Napęd na cztery koła najczęściej kojarzy się z samochodami terenowymi. Jednak wbrew tej opinii napęd na 4 koła poprawia także zachowanie auta na zwykłej szosie. Szczególnie pozytywny wpływ napędu na 2 osie widoczny jest gdy nawierzchnia nie jest sucha. Na rynku funkcjonuje wiele rozwiązań napędu na 4 koła.
Napęd na 4 koła jest także dobrym sposobem na przeniesienie na drogę dużego momentu obrotowego. Umożliwia to skuteczniejsze przyspieszanie samochodom o dużym stosunku mocy silnika do masy pojazdu. Moment obrotowy może być przenoszony w 25% na każde koło, zamiast w 50% w przypadku napędu na jedną oś. W sytuacji, kiedy opona ma ograniczoną przyczepność umożliwia to przeniesienie sumarycznie większego momentu obrotowego niż w przypadku samochodów z napędem na jedną oś.
Napęd na 4 koła (4WD) czy napęd na wszystkie koła (AWD)? Z pozoru pytanie to nie ma sensu. W praktyce jednak określeń tych używa się dla określenia nieco innych typów napędów.
Podstawową różnicą między 4WD a AWD jest to, że 4WD dysponuje stałym podziałem momentu obrotowego między osiami, natomiast napęd AWD zależnie od warunków jazdy steruje podziałem momentu obrotowego przypadające na poszczególne osie.
Napęd typu 4WD uznawany jest za bardziej przewidywalny dzięki temu, że kierowca ma pełną świadomość jaki moment obrotowy przekazywany jest na każdą z osi. Często ma także możliwość odłączenia napędu jednej z osi. Napęd 4WD może być także wyposażony w centralny mechanizm różnicowy. Ten mechanizm (lub możliwość odłączenia napędu jednej z osi) jest konieczny aby autem takim można było bez przeszkód jechać po suchym asfalcie.
Natomiast skrótu AWD używa się najczęściej w kontekście samochodów używających napędu na 4 koła na każdej nawierzchni. Czasami w samochodach z tego typu napędem możliwe jest „zblokowanie” centralnego mechanizmu różnicowego. Najczęściej napęd AWD przenosi 90-95% momentu obrotowego na koła przednie. Reszta przypada na oś tylną. Moment przenoszony na oś tylną jest zwiększany tylko w razie potrzeby (np. uślizgu kół przednich).
Producenci rzadko jednak używają powyższych skrótów, co więcej – nieczęsto produkowane są auta w których rodzaj napędu (AWD czy 4WD) można łatwo rozróżnić. Często są projektowane rozwiązania będące skrzyżowaniem obu rodzajów napędu. Coraz większą rolę odgrywa w nim także elektronika. Na koniec podajmy nazwy napędów 4d stosowane przez poszczególne koncerny. I tak Volkswagen chwali się swoim 4motion, BMW używa systemu xDrive, Audi to „nieśmiertelne” quattro. System mercedesa natomiast nazywa się 4matic.