Nowe Suzuki Alto łączy atrakcyjną stylizację z łatwością poruszania się po mieście oraz doskonałymi wynikami pod względem zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla (CO2). Idealnie wkomponowuje się w styl życia współczesnego kierowcy, a także dostosowuje do jego potrzeb. Co ważne, spełnia normy związane z ochroną środowiska.
Alto wyróżnia się świetnymi wynikami w dziedzinie ekologicznych, a jednocześnie niedrogich produktów. Ten model zużywający niewielkie ilości paliwa i charakteryzujący się niską emisją CO2 jest oferowany w konkurencyjnej cenie, której klienci oczekują po samochodach tego segmentu. Ekologiczne rozwiązania zastosowane w Alto jednocześnie nie obniżają komfortu jazdy nim – dostarcza niepowtarzalnej radości z jazdy i jest kolejnym idealnym przykładem filozofii zawartej w sloganie firmy Suzuki „Way of Life!”.
Firma Suzuki, projektując nowy model Alto, zdawała sobie sprawę z tego, że klienci są zainteresowani autami ekonomicznymi i przyjaznymi środowisku, ale też wygodnymi, praktycznymi i odznaczającymi się dobrymi osiągami.
Niewielkie wymiary (nowe Alto jest piątym i najmniejszym samochodem spośród strategicznych modeli firmy Suzuki) oraz niewielka masa pojazdu zapewniają doskonałe walory ekologiczne przy równie przyjaznym dla użytkownika charakterze. Jako drugi model zaplanowany do wprowadzenia w drugiej fazie światowej strategii Suzuki, ukierunkowanej na wygodę użytkownika i dostarczanie nowych rozwiązań dla zmotoryzowanych rodzin, nowe Alto, mimo niewielkiej długości, oferuje komfort i wygodę. Ponadto wzornictwo samochodu łączy sportowy wygląd o europejskiej stylizacji z doskonałą aerodynamiką. To sprawia, że nowe Alto zdecydowanie wyróżnia się w swoim segmencie.
Model ten jest namacalnym dowodem bogatego doświadczenia firmy Suzuki w konstruowaniu aut niewielkich, dzięki któremu odniosła ogromny sukces w segmencie mini w Japonii, natomiast na całym świecie w segmencie samochodów małych, takich jak Swift. Alto idealnie odpowiada potrzebom współczesnych klientów, którzy pragną czerpać przyjemność z jazdy z poszanowaniem środowiska naturalnego. Firma Suzuki planuje sprzedaż Alto w Europie na poziomie 60 000 egzemplarzy rocznie.
Odbiorcami nowego modelu Suzuki są głównie mieszkańcy miast, którzy potrzebują niewielkiego, lecz stylowego auta gwarantującego przyjemność z jazdy, o doskonałych parametrach ekologicznych.
W połowie lat 70. XX wieku popyt na samochody z segmentu mini zaczął spadać. W Japonii firma Suzuki, która uczyniła samochody klasy mini swoim produktem sztandarowym, postanowiła przezwyciężyć trudności, projektując rewolucyjny nowy produkt. W drugiej połowie lat 70. większość japońskich rodzin już miała samochody, zaczęła też poszerzać się liczba kobiet, które nimi jeździły. Firma Suzuki określiła optymalny zakres cenowy na rynku samochodów używanych i rozpoczęła prace nad modelem, który byłby i ekonomiczny, i zapewniał dużą przyjemność jazdy.
Na czele projektu stanął Osamu Suzuki, obecny prezes i dyrektor wykonawczy firmy. Pod jego kierunkiem powstawała koncepcja nowego modelu. Po ukończeniu prac koncepcyjnych inżynierowie fabryczni rozpoczęli działania mające na celu zapewnienie wydajnego zużycia zasobów na etapie produkcji i dopracowali rysunki projektu wykonawczego, aby wyeliminować straty produkcyjne i zmniejszyć koszty. W efekcie 11 maja 1979 roku wprowadzono na rynek nowego vana z dwusuwowym silnikiem o pojemności 550 cm3, umieszczonym z przodu.
Nowy model Suzuki idealnie spełniał ówczesne potrzeby. Charakteryzował go dobry stosunek wartości do ceny, między innymi dzięki dużej oszczędności paliwa (cecha ta była szczególnie przydatna w dobie drugiego kryzysu paliwowego), był zaskakująco uniwersalny i pozwalał użytkownikom doświadczać wygody samochodu osobowego, a jednocześnie korzystać z ulg podatkowych obejmujących pojazdy użytkowe z segmentu mini. Nowemu modelowi Suzuki nadano nazwę Alto będącą grą słów, opartą na japońskim zwrocie wyrażającym życzenie posiadania lub doświadczania pozytywnych wrażeń.
Firma Suzuki zaplanowała sprzedaż około 5000 egzemplarzy Alto miesięcznie, ale samochód stał się tak popularny, że klienci zamówili 18 000 sztuk tego modelu już w miesiącu jego debiutu. Inni japońscy producenci samochodów poszli w ślady firmy Suzuki, co doprowadziło do rozkwitu sprzedaży małych, uniwersalnych aut podobnych do Alto. W roku 1984 jedną czwartą nowych pojazdów zakupionych w Japonii stanowiły samochody klasy mini. Ponadto stosunek liczby kobiet do ogólnej liczby nabywców Alto wzrósł od jednej czwartej w chwili jego debiutu w roku 1979 do połowy w roku 1981. Można więc stwierdzić, że model Alto wywołał dwa zjawiska na japońskim rynku samochodów: wzrost liczby gospodarstw domowych, w których nabyto drugi samochód, oraz zwiększenie liczby kobiet za kierownicą.
Alto był najlepiej sprzedającym się samochodem klasy mini w Japonii przez 14 lat do czasu, gdy firma Suzuki wprowadziła na rynek model Wagon R. Wielkość sprzedaży modelu Alto nadal przekracza 70 000 egzemplarzy rocznie.
Firma Suzuki zainspirowana sukcesem Alto w Japonii wprowadziła ten model do oferty za granicą w 1981 roku. Wyposażono go w silnik o pojemności 800 cm3, co stanowiło odpowiedź na potrzeby klientów zagranicznych, a także zmieniono jego nazwę na różnych rynkach. W Europie rozpoczęto sprzedaż Alto w siedmiu krajach, w tym w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Holandii.
Od tego momentu do daty wprowadzenia na rynek kolejnej generacji Alto klienci w całej Europie nabyli około 250 000 egzemplarzy tego modelu. W Indiach, które odgrywają istotną rolę w globalnej strategii Suzuki, firma Maruti Udyog (obecnie Maruti Suzuki India) rozpoczęła w roku 1983 produkcję opartego na Alto modelu Maruti 800. Stanowił on odpowiedź na zapotrzebowanie na samochód w przystępnej cenie, przeznaczony dla mieszkańców kraju o dynamicznie rosnącej liczbie zmotoryzowanych. Ze względu na dobry stosunek wartości do ceny uniwersalny model Alto, znany także pod innymi nazwami, wkrótce stał się częstym widokiem w wielu krajach na całym świecie.
Europejską wersję Alto poddano dużej zmianie w 1994 roku, kiedy to firma Suzuki zastąpiła oryginalny model nowym Alto, powstałym na bazie Cervo, stylowego samochodu kategorii mini dostępnego na rynku japońskim. Powiększono go w celu sprostania stale rosnącym wymaganiom klientów zagranicznych. Oparty na Cervo model Alto drugiej generacji produkowano do roku 2001 i w Europie sprzedano go w liczbie około 100 tysięcy egzemplarzy. Alto kolejnej generacji – powiększona wersja tego modelu Alto, który nadal chętnie był kupowany w Japonii – dotarło do Europy w 2002 roku. Do czasu zaprzestania produkcji w roku 2006 sprzedano około 105 000 egzemplarzy tego modelu, co zapewniło mu pozycję lidera w segmencie sprzedaży samochodów klasy A w wielu krajach.
Po przerwie w oferowaniu Alto model ten wraca na rynek w nowej formie. Od czasu udostępnienia w Japonii modelu pierwszej generacji zapewniał optymalną uniwersalność: był wykorzystywany jako drugi samochód, a jego stylizacja przemawiała zarówno do kobiet, jak i mężczyzn. W roku 2009, w 30. rocznicę wprowadzenia na rynek modelu pierwszej generacji, nowe, stylowe Alto pojawiło się w salonach w Europie.
W koncepcji produkcji nowego Alto na pierwszym miejscu postawiono oszczędność paliwa, lekkość i niewielkie wymiary zewnętrzne. Realizacja tych celów przy jednoczesnym opracowaniu atrakcyjnego wyglądu, o unikatowej stylizacji stanowiła duże wyzwanie dla zespołu projektowego.
Prace nad projektem nowego Alto, rozpoczęte w 2005 roku, były prowadzone przez zespół zlokalizowany w siedzibie firmy Suzuki w Japonii, ale wymagały również rozległych badań w Europie. Okazało się, że preferencje klientów na rynku japońskim pojazdów mini i te w europejskim segmencie małych samochodów bardzo się różnią.
Aby dokładnie poznać europejskie wymagania pod względem stylizacji, projektanci Suzuki przebywali w Paryżu i Mediolanie, gdzie obserwowali najnowsze techniki projektowe i wykonali wiele szkiców. To pozwoliło im skonstruować mały samochód, który zwracałby uwagę na europejskich ulicach świeżym, charakterystycznym wyglądem. Badania te stanowiły podstawę późniejszych faz pracy nad projektem nowego Alto.
Masywna, wyraźnie zaznaczona kratownica wlotu powietrza oraz duże reflektory w oryginalnym kształcie nadają przedniej części nowego Alto sportowy charakter. Nieco wypukła maska samochodu o wyprofilowanym zarysie podkreśla ogólne wrażenie krągłości. Reflektory przeciwmgłowe o sportowym designie nie tylko świetnie się prezentują, ale także poprawiają widoczność w złych warunkach atmosferycznych.
W linii nadwozia oraz kształcie detali, takich jak lusterka zewnętrzne, widać niezwykłą dbałość o wydajność aerodynamiczną, czego dopełnieniem są spojlery optymalizujące przepływ powietrza i deflektory kół. Dzięki temu uzyskano doskonały współczynnik oporu powietrza wynoszący jedynie 0,3, który pozwala zredukować zużycie paliwa i poziom emisji CO2.
W tylnej części Alto uwagę zwracają wyraźnie zaznaczone kontury oraz trapezoidalna szyba tylna. Duży zderzak tylny potęguje wrażenie siły i solidności, a oryginalny układ świateł przyciąga wzrok.
Nowe Alto ma długość całkowitą 3500 mm, szerokość – 1600 mm, wysokość – 1470 mm i rozstaw osi – 2360 mm. Rozstaw kół przednich wynosi 1405 mm, tylnych – 1400 mm, minimalny prześwit pod pojazdem to 150 mm.
Firma Suzuki opowiada się za promocją ekologicznego stylu życia. W związku z tym zaprojektowano cztery nowe kolory Alto inspirowane naturą: Fortune Rose Pearl Metallic (zainspirowany różami), Paradise Blue Pearl Metallic (zainspirowany morzem), Desert Brown Metallic (zainspirowany ziemią) i Healing Green Pearl Metallic (zainspirowany lasem). Każdy z nich przyciąga wzrok i ożywia miejskie ulice. Nadwozie nie zawiera elementów w kolorze czarnym, dlatego pod każdym kątem wygląda atrakcyjnie kolorystycznie.
We wnętrzu kabiny najwięcej miejsca przypada na przednie siedzenia, ale samochodem może wygodnie podróżować również czworo dorosłych pasażerów. Przednie siedzenia, wyposażone w zintegrowane zagłówki, zasadniczo zbudowano na takich samych ramach jak w modelach Swift i SX4. Zapewniają dobre, komfortowe podparcie ciała pasażera, a ich kształt maksymalnie ogranicza zmęczenie nawet podczas długich podróży. Konstrukcja umożliwia przesuwania foteli o 240 mm (w odstępach 10 mm). Fotel kierowcy ma wbudowaną regulację wysokości, co pozwala na dostosowanie go do osób niskich. Tylne siedzenie jest wystarczająco duże dla dwojga dorosłych pasażerów. Nowa wersja Alto ma czworo drzwi, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie pasażerom siedzącym z tyłu.
Wszystkie siedzenia pokryto materiałową tapicerką w dwóch odcieniach szarości ze srebrnym wzorem w kształcie liścia. Tkanina, którą pokryto oparcia foteli przednich, zawiera akcent w kolorze różowym lub srebrnym, w zależności od barwy nadwozia.
Górne punkty mocowania wszystkich pasów bezpieczeństwa są estetycznie wkomponowane w elementy wykończenia wnętrza.
Deska rozdzielcza odznacza się sportowym i stylowym wyglądem oraz funkcjonalnością. Dynamiczne formy połączono z łagodnymi krzywiznami i wzornictwem w dwóch odcieniach szarości, jasnym i ciemnym – dzięki temu deska ma elegancki, płaski wygląd o płynnych liniach, co nadaje autu sportowy charakter.
Główny element zestawu wskaźników to duży, czytelny jednotarczowy szybkościomierz zawierający wyświetlacz ciekłokrystaliczny, który pokazuje wskazania licznika przebiegu zarówno całkowitego, jak i dziennego, wskaźnik zużycia paliwa oraz zegar. W wersjach o wzbogaconym wyposażeniu dostępny jest obrotomierz o sportowym wyglądzie przypominający wskaźniki motocykli Suzuki.
Przyrządy do sterowania klimatyzacją oraz pozostałe tarcze i przełączniki zaprojektowano i rozmieszczono z uwzględnieniem łatwości dostępu i obsługi. Umieszczone na szczycie konsoli centralnej szczeliny wentylacyjne pozwalają w pełni wykorzystać funkcje klimatyzacji.
Wykończenie drzwi nawiązuje do projektu i kolorystyki deski rozdzielczej: jest w dwóch odcieniach szarości (jasnym i ciemnym) ze srebrnymi akcentami.
*iPod jest znakiem towarowym Apple Inc. zarejestrowanym w Stanach Zjednoczonych i innych krajach.
Podręczne schowki do przechowywania drobnych przedmiotów ulokowano w całej kabinie. W przednich drzwiach znajduje się kieszeń o głębokości 300 mm i wymiarach otworu 240 mm x 20 mm, dość duża, aby zmieścić atlas drogowy formatu A4. Na desce rozdzielczej przewidziano dwa uchwyty na napoje (każdy z nich mieści butelkę o pojemności 500 ml lub wąską puszkę), kieszeń idealną na torebkę, czapkę, mapy czy inne niewielkie przedmioty, szufladę na pięć płyt CD oraz podświetlaną tacę idealną na odtwarzacz MP3, kompaktowy aparat fotograficzny lub dokumenty. Ponadto w tylnych drzwiach umieszczono kieszenie, w których są uchwyty na półlitrowe butelki.
Mimo niewielkich wymiarów zewnętrznych za tylnymi siedzeniami nowego Alto znajduje się pojemna przestrzeń bagażowa (129 litrów*). Po złożeniu tylnych siedzeń powiększa się ona do 367 litrów*. Podłoga jest prawie płaska. Tylne siedzenia można z łatwością złożyć jednym ruchem. Nie trzeba demontować tylnych zagłówków, nawet jeśli przednie fotele są odsunięte maksymalnie do tyłu. Tylne siedzenie jest podzielone w proporcji pół na pół, aby zapewnić większą elastyczność przy przewozie bagażu.
* Pomiar metodą VDA. Na poszczególnych rynkach mogą obowiązywać inne dane.
Nowe Alto jest napędzane 3-cylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,0 litra, który był już z powodzeniem stosowany w modelu Splash. Jednostka ta ma lekką, kompaktową konstrukcję i odznacza się niskim współczynnikiem tarcia. Maksymalna moc wyjściowa wynosi 50 kW (68 KM) z największym momentem obrotowym równym 90 Nm. Zużycie paliwa wynosi tylko 4,4 l/100 km w cyklu mieszanym, natomiast emisja dwutlenku węgla jedynie 103 g/km. Konstrukcja silnika świadczy o dużym doświadczeniu inżynierów Suzuki w budowaniu silników 3-cylindrowych, dzięki czemu nowe Alto spełnia normę emisji spalin Euro 5. Standardowo stosowane są 5biegowa skrzynia ręczna lub 4biegowa przekładnia automatyczna (bardzo rzadko wykorzystywana w samochodach z silnikiem o pojemności 1,0 l).
Przednie zawieszenie z kolumnami MacPherson oraz duża rama zawieszenia o wysokiej sztywności w połączeniu ze wzmocnionymi punktami mocowania kolumn zapewnia doskonałe prowadzenie pojazdu. W celu pełnego wykorzystania zalet konstrukcji zawieszenia stabilizator przymocowano bezpośrednio do kolumn, co poprawia zarówno prowadzenie samochodu, jak i komfort jazdy.
Wysoka sztywność konstrukcji przedniego zawieszenia tłumi także wibracje oraz hałas w kabinie. W tylnym zawieszeniu wykorzystano oryginalny projekt firmy Suzuki, czyli trójwahaczową, sztywną oś z wieloma udoskonaleniami zastosowanymi w nowym Alto. Drążki poprzeczne są sztywno mocowane i dłuższe, zwiększając sztywność zawieszenia. Punkty mocowania wahaczy wleczonych wzmocniono, aby zapewnić doskonałą stabilność i szybkie reakcje samochodu podczas jazdy z dużą prędkością. Optymalny kąt zbieżności kół przyczynia się do zachowania stabilności podczas szybkiej jazdy.
W wyniku licznych testów drogowych przeprowadzonych na europejskich szosach sprężyny śrubowe i amortyzatory zestrojono tak, aby zapewnić optymalną stabilność jazdy. Celem inżynierów Suzuki było uzyskanie ustawień odpowiednich dla jazdy w ruchu miejskim. Dzięki temu kierowca nowego Alto może skorzystać z szybkich reakcji samochodu na ruchy kierownicy, łagodnych skrętów, uczucia lekkości sterowania oraz skutecznego tłumienia wstrząsów i wibracji. Cechy te uzyskano dzięki doświadczeniu firmy Suzuki zdobytemu poprzez udział w sportach motorowych.
Przednie hamulce tarczowe o dużej średnicy i hamulce bębnowe z tyłu zapewniają niezawodne hamowanie w każdych warunkach. Pedał hamulca ma krótki skok, co daje wrażenie hamulców sportowych. Funkcja wspomagania hamowania z wykorzystaniem czujnika ciśnienia płynu (w wersjach wyposażonych w ESP®*, Electronic Stability Program) lub czujnika pedału gazu (w wersjach bez ESP®*) przyczynia się do osiągnięcia maksymalnej skuteczności hamulców w sytuacjach krytycznych. Standardowe wyposażenie obejmuje system zapobiegania blokowaniu kół (ABS) oraz elektroniczny system rozdzielający siłę hamowania (EBD).
* ESP jest zarejestrowanym znakiem towarowym firmy Daimler AG.
Specjalnie zaprojektowane opony o średnicy 14 cali mają cechy twardej mieszanki gumy, zapewniającej niski opór toczenia, a także gumy miękkiej, umożliwiającej dobrą przyczepność opony. Gwarantuje to znaczną oszczędność paliwa przy wysokiej jakości prowadzenia pojazdu i hamowania. Dzięki stosunkowo wysokiemu ciśnieniu stosowanemu w oponach poziom emisji CO2 w nowym Alto jest o 1,7% niższy w porównaniu z modelami o standardowym ciśnieniu ogumienia.
Minimalny promień zawracania nowego Alto wynosi zaledwie 4,5 metra, w związku z czym wykonywanie manewrów, takich jak parkowanie, jest łatwe nawet w ograniczonej przestrzeni.
Nowe Alto może być wyposażone w układ Electronic Stability Program (ESP®*), który reguluje osiągi silnika, a w razie potrzeby uruchamia hamulce podczas pokonywania zakrętów i przyspieszania. Pozwala to kierowcy uniknąć niebezpiecznych sytuacji na drodze.
W razie wypadku nadwozie nowego Alto wykorzystuje koncepcję Suzuki o nazwie Total Effective Control Technology (TECT) obejmującą strefy kontrolowanego zgniotu, która pochłania energię zderzenia, ramy zawieszenia zbudowanej tak, aby rozpraszała energię jak najdalej od osób podróżujących samochodem, oraz solidnej, sztywnej konstrukcji kabiny.
Przednie pasy bezpieczeństwa wyposażono w napinacze oraz ograniczniki siły napięcia zwiększające ich skuteczność. Napinacze poprawiają zabezpieczenie pasażerów, natychmiast naprężając pasy w pierwszej fazie kolizji czołowej. Ograniczniki natomiast zmniejszają napięcie pasów w kontrolowany sposób, aby zminimalizować niebezpieczeństwo obrażeń klatki piersiowej.
Poduszki (przednie i boczne) oraz kurtyny powietrzne redukują skutki zderzenia, zmniejszając ryzyko poważnych obrażeń, a pochłaniające energię materiały wnętrza zapewniają dodatkową ochronę głowy.
Tylne siedzenia wyposażono w dwa znormalizowane mocowania fotelika dziecięcego typu ISOFIX. Przednią część nadwozia nowego Alto zaprojektowano tak, aby zminimalizować obrażenia w przypadku ewentualnej kolizji z pieszym.
* ESP jest zarejestrowanym znakiem towarowym firmy Daimler AG.
Ukoronowaniem wysiłków firmy Suzuki na rzecz środowiska jest Alto: atrakcyjny, ekologiczny samochód miejski, który trafia do sprzedaży. Od początku prac nad projektem auta podstawową koncepcją, którą firma Suzuki zamierzała prowadzić w życie, było nadanie temu modelowi charakteru przyjaznego środowisku naturalnemu.
Aby uzyskać ten efekt bez uszczerbku na wyglądzie samochodu, firma zaczęła optymalizować osiągi za pomocą testów w tunelu aerodynamicznym już na etapie modelowania z gliny. W wyniku rozległych badań zarówno w laboratorium, jak i na drogach, a także dzięki stałemu udoskonalaniu swoich produktów firma Suzuki zmniejszyła poziom emisji CO2 do jedynie 103 g/km, a zużycie paliwa do 4,4/100 km (według normy NEDC). Należy jednocześnie podkreślić, że samochód, będący znakiem rozpoznawczym DNA marki Suzuki, nie stracił sportowego charakteru.
Co więcej, Alto to auto przyjazne środowisku, dostępne w atrakcyjnej cenie. Firma Suzuki świadomie nie zastosowała w nim kosztownych technologii, takich jak napęd hybrydowy, dlatego niska cena Alto wynika z doświadczenia producenta w budowie małych samochodów oraz z obszernego programu testowania i wprowadzania udoskonaleń podczas tworzenia projektu. Firma Suzuki nigdy wcześniej nie oferowała auta, które zapewnia niski poziom emisji CO2, dużą oszczędność paliwa i wyjątkowe osiągi jednocześnie.
Dążąc do osiągnięcia coraz lepszych wyników pod względem ochrony środowiska, firma Suzuki wdraża nowe inicjatywy ekologiczne obejmujące rozwój automatycznego systemu stop/start silnika i zastosowanie mechanizmu zmiany faz rozrządu (zawory dolotu i wylotu) w małych pojazdach. Poprzez te inicjatyw firma dąży do zmniejszenia poziomu emisji CO2 do 109 g/km w jednolitrowym modelu Splash i do 95 g/km w modelu Alto.
Tak jak w dotychczasowej działalności na rzecz środowiska, celem firmy Suzuki jest wprowadzanie rozwiązań proekologicznych, które wymagają minimalnego wyposażenia dodatkowego, a równocześnie w niewielkim stopniu podnoszą cenę samochodu.
Jednocześnie firma Suzuki prowadzi intensywne prace nad opracowaniem pojazdów wykorzystujących paliwa alternatywne, dostosowanych do potrzeb klientów i infrastruktury danego regionu. W Europie wprowadziła już na rynek auta zasilane bioetanolem (E10) oraz biodieslem (B7). W Indiach pracuje nad wprowadzeniem samochodów spalających skompresowany gaz ziemny, natomiast w Brazylii prowadzi prace nad pojazdami z systemem wielopaliwowym.
Źródło: Suzuki, Fot. Suzuki