Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Åšwiatowa premiera przyjaznych dla Å›rodowiska i mocnych silników „SKY-G” i „SKY-D” nowej generacji oraz automatycznej skrzyni biegów Sky-Drive Mazdy na Salonie Motoryzacyjnym Tokio 2009
Podczas 41. Salonu Motoryzacyjnego w Tokio, który odbÄ™dzie siÄ™ w dniach 24 października – 4 listopada 2009 roku, Mazda Motor Corporation po raz pierwszy zaprezentuje silniki i automatycznÄ… przekÅ‚adniÄ™ nowej generacji. Ekspozycja obejmie silnik benzynowy „Mazda SKY-G” z bezpoÅ›rednim wtryskiem paliwa, ekologiczny silnik Diesla „Mazda SKY-D” oraz automatycznÄ… skrzyniÄ™ biegów „Mazda SKY-Drive”. Salon Motoryzacyjny w Tokio organizowany na terenie Makuhari Messe w Prefekturze Chiba bÄ™dzie także miejscem japoÅ„skiego debiutu modelu koncepcyjnego Kiyora, na przykÅ‚adzie którego Mazda zaprezentuje nowÄ… generacjÄ™ rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych w zakresie ekologii i bezpieczeÅ„stwa.
Temat przewodni Mazdy na Salonie Motoryzacyjnym Tokio 2009 brzmi: „Koncepcja Mazda SKY — przyjemność z jazdy oraz ekologia i bezpieczeÅ„stwo dla wszystkich klientów!” Pod szyldami „DziÅ›”, „Jutro” i „PrzyszÅ‚ość” Mazda bÄ™dzie prezentować zaawansowane technologie opracowane w celu obniżenia zużycia paliwa w swoich pojazdach o 30 % do 2015 roku w porównaniu z poziomem z 2008 roku. To jeden z celów dÅ‚ugofalowej wizji Mazdy „Odpowiedzialnego Zoom-Zoom”.
Mazda stara siÄ™ istotnie udoskonalać swoje samochody pod wzglÄ™dem podstawowych aspektów, które wpÅ‚ywajÄ… na ich osiÄ…gi. Udoskonalenia te dotyczÄ… silników, skrzyÅ„ biegów i obniżania masy pojazdów. SÅ‚użą one uzyskaniu wiÄ™kszej przyjemnoÅ›ci z jazdy oraz znakomitych parametrów w zakresie ochrony Å›rodowiska i bezpieczeÅ„stwa. Koncepcja Mazda SKY okreÅ›la podejÅ›cie Mazdy do opracowywania ukÅ‚adów napÄ™dowych nowej generacji, które istotnie poprawiÄ… parametry wszystkich samochodów Mazdy pod wzglÄ™dem przyjaznoÅ›ci dla Å›rodowiska i dynamiki. IdeÄ… leżącÄ… u podstaw koncepcji SKY jest chęć zapewnienia „niebieskiego nieba", pod którym kierowcy bÄ™dÄ… mogli czerpać przyjemność z jazdy wynikajÄ…cÄ… z posiadania samochodu marki Mazda. Koncepcja odzwierciedla także przekonanie, że tylko „niebo jest granicÄ…", jeżeli chodzi o aspiracje inżynierów Mazdy, którzy stosujÄ… niekonwencjonalne rozwiÄ…zania zapewniajÄ…ce optymalne parametry każdemu pojazdowi tej marki.
W ramach opartej na koncepcji SKY ekspozycji „Technologie przyszÅ‚oÅ›ci” na tegorocznym Salonie Motoryzacyjnym w Tokio Mazda zaprezentuje miÄ™dzy innymi silnik benzynowy nowej generacji Mazda SKY-G z ukÅ‚adem bezpoÅ›redniego wtrysku paliwa oraz ekologiczny silnik Diesla Mazda SKY-D. Obydwie jednostki charakteryzujÄ… siÄ™ udoskonalonymi parametrami ekologicznymi i wyższym momentem obrotowym, dziÄ™ki zoptymalizowanej wydajnoÅ›ci procesu spalania. Mazda pokaże także pierwszÄ… automatycznÄ… skrzyniÄ™ biegów nowej generacji Mazda SKY-Drive, której zastosowanie przyczynia siÄ™ do obniżenia zużycia paliwa i bardziej bezpoÅ›redniego wpÅ‚ywu na osiÄ…gi.
Tokio będzie także miejscem japońskiego debiutu samochodu koncepcyjnego nowej generacji Mazda Kiyora. Zastosowano w nim zespół napędowy zgodny z koncepcją SKY oraz kompleksowe rozwiązania obniżające masę pojazdu. Kiyora charakteryzuje się zaskakująco niskim zużyciem paliwa, szacowanym na 3,1 l/100 km (wg japońskiego standardu 10-15 cykli jazdy miejskiej).
Oprócz koncepcji SKY Mazda przygotowaÅ‚a także wystawÄ™ „Technologie na dziÅ›”, w ramach której przedstawi unikatowy system wyÅ‚Ä…czania silnika podczas postoju i-stop, wprowadzony wraz z nowÄ… generacjÄ… modelu Mazda3 (Axela w Japonii). Jako „Technologie przyszÅ‚oÅ›ci" zostanÄ… zaprezentowane: zaawansowany model Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid z wodorowym silnikiem rotacyjnym, a także szereg innych technologii, opracowywanych przez MazdÄ™ i ukierunkowanych na bezwypadkowÄ… i bezpiecznÄ… jazdÄ™.
Dni prasowe 41. Salonu Motoryzacyjnego w Tokio zaplanowano na 21 i 22 października, 23 października to dzień branżowy. Od soboty 24 października do środy 4 listopada Salon będzie otwarty dla publiczności. Konferencja Mazdy odbędzie się w środę, 21 października o godzinie 12:30 (czasu japońskiego).
Modele | Samochód koncepcyjny Mazda Kiyora (premiera japońska) |
Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid | |
Ekspozycje techniczne | Silnik benzynowy nowej generacji Mazda SKY-G* z bezpośrednim wtryskiem paliwa (premiera światowa) |
Ekologiczny silnik Diesla nowej generacji Mazda SKY-D* (premiera światowa) | |
Przekrojowy model silnika MZR 1.3L z przekładnią CVT | |
Przekrojowy model silnika MZR 2.0L DISI z systemem i-stop |
* Koncepcyjne nazwy silników i skrzyń biegów przewidzianych do wprowadzenia od 2011 roku.
Mazda SKY-G to silnik benzynowy nowej generacji z bezpośrednim wtryskiem paliwa, charakteryzujący się znacznie obniżonym zużyciem paliwa i lepszymi osiągami dzięki podwyższonej sprawności cieplnej. Blok silnika został zaprojektowany od nowa pod kątem obniżenia tarcia mechanicznego i uzyskania optymalnej mieszanki paliwowo-powietrznej, a bezpośredni wtrysk paliwa umożliwia zastosowanie zróżnicowanych profili rozpylania i uzyskanie maksymalnie wydłużonego suwu pracy. W porównaniu z obecnie stosowanym dwulitrowym silnikiem Mazdy o 15 % poprawiono parametry w zakresie zużycia paliwa i momentu obrotowego. Uzyskano to dzięki zastosowaniu wtryskiwaczy paliwa nowej generacji i wysoce funkcjonalnego mechanizmu zmiennych faz rozrządu. Silnik pozwala na obniżenie zużycia paliwa w większym samochodzie, takim jak Mazda3 (Axela w Japonii), do poziomu typowego dla obecnego modelu Mazda2 (Demio w Japonii).
Atuty ekologicznego silnika Diesla nowej generacji SKY-D to niskie zużycie paliwa, znakomite osiągi i obniżona emisja spalin. W nowo zaprojektowanym bloku silnika obniżono tarcie mechaniczne do poziomu spotykanego w silnikach benzynowych. Dzięki optymalizacji ciśnienia i temperatury w cylindrach, kształtu komór spalania oraz charakterystyki wtrysku paliwa spalanie rozpoczyna się w najlepszej fazie z punktu widzenia sprawności cieplnej. W szczególności dzięki zastosowaniu wtryskiwaczy piezoelektrycznych, dwustopniowej turbosprężarki i innych rozwiązań technologicznych zużycie paliwa spadło o około 20 % w porównaniu z obecnym silnikiem Diesla o pojemności 2,2 litra. Zastosowanie nowego silnika w większym modelu, takim jak Mazda6 (Atenza w Japonii), umożliwiłoby obniżenie zużycia paliwa do poziomu typowego dla mniejszego modelu, takiego jak Mazda2 (Demio w Japonii).
Automatyczna skrzynia biegów nowej generacji SKY-Drive charakteryzuje się wysoką efektywnością, przyczynia się do istotnego obniżenia zużycia paliwa oraz pozwala na bardziej bezpośrednie odczuwanie osiągów pojazdu w porównaniu z obecnie stosowanymi układami. Dzięki kompleksowym zmianom konstrukcyjnym, zmniejszonemu tarciu mechanicznemu oraz zastosowaniu zmodernizowanego przemiennika momentu obrotowego, sprzęgła z ograniczonym poślizgiem i zoptymalizowanego mechanizmu blokującego, skrzynia ta pozwala obniżyć zużycie paliwa o około 5 %. Szybkie działanie sprzęgła uzyskano dzięki ustaleniu minimalnej niezbędnej ilości płynu. Takie rozwiązanie zapewnia szybkość przełożeń podobną do skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem.
Mazda Kiyora to kompaktowy samochód koncepcyjny, którego atutami są zarówno znakomite parametry ekologiczne, jak i przyjemność z jazdy. Uzyskano to dzięki połączeniu silnika o pojemności 1,3 litra nowej generacji Mazda SKY-G z bezpośrednim wtryskiem paliwa i nowej kompaktowej sześciostopniowej automatycznej przekładni Mazda SKY-Drive o niewielkiej masie. Kiyora charakteryzuje się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa, szacowanym na 3,1 l/100 km (wg japońskiego standardu 10-15 cykli jazdy miejskiej). Do obniżenia zużycia paliwa przyczynia się także unikatowy system wyłączania silnika podczas postoju i-stop, układ hamulcowy z mechanizmem odzyskiwania energii oraz aerodynamiczne kompaktowe nadwozie, którego masę obniżono o 100 kilogramów w porównaniu z obecnie produkowanym seryjnym modelem Mazdy z tego samego segmentu.
W marcu 2009 roku Mazda uruchomiła program leasingu modelu Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid japońskim instytucjom rządowym i przedsiębiorstwom z sektora energetycznego. W układzie napędowym pojazdu zastosowano unikatowy system hybrydowy złożony z wodorowego silnika rotacyjnego połączonego z prądnicą zasilającą silnik elektryczny. Ten zaawansowany układ napędowy w modelu Premacy Hydrogen RE Hybrid umożliwia przejechanie 200 kilometrów na paliwie wodorowym. W pojeździe zastosowano także opracowane przez Mazdę materiały pochodzenia roślinnego*, co jest elementem realizacji inicjatyw w zakresie wykorzystania zasobów nieropopochodnych i obniżania emisji CO2.
* „Biotworzywa” to zbiorcza nazwa materiałów pochodzenia roÅ›linnego opracowywanych przez MazdÄ™. Do materiałów tych zaliczajÄ… siÄ™ bioplastiki i biotkaniny.
Źródło: Mazda, fot.: Mazda