) czerwone światła nie gasną, lecz zaczynają migać dodatkowe trzy pomarańczowe światła. Po kilku chwilach zapalają się światła zielone i kierowcy mogą wystartować do kolejnego okrążenia rozgrzewkowego. Każde okrążenie rozgrzewkowe jest wliczane do dystansu wyścigu.
Wynikiem osiągniętym przez danego kierowce w wyścigu jest liczba punktów przydzielana na podstawie miejsca na którym dojechał do mety. Liczba ta wynosi 10 dla pierwszego miejsca, 8 dla drugiego, 6 dla trzeciego, 5 dla czwartego i tak aż do 1 punktu za 8 miejsce. Kolejne miejsca nie są punktowane.
Jeżeli wyścig zostanie przerwany przed przejechaniem 75% jego dystansu przyznawana jest połowa punktów za dane miejsce.
Punkty z poszczególnych wyścigów są sumowane i mistrzem formuły 1 zostaje kierowca, który zgromadził ich najwięcej w całym sezonie. Suma punktów kierowców danego zespołu stanowi wynik zespołu i podobnie jak w przypadku mistrzostw kierowców przyznawany jest tytuł najlepszego zespołu mistrzostw.
W przypadku remisu znaczenia mają miejsca zajęte w poszczególnych wyścigach – i tak np. Kierowca, który wygrał 3 wyścigi będzie w klasyfikacji wyżej niż ten, który wygrał 2 wyścigi.
Kara przejazdu przez boksy z zachowaniem obowiązującej tam prędkości maksymalnej – opcjonalnie możliwy jest nakaz zatrzymania na 10 sekund w boksie (mechanicy nie mogą wtedy wykonywać żadnych czynności przy samochodzie) – kierowca ma 3 okrążenia od czasu otrzymania informacji o karze na jej wykonanie – jeżeli tego nie zrobi zostanie zdyskwalifikowany z wyścigu. Jeżeli kierowca zostanie ukarany podczas ostatnich pięciu okrążeń nie ma obowiązku wykonania kary – w takim razie do jego czasu zostanie dopisane 25 sekund.
Kara przesunięcia o 10 miejsc na starcie kolejnego wyścigu.
Dyskwalifikacja z wyścigu - ta kara jest stosowana gdy kierowca uchyla się przed innymi karami – stosuje się ją poprzez pokazanie kierowcy czarnej flagi.
Wykluczenie z następnych wyścigów - jeżeli kierowca nie zastosuje się do kary dyskwalifikacji może zostać ukarany wykluczeniem z określonej liczby następnych wyścigów.
Wykluczenie z mistrzostw na dany sezon jest najbardziej restrykcyjną karą, stosowaną za duże wykroczenia przeciwko zdrowiu innych kierowców.
Żółta flaga - pojedyncza oznacza niebezpieczeństwo – kierowcy powinni zwolnić – zabronione jest wyprzedzanie; dwie falujące żółte flagi oznaczają duże zagrożenie – kierowcy oprócz zasad obowiązujących przy pojedynczej fladze powinni być przygotowani nawet do zatrzymania bolidu; jeżeli dodatkowo pokazywana jest tabliczka z literami SC oznacza to, że na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa.
Zielona flaga oznacza anulowanie wcześniejszych sygnałów o zagrożeniu (np. Żółtej flagi).
Czerwona flaga to przerwanie wyścigu (lub każdej innej części zawodów formuły 1).
Niebieska flaga oznacza, że z tyłu zbliża się szybszy kierowca i zobowiązuje do ułatwienia mu manewru wyprzedzania – podczas sesji kwalifikacyjnej ostrzega kierowcę, który nie jest na swoim „szybkim okrążeniu”, że zbliża się jadący szybko kierowca i również zobowiązuje do ułatwienia wyprzedzania – niebieska flaga jest też używana podczas wyjazdu z boksu do ostrzeżenia wyjeżdżającego kierowcy, że istnieje ryzyko, że wyjedzie bardzo blisko jadącego po torze innego bolidu.
Biała flaga ostrzega przed jadącym wolno pojazdem (np. Uszkodzonym bolidem czy samochodem ratowniczym).
Czarna flaga pokazywana jest zwykle zawodnikowi, który został zdyskwalifikowany z wyścigu – towarzyszy jej tabliczka z numerem zawodnika.
Flaga w czarno-białą szachownicę oznacza zakończenie danej sesji (wyścigu, kwalifikacji lub sesji treningowej.
Flaga w żółto-czerwone pionowe pasy informuje, że nawierzchnia toru nie jest odpowiedniej jakości (np. śliska po opadach deszczu lub zanieczyszczona odłamkami po kolizjii bolidów).
Czarna flaga z pomarańczowym kółkiem oznacza, że bolid jest uszkodzony i powinien zjechać do boksu.
W przypadku zdarzenia wymagającego uprzątnięcia toru lub innego zagrożenia na tor wysyłany jest samochód bezpieczeństwa. Kierowcy są zobowiązani jechać za nim – zabronione jest wyprzedzanie. Wyjątkiem są kierowcy zdublowani, którzy czasem dostają od sędziów prawo do wyprzedzenia samochodu bezpieczeństwa i dojechania do reszty stawki.
Kierowcy przed startem do sezonu otrzymują numery startowe (ociekawostką jest, że nie przyznaje się pechowego numeru 13).
Kierowca zdublowany ma obowiązek ustąpić miejsca szybszemu kierowcy (sygnalizowane jest to mu pokazaniem niebieskiej flagi).
Zapraszamy do komentowania artykułu. Przepisy Formuły 1 czasami się zmieniają, a na pewno jest ich tak wiele, że część z nich została w artykule pominięta – chętnie zamieścimy Wasze uzupełnienie.
Zapraszamy do dyskusji na naszym forum: