Układ rozrządu w większości dotychczas produkowanych silników spalinowych sterowany był za pomocą wałka krzywkowego. Rozwiązanie to miało swoje pewne minusy, gdyż charakterystyka pracy silnika pozostawała na stałym poziomie, a do jej zmiany konieczna była wymiana wałka rozrządu na inny.
Producenci silników spalinowych od lat borykali się z problemami stworzenia układu rozrządu, który umożliwiał by dowolny wznios zaworów dając tym samym możliwość wyeliminowania przepustnicy. W pewnym sensie rozwiązaniem takim były zmienne fazy rozrządu, jednak rozwiązania te są bardzo skomplikowane i trudne do wprowadzenia w seryjnej produkcji.
Starania firmy Valeo pozwoliły na opracowanie systemu SVC (Smart Valve Actuation). System ten polega na “inteligentnym” sterowaniu zaworami. W rozwiązaniu tym do sterowania zworami użyto elektromagnesów (po dwa na każdym zaworze), które sterują zarówno otwieraniem jak i zamykaniem zaworów. Przez zastosowanie elektromagnesów udało się całkowicie wyeliminować wałek krzywkowy, a jednocześnie pozbyto się kłopotliwego układu napędu rozrządu.
W układzie SVC możliwe jest praktycznie dowolne kształtowanie wzniosu zaworów. Przez odpowiednie sterowanie prądem zasilającym dwa znajdujące się na każdym zaworze elektromagnesy, z których jeden odpowiedzialny jest za otwarcie a drugi za zamkniecie zaworu uzyskać można praktycznie dowolną charakterystykę wzniosu zaworów.
Wyeliminowanie wałka rozrządu pozwala na zmniejszenie tarcia w silniku. A co za tym idzie zmniejszenie strat czyli poprawę osiągów silnika. Brak przepustnicy natomiast przyczyni się do wyeliminowanie strat powstałych na skutek dławienia przepustnicą dzięki czemu do cylindrów dostarczane będzie znacznie więcej powietrza.
Do prawidłowej pracy układu SVC konieczne jest natomiast uzyskanie odpowiednio dużej siły przyciągania elektromagnesów. Aby to uzyskać konieczne jest uzyskanie odpowiedniego napięcia z sieci elektrycznej samochodu. Dla prawidłowej pracy układu w przyszłości powstaną zapewne instalacje elektryczne o napięciu 42 V. Instalacje tę są już w fazie opracowania, a jako podstawa do tak wydajnej instalacji może być generator będący połączeniem rozrusznika i alternatora.
Dzięki zastosowaniu regulowanego układu rozrządu oraz bezpośredniego wtrysku silniki benzynowe w przyszłości będą mogły być oszczędniejsze i wydajniejsze, a tym samym znacząco przybliżą się do silników wysokoprężnych pod względem sprawności.