Załoga Robert Bielecki/Marcin Łęczek ustanowiła nowy, rekordowy wynik w średnim zużyciu paliwa.
W ramach imprez towarzyszących targom Auto Moto Show na Górnym Śląsku rozegrano drugą edycję Eko Rajdu Kontrolowanego. Na starcie pojawiło się 7 załóg, które miały do pokonania trasę o długości prawie 230 km. Do rywalizacji stanęły Fiat 500, Toyota Prius, Volvo C30 DRIVe, dwa egzemplarze Skody Fabii oraz Fiat Panda Natural Power na gaz ziemny CNG. Liczyło się nie tylko spalanie, ale także czas przejazdu, przy czym zawodnicy musieli przestrzegać limitów prędkości obowiązujących na drogach, którymi jechali. Czuwał nad tym oparty o GPS system firmy Keratronik, który co minutę sprawdzał prędkość samochodów, porównywał ją z danymi nawigacji satelitarnej i zaznaczał przekroczenia prędkości.
Dzięki satelitarnemu namierzaniu uczestników wyścigu można było na bieżąco śledzić w serwisie Hoga.pl.
Trasa była bardzo różnorodna, prowadziła drogą ekspresową, drogami krajowymi i wojewódzkimi i autostradą, przez tereny zabudowane i niezabudowane. Kierowcy musieli zmagać się sygnalizacją świetlną, ciężarówkami, traktorami i korkami na remontowanych drogach.
Pierwsze kilkadziesiąt kilometrów samochody przejechały w grupie, bo wszyscy dostosowywali się do ograniczeń prędkości i ekonomiki jazdy. Potem peleton został rozerwany przez ruch uliczny i sygnalizację świetlną.
Zwycięzcą rajdu została załoga Fiata 500 1,3 Multijet, dziennikarze Robert Bielecki i Marcin Łęczek. Uzyskali rekordowe, najniższe średnie zużycie paliwa - tylko 2,63 litra oleju napędowego na 100 km i nie złapali żadnych karnych punktów za przekroczenie prędkości, pokonując trasę zgodnie z przepisami ruchu drogowego.
Na drugim miejscu została sklasyfikowana załoga Toyoty Prius, Maciej Kaczmarek i Robert Mularczyk, a na trzecim załoga Volvo, Adam Herbut i Jacek Piotrowski. Tylko dwóm pierwszym załogom udało się osiągnąć spalanie poniżej 3 litrów na 100 km.
W Eko Rajdzie Kontrolowanym startowała też załoga dziennikarska, Piotr Myszor i Maciej Rzońca samochodem Fiat Panda Natural Power napędzanym gazem ziemnym. Co prawda organizatorom nie udało się znaleźć odpowiedniego przelicznika średniego spalania gazu na paliwo, ale przeliczając wyniki poszczególnych załóg na złotówki - Panda okazała się najbardziej ekonomicznym samochodem. W czasie rajdu zużyła 11 metrów sześciennych gazu ziemnego, który kosztował 23 złote. Zwycięska załoga Fiata 500, która osiągnęła w czasie testu najniższe spalanie 2,63 l oleju napędowego na 100 km musiała zapłacić za paliwo 28 złotych.
Poniższa tabela prezentuje listę samochodów biorących udział w 2. edycji Eko Rajdu oraz osiągnięte wyniki.
Samochód |
Średnie spalanie l/100km |
Dystans km | Średnia prędkość km/h | Punkty karne | Czas wjazdu na metę |
Fiat 500 |
2,62 |
229,65 | 51,2 | 0 | 16:50:44 |
Toyota Prius |
2,95 |
221,66 | 64,8 | 9 | 16:01:35 |
Volvo C30 DRIVe |
3,52 |
236,61 | 61,3 | 7 | 16:12:49 |
Skoda Fabia |
3,57 |
229,39 | 57,3 | 4 | 16:20:53 |
Skoda Fabia Kombi |
4,16 |
229,37 | 56,6 | 6 | 16:23:51 |
Honda CRZ |
5,67 |
229,11 | 62,8 | 14 | 16:00:07 |
Fiat Panda Natural Power |
4,8 m3 CMG |
229,28 | 57,9 | 7 | 16:19:22 |
Źródło: Fiat