Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-100328,t-volvo_testuje_w_londynie_nową_śmieciarke_z_napedem_hybrydowym.html
Informacja prasowa / Data: 2009-11-24

Volvo testuje w Londynie nową śmieciarkę z napędem hybrydowym

Informacja prasowa

Volvo Trucks wprowadza na rynek udoskonaloną wersję pierwszej na świecie śmieciarki z napędem hybrydowym. Po półtora roku testów eksploatacyjnych, z doskonałymi wynikami, na rynek trafia zmodernizowany samochód ciężarowy, wyposażony w nowe podzespoły i oprogramowanie. Nowa śmieciarka będzie testowana przez Veolia Environmental Services w centrum Londynu.

- Dzięki niższemu nawet o 30% zużyciu paliwa, mniejszej emisji spalin i niższemu poziomowi hałasu, pojazd hybrydowy stanowi wyjątkowo atrakcyjną alternatywę. Dlatego chętnie testujemy i rozwijamy tę technologię we współpracy z Volvo Trucks, z którą to firmą nawiązaliśmy bardzo bliskie, robocze relacje - komentuje Rob Stubbs, dyrektor ds. taboru transportowego w Veolia, wiodącej londyńskiej i brytyjskiej firmie zajmującej się gospodarką odpadami, która zamówiła nowy pojazd z napędem hybrydowym.

Ta sama koncepcja, nowe podzespoły

Nowy samochód ciężarowy to udoskonalona wersja pojazdów testowanych w ciągu ostatnich osiemnastu miesięcy w Sztokholmie i Goeteborgu, w Szwecji. Podobnie jak tamte pojazdy, nowa śmieciarka jest wyposażona w tzw. równoległy układ hybrydowy. Oznacza to, że posiada dwa odrębne układy napędowe: spalinowy i elektryczny, które mogą działać jednocześnie lub niezależnie od siebie. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość wykorzystywania każdego z rodzajów napędu w najbardziej optymalnym pod względem ekonomiki paliwowej zakresie: silnik elektryczny przy niskich, zaś silnik wysokoprężny przy wysokich prędkościach obrotowych.

- Podstawowa koncepcja nie zmieniła się, jednak zmodernizowane zostały wszystkie podzespoły - wyjaśnia Fredrik Bohlin, Business Manager, Hybrids w Volvo Trucks. - Postęp techniczny jest wyjątkowo szybki, a technologia zastosowana w naszym najnowszym pojeździe jest już bliska wersji produkcyjnej.

Nowa śmieciarka posiada układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym, całkowicie nowe układy sterowania i udoskonalone algorytmy działania akumulatorów, gwarantujące większą wydajność tych źródeł energii. Układ załadunku i prasowania odpadów ma napęd wyłącznie elektryczny, ładowany z sieci elektroenergetycznej. Nowe są również akumulatory, które charakteryzują się większą niezawodnością i trwałością użytkową.

Zdaniem Fredrika Bohlina, małoseryjna produkcja samochodów ciężarowych z napędem hybrydowym rozpocznie się najwcześniej w 2012 r. - nieco później, niż pierwotnie planowano. Opóźnienie to ma związek z globalnym kryzysem finansowym, oddziałującym zarówno na proces rozwoju produktu w Volvo, jak i zdolności nabywcze klientów.

Zoptymalizowane rozwiązania dzięki doświadczeniu

W ramach trwających obecnie testów eksploatacyjnych inżynierowie Volvo Trucks zdobyli cenne doświadczenie, które będzie wykorzystane przy projektowaniu nowej śmieciarki. Połączenie działania dwóch rodzajów układów napędowych jest sporym wyzwaniem.

- Na przykład, aby zredukować zużycie paliwa, można zwiększyć stopień wykorzystania napędu elektrycznego. Ale skutkiem jest zmniejszenie trwałości akumulatorów. Tak więc, żeby wypracować optymalne rozwiązanie, należy zestawić ze sobą wiele różnych czynników - wyjaśnia Fredik Bohlin. - Celem jest jednoczesne spełnienie wysokich wymagań pod względem osiągów, trwałości użytkowej, zużycia paliwa i funkcjonalności pojazdu.

Dalsza redukcja zużycia paliwa

Pierwsze wyniki testów samochodów ciężarowych Volvo z napędem hybrydowym potwierdziły słuszność prognoz przewidujących do 30% niższe zużycia paliwa i emisję dwutlenku węgla. Renova, firma zajmująca się wywozem i recyklingiem odpadów w Goeteborgu - jeden z klientów testujących hybrydowe śmieciarki Volvo od wiosny 2008 r. - może pochwalić się nawet lepszymi wynikami.

- Pojazd hybrydowy spełnił nasze oczekiwania i zdobył wysokie uznanie wśród kierowców - mówi Lars Thulin, menedżer ds. badań pojazdów w Renova. - Napęd elektryczny zapewnia wysoki moment obrotowy przy ruszaniu z miejsca, jest cichy i nie emituje spalin podczas załadunku i prasowania odpadów. W kontekście redukcji zużycia paliwa i zanieczyszczenia powietrza uzyskane przez nas rezultaty są lepsze od oczekiwań: rekordowe 35%. W porównaniu do silnika wysokoprężnego, dzięki napędowi hybrydowemu oszczędzamy 5250 litrów paliwa rocznie... a pracujemy tylko na jedną zmianę.

Śmieciarka, która trafi do Veolia nie jest pierwszym hybrydowym Volvo w Londynie. Od lata 2009 r. po ulicach Londynu jeździ sześć autobusów Volvo z napędem hybrydowym.

- Oznacza to, że dysponujemy już wysoko wykwalifikowanym i zaangażowanym personelem serwisowym o dużej wiedzy specjalistycznej, wymaganej przy obsłudze pojazdów hybrydowych - mówi Fredrik Bohlin.

Źródło: Volvo, fot. Volvo