Amarok wraz z Caddy, Transporterem i Crafterem jest czwartym modelem marki Volkswagen Samochody Użytkowe. Łączy typową dla pickupa wytrzymałość z doskonałymi wartościami zużycia paliwa, wysokim komfortem i ergonomią. Produkcja Amaroka rozpocznie się w najbliższych dniach w argentyńskich zakładach „Pacheco” w Buenos Aires.
Amarok dostępny będzie początkowo w czterodrzwiowej wersji z podwójną kabiną. Wersja „Single-Cab” zadebiutuje w pierwszej połowie 2011 roku. Pod względem koncepcji i stylistyki mierzący do 5,25 metrów Amarok jest wprost wzorcowym pickupem. W jego opartym na ramie nadwoziu wyraźnie widać nowe DNA designu Volkswagena. Typowe jest podkreślenie poziomych linii oraz precyzja wykonania. Połączenie reflektorów i osłony chłodnicy w jedną całość jest również cechą charakterystyczną nowych Volkswagenów. Przednia część maski przechodzi w płaszczyznę sięgającą przez kontur błotników do bocznych okien, podkreślając masywność bryły Amaroka, typową dla tego rodzaju pojazdów. Z tyłu pokrywę bagażnika o gładkiej powierzchni wieńczy logo VW. Tylne światła mają charakterystyczny design, szczególnie widoczny w nocy. Nawet ukształtowanie zderzaka i jego idealne dopasowanie do nadbudowy odzwierciedlają wysokie wymagania, jakie postawili przed sobą styliści dążąc do tego, aby Amarok jakością i precyzją wyróżniał się spośród konkurencji.
W momencie wprowadzenia na rynek Volkswagen wyposaży Amaroka w dwa niezawodne, oszczędne i nowoczesne silniki wysokoprężne z turbosprężarką. Jednostka 2.0 TDI z wtryskiem Common Rail o mocy 120 kW/163 KM ma dwustopniowe doładowanie bi-turbo, które już przy 1.500 obr./min pozwala na uzyskanie momentu obrotowego 400 Nm. Drugi wariant silnika pojawi się w połowie 2010 roku. Będzie to jednostka TDI o mocy 90 kW/122 KM, z turbosprężarką ze zmienną geometrią turbiny i będzie rozwijać maksymalny moment obrotowy 340 Nm przy 2.000 obr./min. Oba silniki będą łączone z 6-biegową skrzynią manualną.
Te dynamiczne jednostki napędowe cechują się także ekstremalnie niskimi i niespotykanymi w całym segmencie wartościami zużycia paliwa. Amarok w wersji z dołączanym napędem tylnej osi, z silnikiem TDI o mocy 122 KM zużywa, podczas jazdy z wykorzystaniem napędu na wszystkie koła, tylko 7,6 litra na 100 kilometrów (emisje 199 g/km CO2). W przypadku TDI o mocy 163 KM jest to zaledwie 7,8 litra (206 g/km CO2). Po raz pierwszy w tej klasie oferowany jest samochód z napędem na wszystkie koła emitujący poniżej 200 gramów dwutlenku węgla. Ponadto dzięki 80-litrowemu zbiornikowi możliwe jest przejechanie na jednym baku ponad 1.000 kilometrów. Wszystkie wersje Amaroka będą ponadto wyposażane seryjnie we wskaźnik zalecający zmianę przełożenia, ułatwiający kierowcy ekonomiczną jazdę.
Do wyboru – w zależności od rynku – będą trzy różne koncepcje napędu: stały napęd na wszystkie koła, dołączany napęd na wszystkie koła lub napęd na tylną oś. Podstawowa wersja napędzana na tylne koła skierowana jest do klientów, którzy cenią przede wszystkim formę nadwozia pickupa i jego szerokie spektrum zastosowania.
Oba warianty z napędem na wszystkie koła doskonale sprawdzają się w każdym terenie. Dla kierowców, którzy będą pokonywać bezdroża, idealną opcją jest Amarok 4MOTION z dołączanym napędem na wszystkie koła i czerwoną „4” w oznaczeniu modelu. Amarok 4MOTION z czarną „4” ma stały napęd na wszystkie koła i jest bardziej komfortowy. Wykorzystuje on dynamiczne zalety napędu na cztery koła także na utwardzonych drogach.
W przypadku Amaroka z dołączanym napędem na wszystkie koła, po naciśnięciu przycisku następuje stałe przeniesienie napędu między osiami. Do najcięższych zadań przeznaczona jest ponadto redukcja terenowa. W ten sposób można z łatwością pokonać nawet najtrudniejsze trasy, a także 100-procentowe podjazdy przy pełnym załadunku.
Cechą wyjątkową w tej klasie jest stały napęd na wszystkie koła. Mechanizm różnicowy typu Torsen rozdziela siły napędowe w stosunku 40:60 na przednią i tylną oś i tym samym zapewnia doskonałą trakcję i dynamikę jazdy. Ponadto w trudnym terenie odpowiednia ingerencja układu hamulcowego dba, aby zawsze większość siły silnika była przekazywana na koło z najlepszą trakcją. Ta koncepcja napędu jest połączona z zawieszeniem przystosowanym do zapewnienia wysokiego komfortu.
Dla wszystkich rodzajów napędu dostępna jest jako opcja blokada mechanizmu różnicowego tylnej osi.
Amarok będzie dostępny w trzech wariantach wyposażenia. Wersja „basis” stawia przede wszystkim na czysto mechaniczne i praktycznie niezniszczalne komponenty z manualnym podnoszeniem i opuszczaniem szyb, blokadą drzwi i regulacją lusterek. Przedni zderzak oraz klamki i lusterka nie są pokryte lakierem i dzięki temu bardzo dobrze nadają się do eksploatacji w trudnych warunkach. Seryjnie wersja podstawowa porusza się na 16-calowych kołach stalowych. Na liście wyposażenia standardowego znajdują się również przednie fotele z regulacją wysokości, składana tylna kanapa, zamykany schowek na rękawiczki i oświetlenie przestrzeni ładunkowej. Interesującym elementem są anteny wbudowane w lusterka zewnętrzne.
Bardziej luksusowy jest Amarok Trendline. W tej wersji przedni zderzak, klamki i obudowy lusterek pokryte są lakierem w kolorze nadwozia. Szyby i lusterka regulowane są elektryczne, seryjnie montowane jest także radio z odtwarzaczem CD, klimatyzacja (Climatic), wskaźnik wielofunkcyjny, tempomat i reflektory przeciwmgielne. 16-calowe aluminiowe koła podkreślają wyjątkowość wyglądu.
W przypadku ekskluzywnej wersji Highline, w stosunku do wyposażenia Trendline dodane zostały między innymi częściowo chromowane obudowy lusterek, kolejne elementy chromowane na zewnątrz i we wnętrzu oraz nakładki rozszerzające nadkola w kolorze nadwozia, które pozwoliły na zamontowanie 17-calowych obręczy aluminiowych. Ponadto w standardzie oferowane są deska rozdzielcza w kontrastowym kolorze, automatyczna klimatyzacja (Climatronic), częściowo skórzana tapicerka, jeszcze lepszy sprzęt audio oraz wysokiej jakości tkanina na siedzeniach.
Obok wyposażenia seryjnego dostępny jest szeroki wybór elementów dodatkowych, m.in. pałąk „styling bar”, stopnie, osłona przestrzeni bagażowej, system mocowania Multiconnect (seryjne od Trendline) oraz wiele wariantów kół ze stopu metali lekkich.
W dużym i ergonomicznie zaprojektowanym wnętrzu, największym w swojej klasie, widać pokrewieństwo z innymi modelami Volkswagena. Charakteryzuje je łatwość wsiadania oraz przestronność. Wystarczająco dużo miejsca na wysokości kolan pasażerów siedzących z tyłu czyni z Amaroka pełnowartościowe auto pięcioosobowe. Jeżeli podróżują nim tylko dwie osoby, podnoszona tylna kanapa pozwala na powiększenie przestrzeni na bagaż we wnętrzu.
Skrzynia ładunkowa Amaroka ma największe wymiary w tej klasie, aż 2,52 metra kwadratowego (długość 1.555 mm, szerokość 1.620 milimetrów). Największa w tej klasie jest także szerokość między nadkolami, wynosząca 1.222 milimetry. Dzięki temu w Amaroku można układać europalety w poprzek tak, aby zajmowały jak najmniej miejsca. Jego wymiary i ładowność do 1,15 tony pozwalają transportować sprzęt sportowy, na przykład quady, lub większe maszyny robocze. Cztery zaczepy w narożnikach zabezpieczają ładunek podczas jazdy. Ponadto do (opcjonalnego) haka można podczepić przyczepę o masie do 2,8 tony.
Amarok posiada oczywiście regulowane zagłówki i pasy bezpieczeństwa na wszystkich pięciu miejscach siedzących. Pasy przednich foteli są wyposażone między innymi w napinacze. Dostępne są także boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z funkcją ochrony głowy. ABS i ASR należą do wyposażenia seryjnego Amaroka. To samo dotyczy elektronicznych blokad mechanizmu różnicowego (EDS). Również włączany przyciskiem specjalny tryb ABSu, który znacznie skraca drogę hamowania w terenie i na szutrowych nawierzchniach należy do elementów wyposażenia standardowego. W opcjonalnym ESP, przy prędkości poniżej 30 km/h, wraz z Offroad-ABS aktywowana jest dodatkowo funkcja ułatwiająca zjeżdżanie z pochyłości, która poprzez odpowiednie hamowanie utrzymuje prędkość jazdy na stałym poziomie. Po raz pierwszy w tej klasie samochodów prędkość może być dostosowana przez kierowcę do aktualnej sytuacji w zakresie poniżej 30 km/h. Ponadto wszystkie samochody z ESP posiadają system ułatwiający ruszanie pod górę.
Początkowo sprzedaż tylko w Ameryce Południowej, następnie w Australii, Afryce Południowej oraz Europie
Głównymi rynkami dla Amaroka są Ameryka Południowa, Afryka Południowa i Australia. Tam pickupy jako samochody weekendowe i użytkowe ze względu na swoją uniwersalność są najpopularniejszymi pojazdami. Dzięki efektywnej technice napędu i wyjątkowej wszechstronności można zakładać, że Amarok znajdzie wielu klientów także w Europie. Wprowadzenie na rynek w Ameryce Południowej rozpocznie na początku 2010 roku, w Europie – w drugiej połowie roku.
Źródło: Volkswagen, fot. Volkswagen