Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-144,t-wezly_drogowe.html
Autor: Tomasz Chrapka / Data: 2007-11-24

Węzły drogowe

Coraz większym powodzeniem na świecie cieszą się bezkolizyjne skrzyżowania. Nawet w Polsce część starych skrzyżowań przebudowuje się tak, aby stały się bezkolizyjne. Skrzyżowania bezkolizyjne posiadają jednak także jedną bardzo istotną wadę. O ile zaprogramowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach z przecinającymi się pasami ruchu jest stosunkowo proste, o tyle przebudowa ich tak, aby pasy się nie przecinały wymaga dużo wolnej przestrzeni oraz budowy wiaduktów. Spośród wszystkich węzłów drogowych najpopularniejsza jest “koniczyna”.

Skrzyżowania dwóch dróg

Koniczyna

Skrzyżowanie typu Koniczyna

  • potrzeba wybudowania tylko jednego wiaduktu,
  • możliwość bezkolizyjnego zawrócenia bez zjeżdżania na inną drogę z wykorzystaniem dwóch łączników po łuku ¾,
  • mało miejsca potrzebnego do budowy tego węzła,
  • krzyżowanie się dwóch potoków samochodów, na jednym pasie najpierw występuje wjazd na drogę a później zjazd po łuku ¾.

Krzyż maltański

Skrzyżowanie typu "Krzyż maltański"

  • konieczność wybudowania czteropoziomowego wiaduktu w centrum węzła,
  • mało miejsca potrzebnego do budowy tego typu węzła,
  • możliwość utrzymywania dużych prędkości na zjazdach i wjazdach (brak łącznic prowadzonych po łuku ¾).

Wiatrak Skrzyżowanie typu Wiatrak

  • konieczność wybudowania pięciu wiaduktów dla wszystkich łącznic prowadzących w lewo,
  • drogi za wiaduktami są tak budowane, aby łącznice kończyły się przed głównym skrzyżowaniem dróg,
  • ciasne zakręty na łącznicach wymagające ograniczenia prędkości

Turbina

  • Skrzyżowanie typu Turbina konieczność wybudowania 8 wiaduktów prowadzących łącznice nad drogami głównymi i innymi łącznicami,
  • potrzeba więcej miejsca do budowy tego typu węzła niż w przypadku koniczyny,
  • możliwość utrzymywania dużych prędkości przy zmianie kierunku jazdy,
  • brak konieczności budowy wysokich mostów.

Formy Mieszane

Skrzyżowanie mieszaneW praktyce wiele spośród węzłów drogowych mają charakter mieszany. Zdarzają się węzły typu “koniczyna” z dobudowanymi dodatkowymi łącznicami w celu zwiększenia przepustowości skrzyżowania.

Połączenie dwóch dróg 

Trąbka

  • Skrzyżowanie typu trąbka węzeł ten może być lewostronny lub prawostronny,
  • konieczność wybudowania jedynie jednego wiaduktu dwukierunkowego,
  • w jednym przypadku zmiany kierunku jazdy, konieczne jest ograniczenie prędkości, gdyż występuje tu łuk ¾,
  • mało miejsca potrzebnego do budowy tego węzła.

Gruszka

  • Skrzyżowanie typu Gruszka konieczność wybudowania dwóch wiaduktów,
  • wyeliminowanie łuku ¾ w stosunku do “trąbki”, co daje możliwość utrzymywania dużych prędkości przy zmianie kierunku jazdy,
  • potrzeba więcej miejsca do budowy tego typu węzła niż w przypadku “trąbki”.

Pół koniczyny

  • Skyrzżowanie typu Pół koniczyny potrzeba wybudowania tylko jednego wiaduktu,
  • występują dwa łuki ¾,
  • możliwość rozbudowy do “całej koniczyny” w przypadku takiej konieczności,
  • dużo miejsca potrzebnego pod budowę.

Trójkąt

  • Skrzyżowanie typu Trójkąt konieczność wybudowania trzech wiaduktów pod ostrym kątem w stosunku do drogi nad którą są budowane,
  • możliwość utrzymywania dużych prędkości na łącznicach (brak łącznic prowadzonych po łuku ¾),
  • węzeł położony w większości po jednej stronie drogi niekończącej się na węźle, umożliwia to budowanie tego węzła w pobliżu przeszkody.

-------------------------------
Opracowano na podstawie artykułu z Wikipedii:
Węzeł drogowy