Właścicieli niektórych modeli Toyoty i Citroëna czeka wizyta w autoryzowanym serwisie. Powodem są wykryte wady, o których poinformowali Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów producenci samochodów.
Toyota Motor Poland powiadomiła Prezes UOKiK, że niektóre modele tej marki mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa ich użytkowników. Problemem jest pedał gazu, który może ulec zablokowaniu w trakcie jazdy i w konsekwencji spowodować wypadek.
Toyota Motor Poland zadeklarowała, że właściciele wadliwych aut zostaną powiadomieni w najbliższych dniach listownie lub osobiście (podczas ich wizyt w punktach serwisowych) o problemie i zaproszeni do zgłoszenia się na bezpłatną naprawę wadliwego elementu. Dodatkowe informacje dla użytkowników można uzyskać u producenta, pod numerem tel. (22) 449-05-00, od poniedziałku do piątku w godz. 8-17.
Wada dotyczy ok. 80 tys. aut obecnych na polskim rynku, a wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii, Turcji, RPA, Czechach, Japonii i Francji w następujących latach:
W całej Europie problem dotyczy ok. 1,8 mln aut.
Podobną wadę w swoich autach zgłosił Citroen Polska – tym razem w modelach Citroën C1, wyposażonych w skrzynię biegów MAP. Przedsiębiorca poinformował, że problem dotyczy ok. 100 egzemplarzy samochodów. Również w tym przypadku spółka zadeklarowała, że właściciele wadliwych aut zostaną powiadomieni listownie o problemie i zaproszeni do punktów serwisowych, gdzie bezpłatnie naprawiony zostanie wadliwy element.
W obu przypadkach, zgodnie z deklaracjami producentów, w Europie nie odnotowano dotychczas wypadków związanych z tą usterką.
Zgodnie z prawem każdy przedsiębiorca, który uzyskał informację, że wprowadzony przez niego na rynek produkt nie jest bezpieczny, powinien niezwłocznie powiadomić o tym Prezesa UOKiK. Niewykonanie tego obowiązku, zgodnie z ustawą o ogólnym bezpieczeństwie produktów, zagrożone jest karą pieniężną w wysokości do 100 tys. zł. W 2009 roku do Urzędu wpłynęły 54 powiadomienia dotyczące wadliwych samochodów. Zgłaszane nieprawidłowości to m.in.: wada elektroniki układu kierowniczego, wada skrzyni biegów, możliwość obluzowania się pasów bezpieczeństwa, korozja elementów układu chłodzenia silnika, ryzyko odłączenia się kierownicy od kolumny kierowniczej, nieprawidłowe chłodzenie silnika, korozja systemu hamulcowego czy wyciek oleju napędowego.