samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Dodatki, uszlachetniacze, uszczelniacze...

Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-08-17

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów różnego rodzaju dodatków, uszlachetniaczy, środków myjących, uszczelniających. Dodajemy je do paliwa, oleju i innych płynów krążących wewnątrz naszego pojazdu. Mogą nam pomóc utrzymać nowy samochód w dobrej kondycji a także przywrócić stary pojazd do dawnego stanu. Tak obiecują producenci – a jak to jest w praktyce? Co i gdzie możemy dodać?

Stosując różnego rodzaju dodatki do płynów samochodowych powinniśmy raczej zdać się na renomę producenta – czasami możemy bowiem wiele zepsuć w naszym silniku. Dobrze zastanówmy się także przed zastosowaniem takiego środka i wybierzmy odpowiedni dla naszego samochodu.

Nie powinno się stosować środków myjących wnętrze do starych silników. Może to spowodować rozszczelnienie elementów, które dotąd były „uszczelniane” przez zanieczyszczenia. Zamiast tego zastosujmy środki dedykowane dla starych silników, których skład powinien uwzględniać ich stan. Podobnie ma się sprawa ze stosowaniem środków silnie uszczelniających do silników które tego jeszcze nie wymagają – nie róbmy tego gdyż może to zdecydowanie pogorszyć stan silnika.

Generalna zasada jest jedna – uważajmy, żeby nie przedobrzyć. Zapoznajmy się dokładnie z właściwościami środka, przeczytajmy instrukcję obsługi. Tak użyte środki prawie na pewno nie zaszkodzą, a mogą pomóc.

Dodatki do paliwa

Zadania tego typu dodatków są różne. Można znaleźć na rynku dodatki uniwersalne do benzyny i oleju napędowego, jednak nieco inne właściwości tych paliw powodują, że raczej powinniśmy unikać takiego „wash-and-go” i kupować środki przeznaczone do konkretnego rodzaju paliwa.

Tego typu dodatki mają najczęściej za zadanie czyszczenie układu wtryskowego (lub gaźnika) i całego układu zasilania paliwem. Niekiedy mają właściwości uszlachetniające paliwo (zwiększające jego liczbę oktanową, obniżające temperaturę zamarzania).

Olej napędowy ma dużo wyższą temperaturę zamarzania niż benzyna (ok. -30 stopni) a przy jeszcze wyższych temperaturach staje się gęsty utrudniając rozruch i pracę silnika. Dlatego dodatki do oleju napędowego powinny poprawiać jego właściwości w tym względzie. Z różnych powodów w baku samochodu może pojawić się woda – tutaj również odpowiedni dodatek do paliwa pozwoli zneutralizować jej cząsteczki.

Producenci często chwalą się, że ich środek poprawia osiągi silnika i zmniejsza zużycie paliwa. My powinniśmy jednak być zadowoleni jeżeli środek tego typu pozwoli nam utrzymać dobry stan silnika.

Użycie dodatku do paliwa jest proste. Najczęściej wlewa się do pełnego zbiornika paliwa (zwykle na opakowaniu jest informacja na ile paliwa środek jest przeznaczony). Środki do czyszczenia gaźnika można również w pewnych przypadkach zastosować wlewając bezpośrednio do gaźnika.

Dodatki do oleju

Środowisko działania tych dodatków jest inne – jest nim wnętrze silnika. Te dodatki więc mogą np. wymyć wnętrze silnika lub też go uszczelnić. Zwróćmy baczną uwagę na to o czym już wspomniano – aby środek do bardzo starych silników nie miał zbyt dużych właściwości myjących i odwrotnie – nie „zalepiajmy” sprawnego jeszcze silnika środkami uszczelniającymi.

Umiejętnie zastosowane dodatki do oleju mogą nieznacznie poprawić osiągi silnika, zmniejszyć zużycie paliwa czy dymienie. Efekt ten jak napisano można osiągnąć różnie w zależności od stanu silnika. Jednym razem będzie to wymycie jego wnętrza innym razem jego uszczelnienie.

Dodatki do innych układów

Układ chłodzenia może wymagać dwojakich działań. Zaleca się raz na jakiś czas go wyczyścić, usuwając kamień i inne zanieczyszczenia. Natomiast bardzo wyeksploatowany układ chłodzenia może jeszcze jakiś czas spełniać swoją rolę jeżeli zastosujemy specjalny uszczelniacz. Dostępne są także środki pozwalające przywrócić sprawność samego płynu chłodzącego (zwykle chodzi o obniżenie temperatury zamarzania).

Również układ wspomagania „dorobił” się swoich dodatków. Najczęściej używanym jest uszczelniacz. Pozwala on znacznie obniżyć koszty regeneracji np. lekko cieknącej przekładni kierowniczej.

Inne środki

Na koniec wspomnimy jeszcze o trzech środkach, których stosowanie może pomóc utrzymać samochód w dobrym stanie.

Pierwszym z nich jest Środek do osuszania i zabezpieczania przed ponownym zawilgoceniem. Tego typu produktem możemy spryskać np. gniazda świec zapłonowych czy przewody zapłonowe pomagając utrzymać te miejsca w suchości co ułatwia rozruch i pracę silnika.

Dostępne są także środki kondycjonujące opony, które pozwalają utrzymać gumę opon w odpowiednim stanie. Nie chodzi tutaj tylko o wygląd opony, ale i o jej właściwości trakcyjne, które guma w lepszym stanie zdecydowanie poprawia.

Podsumowanie

Co prawda środki o których mowa w tym artykule najczęściej tylko odwlekają poważniejsze naprawy, jednak ich stosunkowo niska cena powoduje, że ich zastosowanie ma sens. I nawet posiadacze nowszych samochodów mogą wybrać z szerokiej oferty dodatków coś dla siebie.

Wasze komentarze:

Autor(ka): zibi
Data nadesłania:
  17.08.2007 13:48
nigdy nie używałem takich dodatków i nie będę - myślę, ze to rzeczy pomyślame głównie do starych rzęchow
Autor(ka): Jacek
Data nadesłania:
  20.08.2007 14:43
Według mnie większość tych dodatków to tylko kolej na próba naciągnięcia ludzi na to żeby wydali kasę. Jeżeli silnik naprawdę jest wyeksploatowany to pomóc może mu już tylko remont.
Autor(ka): Tomek
Data nadesłania:
  25.08.2007 14:58
Ja mam w planach kupić dodatek czyszczący układ wtryskowy. Sprawdzę czy będzie jakaś różnica po zastosowaniu.
Autor(ka): niko
Data nadesłania:
  01.03.2010 00:29
zibi - jak kiedyś będziesz miał porządne auto z silnikiem diesla i Ci podczas silnego mrozu zamarznie paliwo w przewodach (tk, tak w najnowszych furakach też się to zdarza) to się nauczysz dolewać dodatki.
Autor(ka): krakers
Data nadesłania:
  30.07.2010 13:30
No, niestety proszę Państwa jakich mamy kierowców w naszym kraju (kompetentnych) widać po wypowiedziach. Komentarz zbędny, fachowcy wiedzą o co chodzi.
Autor(ka): Baba za kierownicą
Data nadesłania:
  24.10.2010 01:28
Mam A klasę i dolewam .Różnicę słychać przy pracy silnika.Brak problemów w czasie mrozów.Ogólnie warto wydać te parę złotych.
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Mrozy skutecznie unieruchamiają samochody

Mrozy skutecznie unieruchamiają samochody

Tegoroczna zima nastała już na dobre, śnieg leży w ca... » ...więcej
Wycieki oleju

Wycieki oleju

Po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów samochodem wielu kierowców stwierdza że samochód zaczy... » ...więcej
C63 AMG z fabrycznym pakietem Performance Package Plus

C63 AMG z fabrycznym pakietem Performance Package Plus

Większa moc, lepsze hamulce, ekskluzywne dodatki stylistycz... » ...więcej
Nowości produktowe w ofercie Orlen Oil

Nowości produktowe w ofercie Orlen Oil

Firma ORLEN OIL wprowadziła na rynek nowy olej silnikowy... » ...więcej
Modele Harley-Davidson rocznik 2010 przybywają

Modele Harley-Davidson rocznik 2010 przybywają

Modele Harley-Davidson rocznik 2010 przybywają W sezon 2010... » ...więcej
Radia samochodowe

Radia samochodowe

Odtwarzają płyty CD oraz DVD. Czytają pliki MP3, WMA, WAV, AAC. Można na nich oglądać filmy DV... » ...więcej
Oleje PLATINUM – Ekspert polskiego rynku

Oleje PLATINUM – Ekspert polskiego rynku

Pod koniec lat 90-tych zaledwie kilka rodzajów olejów siln... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery