Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Podczas odbywającego się we Frankfurcie 63 Salonu Motoryzacyjnego, firma Michelin prezentuje pierwszą prototypową oponę do samochodów o napędzie elektrycznym. Prototyp odznacza się wysoką energooszczędnością oraz przyczepnością, szczególnie w trudnych warunkach drogowych.
Innowacyjny napęd wymaga innowacyjnej opony. Inżynierowie Michelin, opracowując prototypową oponę do samochodów z napędem elektrycznym, stworzyli unikatową konstrukcję.
Opona jest wyższa, niż montowane w samochodach spalinowych, ale stosunkowo wąska. Zmniejszenie powierzchni kontaktu opony z podłożem ograniczyło jej opory toczenia – co zwiększyło energooszczędność. Ponadto, większa średnica zewnętrzna opony w połączeniu z niższym profilem pomaga poprawić jej efektywność energetyczną. Opona wykonuje mniej obrotów dla pokonania założonego dystansu, występuje mniejsza deformacja podczas obrotów, a w konsekwencji mniejsze nagrzewanie opony i straty energii. Wzrost średnicy opony pociąga za sobą wydłużenie obwodu koła, a więc długości bieżnika, co przełoży się na zwiększenie przebiegu pojazdu i spadek kosztów eksploatacyjnych.
Konstruktorzy Michelin opracowali także unikatowy wzór bieżnika z wąskimi, kierunkowymi rowkami wzdłużnymi zapewniającymi oponie dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni i niski poziom hałasu
Niski poziom hałasu generowanego podczas jazdy przez prototypową oponę Michelin ma tym większe znaczenie, że pojazdy z napędem elektrycznym są niemal bezgłośne.
Prototypowe opony Michelin zajmują mało miejsca co daje konstruktorom możliwość instalowania większych baterii.
„Wynalazki Michelin nie raz zmieniały już oblicze przemysłu oponiarskiego i całej motoryzacji, jak w 1946 roku, gdy Michelin wynalazł oponę radialną. Przez 17 lat eksploatacji, dzięki „Zielonym oponom” Michelin kierowcy na całym świecie zaoszczędzili 11 miliardów litrów paliwa. W XXI wieku, energooszczędność będzie w centrum uwagi gospodarki światowej. Michelin nie przestaje pracować, aby sprostać temu wyzwaniu.” – dodała Ewa Konopka z Michelin Polska S.A.
Prototypowa opona do samochodów o napędzie elektrycznym nie jest pierwszą innowacją Michelin przyczyniającą się do energooszczędności i ograniczenia emisji szkodliwych substancji. W 2008 roku Michelin wprowadził czwartą generację „Zielonych opon” – Michelin Energy Saver. Nowe opony zwiększają sprawność energetyczną pojazdu poprzez zmniejszenie zużycia paliwa o co najmniej 0,2 litra na 100 km, co przekłada się na redukcję emisji CO2 o około 4 g na km 1.
Również w 2008 roku, zaprezentowano koło przyszłości – Michelin Active Wheel łączące w sobie oponę, układ hamulcowy, silnik napędowy i elektryczne zawieszenie. Koło przyszłości stanowi element wyposażenia dwóch futurystycznych pojazdów – Venturi Volage oraz Heuliez Will. Michelin Active Wheel prezentowane było w Polsce podczas światowego szczytu klimatycznego w Poznaniu w grudniu 2008 roku.
Źródło: Michelin, fot: Michelin