Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Wieloletnie starania konstruktorów pojazdów w dziedzinie oświetlenia pojazdu samochodowego doprowadziły do uzyskania całkiem dobrych efektów. Dzięki zastosowaniu reflektorów ksenonowych udało się uzyskać źródło światła o barwie zbliżonej do światła dziennego. Jak działa reflektor ksenonowy i czym różni się od reflektora biksenonowego? Czy można zamontować takie reflektory do auta wyposażonego w standardowe reflektory? Zapraszam do zapoznania się z treścią artykułu.
Reflektory ksenonowe to obecnie najlepsze rozwiązanie pozwalające na bardzo dobre oświetlenie drogi podczas prowadzenia pojazdu. Dzięki zastosowaniu reflektorów ksenonowych udało się uzyskać światło znacznie jaśniejsze oraz pozwalające na szersze oświetlenie drogi w porównaniu z lampami halogenowymi. Światło o barwie zbliżonej do światła dziennego najlepiej odpowiada przyzwyczajeniom oraz możliwością oka ludzkiego.
W reflektorach ksenonowych światło powstaje za pomocą łuku elektrycznego wytworzonego pomiędzy elektrodami umieszczonymi w środowisku szlachetnego gazu jakim jest właśnie ksenon. Lampy te pobierają znacznie mniej (nawet o 30 %) energii do wytworzenia nawet dwukrotnie silniejszego promienia świetlnego. Żywotność żarówek ksenonowych jest dość długa, często równa jest ona z długością „życia” pojazdu.
Odmianą reflektorów ksenonowych są reflektory biksenonowe. Reflektory te wytwarzają światło mijania i drogowe z pojedynczej lampy ksenonowej. Efekt ten udało się uzyskać przez zastosowanie specjalnej ruchomej przesłony, która sterując odpowiednio strumieniem światła daje możliwość uzyskania świateł drogowych lub mijania.
Zamontowanie w samochodzie wyposażonym w reflektory halogenowe lampksenonowych niesie za sobą wiele korzyści jest jednak uwarunkowane pewnymi przepisami, których przestrzeganie jest konieczne.
Instalując w swoim samochodzie reflektory ksenonowe konieczne jest zamontowanie wraz z odpowiednimi lampami systemu samopoziomowania jak również systemu spryskiwania reflektorów. Jest to niezbędne ponieważ strumień światła wytarzany przez te reflektory jest tak silny, że oślepianie innych kierowców podczas jazdy np. po nierównościach mogło by mieć katastrofalne skutki.
Natomiast system spryskiwania reflektora jest konieczny, ponieważ nawet przez niewielkie zabrudzenie reflektora, strumień światła może ulegać znacznemu rozproszeniu. W wyniku czego podczas jazdy np. we mgle kierowca zamiast obserwować drogę ma przed sobą „białą ścianę” powstałą w wyniku oświetlania przez rozproszone światło drobinek wody w powietrzu powyżej reflektora.
Wielu właścicieli pojazdów chcąc podnieść wartość swego samochodu oraz wykorzystać możliwości jakie dają światła ksenonowe instaluje w swoich samochodach wyposażonych w lampy z żarówkami halogenowymi żarówki ksenonowe. Należy pamiętać, że zainstalowanie żarówek ksenonowych wraz z kablami i zapłonnikami do zwykłej lampy halogenowej jest całkowicie niedopuszczalne, gdyż powoduje znaczne oślepianie innych kierowców. Jak również jest niezgodne z przepisami oraz powoduje utratę homologacji na lampy, które przystosowane są wyłącznie do żarówek halogenowych. Samochody z przerobionymi w ten sposób reflektorami nie mogą być dopuszczone do ruchu drogowego, co określone jest w przepisach każdego europejskiego Kodeksu Drogowego.
Niestety zastosowanie reflektorów ksenonowych jest dość drogie. Ze względu na to niewiele kierowców może sobie na to pozwolić przy kupnie nowego samochody. W przyszłości jednak z pewnością stosowanie tych reflektorów będzie bardziej powszechne i tańsze. Tak więc większa liczba kierowców będzie mogła pozwolić sobie na luksus jazdy z reflektorami ksenonowymi.