W naszym kraju obowiązek używania łańcuchów śniegowych istnieje tylko na drogach, na których wymaga tego ich oznaczenie. Oczywiście łańcuchów śniegowych używać można tylko wtedy gdy droga pokryta jest śniegiem lub lodem. W innym przypadku łańcuchy należy zdjąć, gdyż za ich użycie grozi mandat oraz przyspieszone zużycie opon.
W krajach takich jak Szwecja czy Francja w rejonach górskich obowiązek używania łańcuchów drogowych istnieje wtedy kiedy droga pokryte jest śniegiem. U nas obowiązek ten sprowadza się tylko do dróg oznaczonych specjalnym znakiem co oczywiście nie oznacza, że nie wolno nam ich w razie potrzeby używać na innych drogach.
W ostatnim czasie na rynku pojawiła się duża oferta łańcuchów śniegowych. Poza ceną łańcuchy te różnią się kilkoma innymi szczegółami, które wpływają na prawidłowe działanie łańcucha jak również na styl prowadzenia pojazdu. Przy zakupie łańcuchów powinniśmy zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów, które wbrew pozorom mają istotne znaczenie. Wybierając produkt lepiej jest zdecydować się na produkty markowe. Pomimo wyższej ceny w większości przypadków łańcuchy te cechują się znacznie wyższa jakością oraz mamy pewność ze prawidłowo spełnią one swoje zadanie. Warto również zwrócić uwagę na certyfikaty jakie posiadają wybrane przez nas łańcuchy. Powinny one spełniać normy TUV i Ö-norm, które to szczegółowo określają wymagania stawiane łańcuchom.
Ważną rzeczą przy wyborze łańcuchów jest odpowiednie dopasowanie ich do rozmiaru opony. Zdarza się również i tak, że dla opon o tych samych symbolach konieczne jest stosowanie różnych rozmiarów łańcuchów. Kiedy nasze opony są w znacznym stopniu już zużyte lub gdy posiadamy opony bieżnikowane należy dokładnie zapoznać się z instrukcją oraz sprawdzić czy istnieje możliwość ewentualnego wydłużenia lub skrócenia łańcucha w celu odpowiedniego dopasowania.
Kolejnym elementem jaki należy sprawdzić to gęstość siatki łańcucha oraz jej kształt. Szczególnie w łańcuchach bardzo atrakcyjnych cenowo okazać się może, że jego siatka została znacznie odchudzona i po założeniu okazać się może, że na oponie znajduje się niewiele łańcucha. Również duże znaczenie ma kształt w jakim została wykonana sitka łańcucha. Siatki te mogą mieć wzór: drabinkowy, trójkątny, rombowy prosty lub rombowy ukośny. Od tego jaki wzór będą posiadały nasze łańcuchy może bardzo dużo zależeć. Siatka o drabinkowym wzorze jest mało skuteczna przy uślizgach bocznych praktycznie ich nie eliminując. Lepszym rozwiązaniem jest wzór trójkątny ponieważ lepiej sprawdza się na zakrętach. Najlepiej jednak wybrać łańcuchy o wzorze rombów ukośnych. Pomogą one nam z utrzymaniem właściwego toru jazdy jak również sprawdzą się przy hamowaniu czy ruszaniu z miejsca.
Nie bez znaczenie przy wyborze łańcuchów jest sposób montażu. Na naszym rynku mamy do wyboru łańcuchy najazdowe bądź też łańcuchy do montażu stacjonarnego za pomocą giętkiej liny stalowej, które montuje się od wewnętrznej części opony. Dostępne są również łańcuchy typu Spikes-Spider, które nakłada się na zewnętrzną stronę koła, a po przejechaniu kilkunastu metrów łańcuchy te dopasowują się do koła.
Wybierając łańcuchy warto zwrócić uwagę na elementy napinania łańcucha. Można je tutaj podzielić na łańcuchy, które po przejechaniu pewnego odcinak drogi trzeba powtórnie naciągnąć, oraz na takie które samoczynnie dopasowują się do rozmiaru opony. Drugie rozwiązanie jest znacznie bardziej komfortowe pozwalając na zaoszczędzenie czasu.
Szczególnie dla posiadaczy Alu-felg szczególne znaczenie ma ochrona felg. W niektórych łańcuchach elementy napinające ocierają się felgę. Dobrze skonstruowane łańcuchy, mają tak umieszczone elementy napinające, że nie dotykają one felgi a tym samym nie powodują jej uszkodzenia.
Zakładanie łańcuchów śniegowych warto wcześniej potrenować lub chociaż odpowiednio zapoznać się z instrukcją montażu, aby w razie konieczności ich użycia nie tracić czasu na naukę ich zakładania co w zimowych warunkach może okazać się znacznie trudniejsze.
Należy pamiętać, że łańcuchy montujemy odpowiednio wcześniej nie czekając do ostatniej chwili aż samochód ugrzęźnie w zaspie lub zacznie się ślizgać. Po założeniu łańcuchów przez pierwsze metry powinniśmy się przyzwyczaić do jazdy samochodem oraz sprawdzić działanie hamulców. Poruszając się z założonymi łańcuchami nie przekraczamy 50 km/h.
Pamiętamy również, że jeżeli nasze łańcuchy nie napinają się same należy po przejechaniu około 50 m sprawdzić ich naciąg oraz prawidłowe ułożenie.
Łańcuchy zakładamy na koła napędowe. Zaleca się aby w przypadku samochodu z napędem tylnym założyć łańcuchy również na koła przednie w celu lepszej kontroli nad pojazdem. W przypadku samochodu z napędem na 4 koła łańcuchy stosujemy wedle zaleceń producenta.
Stosowanie łańcuchów szczególnie na drogach górskich może znacznie ułatwić nam dotarcie do celu. Jeżeli posiadamy łańcuchy śniegowe warto je jednak zawsze w okresie zimowym mieć przy sobie - może nam to pomóc w ewentualnym wydostaniu się z zaspy.