Fiat Automobiles potwierdza pozycję najbardziej "ekologicznej" marki w Europie. Fiat 500 jest modelem z najniższym poziomem emisji CO2 spośród 20 najlepiej sprzedających się samochodów.
Spośród dziesięciu marek samochodowych najlepiej sprzedających się w Europie, Fiat Automobiles jest marką, która odnotowała najniższą średnią wartość emisji CO2 w swoich samochodach sprzedanych w pierwszym półroczu 2010 roku: 123,5 g/km (w stosunku do roku 2009 odnotowała poprawę o 4,3 g/km).
Pierwsze miejsce zostało potwierdzona przez powstałą w 1984 roku i obecną na 40 rynkach firmę JATO, światowego lidera w dziedzinie doradztwa i badań z zakresu motoryzacji.
Klasyfikacja wygląda następująco:
1. Fiat (123,5 g/km),
2. Toyota (128,0 g/km),
3. Peugeot (132,3 g/km),
4. Citroen (133,4 g/km),
5. Renault (134,6 g/km),
6. Ford (137,0 g/km),
7. Opel/Vauxhall (141,0 g/km),
8. Volkswage (142,2 g/km),
9. Audi (154,2 g/km),
10. BMW (154,5 g/km).
Do tego ważnego wyniku dołączają się też dwa inne rekordy odnotowane w rankingach z podziałem wg modelu i grupy. Warto podkreślić, że wszystkie 20 modeli najlepiej sprzedających się w Europie samochodów zmniejszyło emisję w pierwszym półroczu 2010 roku, ale aż trzy pojazdy Fiata plasują się na pierwszych miejscach tego rankingu: na czele jest Fiat 500 ze świetnym wynikiem 116,0 g/km CO2 (w stosunku do roku 2009 jest poprawa o 3,9 g/km), za nim na drugim miejscu jest Fiat Panda (118,9 g/km) i na czwartym miejscu Fiat Punto (123,5 g/km).
Ponadto, Fiat Group Automobiles nadal prowadzi także w rankingu grupy (126,2 g/km), zwiększając przewagę nad Toyotą (130,0 g/km), PSA (132,8 g/km), Renault (136,7 g/km) i Hyundaiem (138,3 g/km). Jest to prawdziwy rekord, który czyni Fiata jedyną grupą, której już udało się zejść poniżej średniego poziomu europejskiego 130 g/km ustalonego na rok 2015. Należy ponadto przypomnieć, że prawie 60% wszystkich nowych samochodów w Europie znajduje się teraz na poziomie emisji CO2 równym 140 g/km lub niższym, z poprawą o 6,7% w stosunku do roku 2009, zwiększając tym samym o 5% udział w rynku pojazdów o niskim poziomi emisji (do 120 g/km CO2).
Ale zobowiązanie Fiata, zawsze ukierunkowane na rzeczywiste potrzeby ludzi na tym się nie kończy. Waga przywiązywana do ekologii rodzi się z długoterminowej strategii opartej na dwóch głównych koncepcjach: z jednej strony rozwiązania technologiczne skierowane na zmniejszenie spalania i emisji CO2; z drugiej strony uwrażliwienie użytkowników samochodów na ich coraz bardziej odpowiedzialne i ekologiczne użytkowanie. Przede wszystkim wyjątkowe silniki takie jak rewolucyjny TwinAir (dwucylindrowy o mocy 85 KM) zamontowany po raz pierwszy właśnie w Fiacie 500 i 500C. Należy podkreślić, że Fiat 500 TwinAir jest wyposażony w silnik benzynowy turbo z poziomem emisji CO2 najniższym na świecie: 92 g/km ze skrzynią biegów zrobotyzowaną Dualogic i 95 g/km ze skrzynią manualną. Przy bardzo małej pojemności skokowej (875 cm³), nowy silnik zapewnia świetne osiągi przy jednoczesnym znacznym zmniejszeniu spalania: jeśli porównamy go z silnikiem 1.4 o mocy 100 KM, TwinAir o mocy 85KM odnotowuje wzrost momentu obrotowego o 25 procent przy 2000 obr./min. przy jednoczesnym zmniejszeniu spalania o 30%. Wszystko to przyczynia się do większej przyjemności z jazdy i zmniejszenia emisji spalin.
Innowacyjne rozwiązanie dostępne już dzisiaj, takie jak technologia MultiAir dla silników benzynowych, która dzięki nowemu systemowi elektro-hydraulicznego sterowania zaworami gwarantuje zawsze optymalne spalanie ze zmniejszeniem aż do 25% emisji CO2 i jednoczesne zwiększenie mocy o 10%. Nowoczesne technologie także w silnikach diesla, z 1.3 Multijet drugiej generacji o mocy do 95 KM. Dzięki 8 wtryskom na cykl, silnik 1.3 Multijet II umożliwia wzrost momentu obrotowego przy niskich obrotach nawet o 25% przy zmniejszeniu emisji o 6%.
Kluczowy wkład w ten wynik, potwierdzony przez JATO, był również wniesiony przez nadzwyczajny wzrost użycia metanu, najbardziej przyjaznego dla środowiska i najbardziej ekonomicznego paliwa dostępnego dziś na rynku. Dalekosiężny wybór, dokonany ponad dziesięć lat temu, który doprowadził Fiata do zdobycia pozycji europejskiego lidera w dziedzinie pojazdów z oryginalnie zainstalowanym zasilaniem metanem (CNG) z prawie 400 000 sztuk samochodów sprzedanych do tej pory należących do gamy Natural Power. Jest to gama samochodów osobowych i dostawczych o podwójnym zasilaniu (matan/benzyna), spełniając tym samym oczekiwania bardzo szerokiej grupy klientów.
Ponadto Fiat proponuje inne innowacyjne rozwiązania eko-technologiczne jak system Start&Stop, w powszechnym użyciu w przypadku gamy Euro 5, który steruje chwilowym wyłączeniem silnika i następnie jego ponownym włączeniem. Osiągnięte zostaje w ten sposób średnie zmniejszenie zużycia paliwa do 12% w cyklu miejskim.
Drugi filar strategii Fiata, który dotyczy ochrony środowiska realizowany jest poprzez uwrażliwienie kierowców na użytkowanie samochodów w sposób coraz bardziej odpowiedzialny i ekologiczny. Z tej filozofii zrodził się eco:Drive, innowacyjne oprogramowanie, który umożliwia - poprzez port USB systemu Blue&Me - analizę sposobu jazdy kierowcy pomagając mu zoptymalizować spalanie i emisję spalin. Tak więc technologia eco:Drive jest pierwszą i jedyną będącą w stanie dostarczyć kierowcy prawdziwych danych dotyczących przejazdu, jak również wskazówek po przeanalizowaniu indywidualnego stylu jazdy.
Od jej uruchomienia w październiku 2008 do dzisiaj, aplikację (dostępna gratis na stronie www.fiat.com/ecodrive) pobrano już 140 000 razy a prawie 50 000 użytkowników, korzysta z niej na co dzień. Duży sukces jeśli chodzi o liczbę użytkowników, ale przede wszystkim sukces dla środowiska jeśli weźmie się pod uwagę, że społeczność eco:Ville zaoszczędziła w sumie prawie 3 000 ton CO2. Tak więc Fiat tworząc eco:Drive myślał nie tylko o swoich produktach, ale także o użytkownikach zachęcając ich do przyczyniania się do zmniejszenia emisji związanych z transportem samochodowym. Eco:Drive jest dziś dostępny dla wielu modeli z gamy Fiata (500, 500C, Grande Punto, Punto Evo, Bravo, Croma, Qubo, Doblò) i samochodów dostawczych Fiat Professional (Grande Punto Van, Punto Evo Van, Fiorino, Doblò i Ducato). Ponadto dostępne są dodatkowe funkcjonalności pozwalające szacować oszczędności związane z użyciem ekotechnologii Fiata (Start&Stop i zasilanie metanem), jak również specjalna wersja dla flot (eco:Drive Fleet) umożliwiająca firmom i osobom zarządzającym flotami na kontrolowanie emisji CO2 i kosztów.
Źródło: Fiat, Fot.: Fiat