Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-125,t-wycieki_oleju.html
Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-08-31

Wycieki oleju

Po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów samochodem wielu kierowców stwierdza że samochód zaczyna “brać” olej. Efekt ten nie koniecznie spowodowany musi być znacznym wyeksploatowaniem silnika. Często winę za ubytki oleju powodują wycieki powstałe na skutek uszkodzenie uszczelniaczy silnika.

Dla prawidłowej lokalizacji wycieku oleju z silnika w wielu wypadkach konieczne będzie umycie jednostki napędowej, gdyż zabrudzenia silnika skutkować mogą złym zlokalizowaniem wycieku, a co za tym idzie wzrostem kosztów uszczelnienia silnika.

Najczęstsze miejsca wycieku

Dość częstym miejscem wycieków oleju są uszczelniacze wału korbowego, wałka rozrządu oraz uszczelniacz wałka sprzęgłowego. Simmeringi te są umieszczone w miejscach do których dostęp jest możliwy bo zdemontowaniu znacznej części elementów. Aby dostać się do simmeringu walu korbowego lub wałka rozrządu konieczne jest zdemontowanie całego rozrządu. W większości samochodów jest to znacznie utrudnione ze względu na małą ilość miejsca ale dla wprawnej osoby nie stanowi to aż tak dużego problemu.

Większy problem stanowić będzie wyciek oleju od strony skrzyni biegów. Pierwszą czynnością jaką należy zrobić w tym przypadku jest stwierdzenie czy wyciekający olej pochodzi ze skrzyni biegów czy też z silnika. Olej ze skrzyni biegów ma dużo jaśniejszą barwę niż olej pochodzący z silnika, oleje te różnią się również zapachem. Niestety dla naprawy wycieku konieczny jest w tym przypadku demontaż skrzyni biegów, a jeżeli wyciek nastąpił na skutek uszkodzenia uszczelnienia wału korbowego konieczny jest również demontaż sprzęgła wraz z kołem zamachowym.

Często zdarza się również ze olej wycieka z pod pokrywy zaworów lub na skutek uszkodzenia uszczelki miski olejowej. Naprawa tych nieszczelności jest procesem znacznie mniej skomplikowanym jak również znacznie mniej kosztownym. Może się również zdarzyć że olej wcieka pod głowicą silnika. Naprawa tej usterki jest procesem znacznie bardziej skomplikowanym i niesie za sobą dodatkowe koszty.

Zdarzyć może się również, że olej wycieka w miejscu uszczelnień prowadnic zaworowych. Jest to wyciek oleju do komory spalania niemożliwy do wykrycia z zewnątrz. Jednak uszkodzenie tych uszczelniaczy powoduje znaczne ubytki oleju. Naprawa również nie należy do najłatwiejszych gdyż wymaga pewnej wiedzy, dokładności i czasu.

Jakie części wybrać

Większość zabiegów uszczelniania silnika nie jest skomplikowana lecz dość pracochłonna. Likwidując wycieki oleju z silnika lub skrzyni biegów warto jest zainwestować w dobre uszczelnienia najlepiej renomowanych firm. Tanie elementy złej jakości spowodować mogą uszczelnienie elementów na zbyt krótki okres. Wtedy bardzo szybko konieczna będzie ponowna naprawa wycieków, a sumaryczne koszty mogą przekroczyć koszt zakupu lepszych elementów.

Decydując się na naprawę, a co za tym idzie demontaż niektórych elementów warto pomyśleć o dodatkowych czynnościach jak na przykład przy wymianie uszczelki pod głowicą warto pomyśleć o przeprowadzeniu remontu głowicy czy też dotarciu zaworów i gniazd zaworowych. Przy wymianie uszczelki misy olejowej warto pomyśleć również o wymianie oleju, o ile jest taka potrzeba.