Czym jest akumulator wie praktycznie każdy. Jednak pytanie w jaki sposób przechowuje on prąd, jak jest ładowany? Jakie są zasady jego obsługi? W niniejszym artykule postaram się jednak dokładniej przybliżyć te zagadnienia.
Akumulator elektryczny jest rodzajem ogniwa chemicznego, umożliwiającym magazynowanie energii elektrycznej, jak równiej wielokrotne użytkowanie (rozładowanie) i ładowanie prądem elektrycznym.
W akumulatorach występują zazwyczaj dwa cykle pracy:
Typowy akumulator samochodowy jest akumulatorem kwasowo-ołowiowym, w którym elektrolitem jest roztwór kwasu siarkowego. Elektrody tego akumulatora wykonane są z ołowiu, w formie siatek. Akumulator ten składa się zazwyczaj z 6 ogniw ołowiowo-kwasowych połączonych szeregowo. Każde z ogniw jest wstanie wygenerować siłę elektromotoryczną równą 2,1 V. Napięcie znamionowe całego akumulatora wynosi zatem 12,6V.
Pojedyncze ogniwo akumulatora składa się z:
Należy pamiętać, że akumulator samochodowy generalnie powinien pracować w stanie całkowitego naładowania. Oznacza to, że generalnie nie powinien on być całkowicie rozładowywany. Każde rozładownie akumulatora skutkuje trwałym obniżeniem jego sprawności.
Ważną rzeczą jest również aby nie dopuszczać do przeładowania akumulatora, gdyż może do doprowadzić do jego eksplozji pod wpływem iskry elektrycznej.
Dużą wadą akumulatorów ołowiowych jest ryzyko wycieku z nich kwasu siarkowego oraz parowanie wody co powoduje zbyt duże stężenie elektrolitu. Producenci akumulatorów rozwiązują te problemy stosując bardzo szczelne obudowy lub produkując tzw. akumulatory bezobsługowe.
W akumulatorze bezobsługowym stosuje się elektrolit żelowy. Jest to typowy elektrolit z dodatkiem środka żelującego (np. żywicy silikonowej). Dodatek środka żelującego zapobiega parowaniu wody z akumulatora jednocześnie zapobiega problemom wycieku.