Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przeważa jednak teoria, wg której nowe (lub mniej zużyte) opony zakładamy na oś tylną. Dotyczy to zarówno pojazdów z napędem na przednią jak i tylną oś. Dlaczego?
Zachowanie pojazdu z lepszą przyczepnością tylnej osi jest bardziej zbliżone do sytuacji w której opony są zużyte równomiernie, w związku z tym samochód zachowuje się bardziej przewidywalnie. Utrata przyczepności tylnej osi powoduje, że samochód bardzo trudno wyprowadzić z poślizgu nawet mając bardzo dobrą przyczepność tylnej osi.
Wadą takiego rozwiązania może być wydłużenie drogi hamowania.
Oczywiście powyższa porada nie dotyczy sytuacji w której jedna z par opon jest bardzo zużyta - wtedy niezależnie od tego gdzie założymy lepsze opony samochód będzie trudny do opanowania.