Pierwszy na świecie system ABS dla motocykli firmy Bosch otrzymał prestiżowe wyróżnienie niemieckiego automobilklubu ADAC. Zdaniem ekspertów wyposażenie motocykli w system ABS pozwoliłoby na obniżenie liczby ofiar śmiertelnych w przypadku osób kierujących motocyklami o 12 proc., a nowa konstrukcja systemu opracowana przez firmę Bosch ma na celu redukcję kosztów jego produkcji i szybkie upowszechnienie ABS wśród wszystkich klas motocykli.
Niemiecki Automobilklub ADAC przyznał firmie Bosch wyróżnienie Żółty Anioł 2010 [Gelber Engel] za opracowanie nowego systemu ABS dla motocykli. Pierwszym miejscem w kategorii „Innowacje i środowisko” jurorzy uhonorowali ogromny potencjał poprawy bezpieczeństwa, jaki oferuje innowacyjny produkt Bosch. W styczniu bieżącego roku, podczas gali, jaka odbyła się w Monachium, ADAC wręczył nagrodę dr Wernerowi Struth, prezesowi działu Chassis Systems Control – Nowa konstrukcja sprawiła, że system stał się dostępny dla motocykli wszystkich klas – powiedział Struth. – Ma to na celu pomoc w możliwie jak najszybszym upowszechnieniu techniki, która ratuje życie. W tym roku Bosch po raz trzeci otrzymał prestiżową nagrodę, przyznawaną od 2005 roku za opracowanie innowacyjnych produktów.
Bosch produkuje systemy bezpieczeństwa aktywnego do motocykli już od roku 1994. Dotychczasowe systemy ABS wszystkich producentów bazowały na rozwiązaniach dla samochodów osobowych. Konstruktorzy Bosch z Centrum Kompetencyjnego w Japonii opracowali nową generację ABS dedykowaną wyłącznie motocyklom. Nowy system „ABS 9 base“ ma mniejsze wymiary i jest lżejszy, waży zaledwie 0,7 kg, a to oznacza, że jest o połowę mniejszy i lżejszy od systemów poprzedniej generacji i zdecydowanie jest najbardziej kompaktowym systemem ABS na rynku. Koszty produkcji zostały obniżone, co stanowi ważny argument dla szybkiego upowszechnienia się systemu we wszystkich motocyklach z hydraulicznym układem hamulcowym. System ABS do motocykli jest elementem modułowej generacji Bosch, której pierwszy wariant wszedł do produkcji seryjnej w listopadzie 2009.
Badania przeprowadzone w Niemczech wykazują, że liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach samochodowych zmniejszyła się od roku 1970 o ponad 80 proc., natomiast liczba ofiar wśród kierowców motocykli utrzymuje się od wielu lat na niezmienionym poziomie. W 2008 roku wynosiła 822 osoby. Ryzyko utraty życia podczas kierowania motocyklem jest przy takim samym dystansie kilometrów o 20 razy większe niż podczas kierowania samochodem osobowym.
System ABS jest w opinii ekspertów bardzo ważnym elementem poprawiającym bezpieczeństwo jazdy. Badanie opublikowane przez Federalny Urząd Nadzoru Autostrad (BASt) w 2008 roku dowodzi, że przy wyposażeniu wszystkich motocykli w system ABS liczba ofiar śmiertelnych w przypadku kierujących motocyklami mogłaby zostać obniżona o 12 procent. Zaprezentowane w październiku 2009 badanie szwedzkiego urzędu dróg Vägverket wykazuje jeszcze większą skuteczność systemu: dzięki zastosowaniu ABS można by uniknąć aż 38 proc. wszystkich kolizji z udziałem rannych oraz 48 procent wszystkich ciężkich wypadków ze skutkiem śmiertelnym.
Dzięki aktywnemu systemowi bezpieczeństwa kierowcy motocykli mogą w sytuacjach krytycznych łatwiej zahamować, a przede wszystkim uniknąć zablokowania kół i wywrócenia motocykla. Znacznemu skróceniu ulega droga hamowania. Jednak dotychczas system ABS posiadał zaledwie co dziesiąty nowo wyprodukowany motocykl w Europie, a na świecie nawet co setny. Dla porównania: w przypadku samochodów osobowych udział pojazdów wyposażonych w ABS wynosi obecnie już ok. 80 proc.