Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-34,t-bezpieczenstwo_w_f1.html
Autor: Łukasz Lubas / Data: 2007-06-12

Bezpieczeństwo w F1

Podczas ostatniego Grand Prix F1 w Montrealu zdarzył się groźnie wyglądający wypadek Roberta Kubicy. Jak wiemy dzięki nowoczesnej technice nasz kierowca wyszedł z wypadku praktycznie bez szwanku. Doszedłem wtedy do wniosku, że nie wiem zbyt wiele o systemach bezpieczeństwa stosowanych w formule 1 i postanowiłem ten fakt zmienić. Wynikiem mojego zainteresowania jest ten oto artykuł.

Na początek zapoznajmy się z ogólna budową bolidu oraz możliwościami oferowanymi przez samochody biorące udział w wyścigach formuły jeden.

Budowa i osiągi

Każdy bolid składa się z następujących podzespołów:

  • Kadłub (monocoque)
  • Wielofunkcyjna kierownica (znajduje się na niej do 20 przycisków i kosztuje ok. 35 000€)
  • Fotel kierowcy (indywidualnie przystosowany do kierowcy)
  • Silnik (2,4 litraV8 lub ograniczone 3 litry V10)
  • Skrzynia biegów (półautomatyczna, sekwencyjna, max siedem przełożeń)
  • Elementy zawieszenia
  • Bezpieczny bak paliwa
  • Nadwozie(zbudowane z bardzo lekkich włókien węglowych)
  • System gaśniczy
  • Koła (opony nie mogą być szersze niż 355 mm z przodu i 380 mm z tyłu)

Jak wszyscy wiemy bolidy F1 są wyposażone w silniki które dysponują ogromną mocą. Oto przykładowe osiągi takiego samochodu:

  • 0-96 km/h - 2,6 sek.
  • 0-160 km/h - 3,6 sek.

Bezpieczeństwo

Przechodząc do sedna artykułu przedstawiam najistotniejsze części bolidu odpowiadające za bezpieczeństwo.

Kadłub jest w stanie wytrzymać uderzenie czołowe przy prędkości 300 km/h. Jest to możliwe dzięki wytrzymałości włókien węglowych zastosowanych przy jego produkcji. Warto dodać, iż każdy kadłub przed dopuszczeniem go do wyścigów musi zostać szczegółowo przetestowany pod kątem zderzeń i obciążeń.

System gaśniczy zamontowany jest zarówno w kabinie jak i przestrzeni silnikowej. System może zostać aktywowany przez kierowcę bolidu oraz przez osobę z obsługi toru.

Sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa rozpinane specjalną klamrą, aby umożliwić kierowcy opuszczenie bolidu w czasie nie dłuższym niż 5 sek.

Kombinezon kierowcy, który jest w stanie wytrzymać ogromne temperatury.

Kask jest zbudowany z takich materiałów, że jest w stanie wytrzymać strzał z broni maszynowej.

System ochrony głowy potocznie zwany HANS. Zadaniem tego systemu jest utrzymanie pionowej pozycji głowy podczas uderzenia czołowego, co pozwala uchronić odcinek szyjny kręgosłupa.

Belka ochronna ma zapewnić kierowcy bezpieczeństwo podczas dachowania. Wytrzymałość belki jest ściśle określona przepisami i tak musi ona wytrzymać nacisk dziewięciu ton z góry, pięciu z boku oraz sześciu z przodu.

Hamulce tarczowe zbudowane są z włókien węglowych. Przepisy określają minimalną grubość tarczy hamulcowej na 28 mm a średnica nie może być większa niż 278 mm.

Podsumowanie

Tutaj zajęliśmy się tylko rozwiązaniami zapewniającymi bezpieczeństwo samego bolidu. Jednak równie ważne jest odpowiednie zaprojektowanie samego toru - co można zrobić w tej dziedzinie przeczytasz w tym artykule o budowie torów wyścigowych.

Ewolucja systemów bezpieczeństwa w F1 wbrew pozorom jest dla nas bardzo ważna, gdyż jest to swego rodzaju poligon doświadczalny dla nowatorskich systemów bezpieczeństwa. Należy pamiętać, że elementy zabezpieczające stosowane obecnie w wyścigach F1 prędzej czy później mogą ratować nam życie w naszych samochodach.