Połączenie osiągów silnika benzynowego z dużym momentem obrotowym i oszczędnością paliwa silnika Diesel'a? Brzmi pięknie, a jeżeli dodać do tego czyste spaliny taka wizja to niemal bajka. Zakłady badawcze wielu firm pracują nad takim rozwiązaniem. Jednym z ostatnich osiągnięć inżynierów Mercedes-Benz jest silnik benzynowo-wysokoprężny nazwany DiesOtto. Wykorzystane w nim technologie takie jak bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie czy zmienne fazy rozrządu nie są dzisiaj niczym niezwykłym. Jednak o zdolnościach do pracy bez zapłonu iskrowego decyduje inne rozwiązanie – zmienny stopień sprężania.
Mimo iż zmienny stopień sprężania to nie nowość wymyślona przez Mercedesa w tym wypadku wprowadzenie takiego silnika do produkcji seryjnej wydaje się bardzo realne. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie ekonomiki Diesel'a przy pracy na benzynie – takie rozwiązanie z kolei powoduje, że silnik spełnia najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin.
Pojemność silnika DiesOtto wynosi 1,8 litra. Dzięki zmiennemu stopniowi sprężania zapłon mieszanki możliwy jest zarówno dzięki użyciu świecy jak i bez jej pomocy. Świece są używane podczas rozruchu silnika oraz dynamicznego wykorzystywania jego możliwości. Przy spokojnej jeździe silnik pracuje jak silnik o zapłonie samoczynnym.
Dzięki zastosowaniu turbosprężarki możliwe jest uzyskanie dobrych osiągów z małej pojemności. Bezpośredni wtrysk paliwa zapewnia silnikowi odpowiednią ekonomikę, a możliwości zaworów umożliwiają wyeliminowanie przepustnicy. Dodatkowe oszczędności przynosi połączenie w jednym urządzeniu alternatora i rozrusznika.
O silniku wiemy już wszystko. Jakie osiągi zapewnia nam ta technika? Jeżeli wierzyć zapewnieniom Mercedesa – niesamowite. Moc silnika ma wynieść 238 KM, a liczba niutonometrów wynosi 400. Silnik zużywa mniej niż 6 litrów paliwa. I ta ostatnia liczba nie dotyczy samochodu miejskiego czy kompaktowego, ale komfortowo wyposażonego Mercedesa klasy S.
Jedną z głównych wad Diesel'a jest duża zawartość szkodliwych substancji w spalinach. Silniki benzynowe natomiast spalają duże ilości paliwa. DiesOtto eliminuje obie te wady – pali tyle ile Diesel emitując spaliny takie jak silnik benzynowy. Konstrukcja silnika umożliwia zastosowanie standardowego trójdrogowego katalizatora.
Mercedes nie podał tylko jednego – ceny tego rozwiązania. Jeżeli ta okaże się rozsądna, a silnik nie będzie bardziej awaryjny niż standardowe jednostki przed DiesOtto rysuje się świetlana przyszłość. Powszechne zastosowanie silnika jest sprawą otwartą, jednak poszczególne rozwiązania mogą być stopniowo wprowadzane do seryjnej produkcji.