Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-100551,t-nowy_silnik_od_volvo_–_1,6_gtdi_–_wysokie_osiągi_przy_minimalnym_zuzyciu_paliwa.html
Informacja prasowa / Data: 2010-08-30

Nowy silnik od Volvo – 1,6 GTDi – wysokie osiągi przy minimalnym zużyciu paliwa

Informacja prasowa

Gama silników Volvo zostanie niedługo poszerzona o nowe, benzynowe silniki o pojemności 1,6 litra z najnowszą technologią bezpośredniego wtrysku paliwa. Idea GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) powstała aby zapewnić możliwie niskie zużycie paliwa bez ograniczania osiągów i przyjemności z jazdy.

Silniki 1,6 GTDi T3 o mocy 150 koni mechanicznych (110 kW) oraz T4 o mocy 180 koni mechanicznych (132kW) będą dostępne we wszystkich nowych Volvo S60 i V60. Mocniejsza jednostka zapewni 240 nm momentu obrotowego od 1600 do 5000 obrotów wału na minutę. Funkcja overboost pozwoli chwilowo zwiększyć moment do 270 nm. Efektem jest znakomita elastyczność jednostki w szerokim zakresie obrotów. Krzywa momentu obrotowego jest możliwie płaska co zapewnia dużą przyjemność z jazdy. Wersja silnika o mocy 150 KM także zapewnia 240 nm momentu obrotowego.

„Małe i mocne silniki GTDi są częścią naszej drogi do uzyskania większej ilości energii z mniejszych silników” - mówi Magnus Jonsson z Volvo Cars. 

Kompaktowe, aluminiowe silniki mają małą masę i wysoką sprawność

Nowe silniki mają małe wymiary i są wykonane w całości w technice odlewania ciśnieniowego z aluminium. Efektem tego jest niska masa jednostki i dobre własności cieplne. Są to jedne z wymagań dobrej sprawności silnika. Plastikowy kolektor dolotowy dodatkowo zmniejsza masę.

Inną cechą silnika jest maksymalnie efektywne spalanie paliwa. Aby zapewnić minimalne zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji paliwo musi być spalane tak efektywnie jak to tylko możliwe. System wtrysku paliwa został ulepszony tak, aby spalania mogło być regulowane z bardzo dużą precyzją.

Turbodoładowanie i podwójne VVT (Zmienne fazy rozrządu)

Bezpośredni wtryska paliwa w połączeniu z turbodoładowaniem i zmiennymi fazami rozrządu daje możliwość uzyskania osiągów znanych z dużo większych silników, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa oraz emisję szkodliwych substancji do atmosfery.

„Szacujemy, że zużycie paliwa oraz emisja spalin zmniejszy się o około 20% w porównaniu do standardowych silników większej pojemności o podobnych osiągach” - mówi Magnus Jonsson - „Jednocześnie silniki GTDi pozwolą doświadczyć mocy i odczuć z jazdy samochodem z nowoczesnym silnikiem wysokoprężnym”.

Silnik GTDi korzysta z systemu zmiennych faz osobno dla obu wałków rozrządu. Regulowane mogą być zarówno czasy wlotu powietrza jak i wydechu spalin. Zapewnia to dokładne wypełnienie cylindra powietrzem niezależnie od prędkości obrotowej wału silnika.

Dostępne z manualną lub automatyczną skrzynią biegów

Silnik 1,6 GTDi o mocy 180 KM będzie dostępny z automatyczną sześciobiegową skrzynią Powershift lub sześciobiegową, manualną. Słabszy silnik będzie dostępny tylko z manualną skrzynią biegów.

W wersji z automatyczną skrzynią biegów zostanie zastosowana technologia odłączająca napęd gdy kierowca zwolni pedał gazu kiedy samochód się toczy, natomiast w wersji ze skrzynią manualną dostępny będzie system Start/Stop – wyłączający silnik kiedy samochód się zatrzyma a kierowca zwolni sprzęgło i wrzuci bieg „jałowy”. Obie te technologie mają na celu dodatkowe zmniejszenie zużycia paliwa.

Dane techniczne silników:

  1,6 GTDi T3 1,6 GTDi T4
Typ silnika 4 cylindrowy, benzynowy, turbodoładowany
Pojemność skokowa 1595 cm³
Średnica cylindra 79 mm
Skok tłoka 81,4 mm
Stopień sprężania 10:1
Zaworów na cylinder 4
Rozrząd DOHC
Moc maksymalna 150KM (110kW) 180KM (132kW)
Maksymalny moment obrotowy 240Nm 240Nm (270Nm overboost)
Norma emisji spalin Euro 5

Źródło: Volvo