„Podjęta została decyzja o uczestnictwie Volkswagena w Rajdowych Mistrzostwach Świata począwszy od 2013 roku” – na wczorajszej konferencji prasowej Członek Zarządu Volkswagena dr Ulrich Hackenberg podał informację o startach Volkswagena w WRC (World Rally Championship).
Przed 200 dziennikarzami odsłonił razem z Luca de Meo – szefem marketingu Volkswagen AG i Krisem Nissenem - dyrektorem Volkswagen Motorsport studyjnego Polo R WRC, którym Volkswagen od 2013 roku będzie walczył na trasach rajdowych.
„Z dumą prezentujemy Państwu najbardziej dynamiczne Polo w historii – Polo R WRC.”- dodał Luca de Meo. Dla Krisa Nissena i jego zespołu udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata jest nowym zadaniem. „Cieszymy się na to nowe wyzwanie i przystępujemy do pracy z taką samą pasją jak ta, dzięki której przez trzy ostatnie lata wygrywaliśmy Rajd Dakar” – powiedział Kris Nissen.
Po trzech z rzędu zwycięstwach w Rajdzie Dakar Volkswagen stawia sobie nowe cele w WRC. Z trzema zaangażowanymi obecnie koncernami motoryzacyjnymi i globalną obecnością w mediach, WRC stwarza dla Volkswagena atrakcyjną, niezwykle profesjonalną i prestiżową szansę zaprezentowania swoich możliwości. Do 2013 roku koncern z Wolfsburga skonstruuje na bazie Polo, samochód rajdowy o mocy 300 KM z silnikiem TSI o pojemności 1.6 litra i napędem na wszystkie koła.
Rajdowe Mistrzostwa Świata stanowią, dla biorących w nich udział producentów, bardzo duże wyzwanie technologiczne. Przy projektowaniu samochodu WRC trzeba uwzględnić zróżnicowane podłoża: szuter, kamienie, asfalt, śnieg i błoto we wszystkich możliwych kombinacjach. Tegoroczny kalendarz mistrzostw przewiduje 13 wyścigów na czterech kontynentach. „World Rally Car” musi zatem sprostać ekstremalnie różnym warunkom klimatycznym – od bezlitosnych upałów w Ameryce Południowej po oblodzone trasy w Skandynawii.
Ponadto od tego roku w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC obowiązują nowe zasady – po raz pierwszy przepisy dopuszczają silniki o maksymalnej pojemności skokowej 1.600 cm3, z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem.
„Filozofia Volkswagena, którą kieruje się koncern przy konstruowaniu samochodów seryjnych, doskonale pasuje do nowego regulaminu technicznego Rajdowych Mistrzostw Świata” – wyjaśnił dr Ulrich Hackenberg, Członek Zarządu Marki Volkswagena ds. Rozwoju. „Downsizing, wysoka efektywność i niezawodność są dla naszych klientów bardzo ważnymi kwestiami. To optymalny moment dla Volkswagena na przystąpienie do Rajdowych Mistrzostw Świata. Ekscytuje nas nowe zadanie, jakim jest skonstruowanie samochodu, który przy tak zróżnicowanych wyzwaniach byłby w stanie z powodzeniem stawić czoła konkurencji i zwyciężać.”
Polo R WRC zostanie przygotowany przez Volkswagena i będzie startował jako samochód fabryczny. Zespół z Wolfsburga może opierać się na strukturach wypracowanych już w ubiegłych latach. Rajdowe Mistrzostwa Świata są nowym, ambitnym celem dla zwycięskiego zespołu Rajdu Dakar. „Mamy doświadczony i sprawdzony zespół, który ma już na swoim koncie wiele dokonań w najważniejszych imprezach sportowych” – zapewnił Kris Nissen, dyrektor Volkswagen Motorsport. „Nawet jeżeli WRC jest dla nas niezbadanym lądem i wielu rzeczy będziemy musieli się nauczyć, już teraz zespół ma profesjonalne nastawienie i konsekwentnie dąży do osiągnięcia absolutnej perfekcji.”
Rajdowa historia Volkswagena obfitowała w sukcesy. Samochody z Wolfsburga zbliżone do seryjnych, już w połowie lat 80-tych, liczyły się w światowym sporcie rajdowym. Największy sukces osiągnął w 1986 roku Szwed Kenneth Eriksson z niemieckim pilotem Peterem Diekmannem w Volkswagenie Golfie GTI 16V, zdobywając tytuł mistrza świata w nowoutworzonej grupie A. Ponadto przez wiele lat Volkswagen konsekwentnie wspierał młodych kierowców rajdowych w pucharze rajdowym Golfa. Starty Volkswagena Polo R WRC od 2013 roku zamykają koło – dzisiejsze samochody WRC opierają się ciągle jeszcze na zasadach wprowadzonej wtedy grupy A, które umożliwiają udział w rajdach samochodów wywodzących się z modeli seryjnych.
Źródło: Volkswagen, fot. Volkswagen