Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Pod koniec lat 90-tych zaledwie kilka rodzajów olejów silnikowych zabezpieczało większość potrzeb krajowego rynku. Obecnie, niezwykle różnorodna oferta olejów silnikowych może powodować rozterki kierowców poszukujących odpowiednich olejów dla silników swoich samochodów.
Firma Orlen Oil, jako jeden z największych polskich producentów olejów smarowych, postawiła sobie za priorytet potrzeby polskiego kierowcy. Podobnie jak największe światowe koncerny olejowe, firma koncentruje się na poszerzaniu i unowocześnianiu swojej oferty ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki krajowego rynku.
- Stawiając na wysoką jakość naszych produktów realizujemy szereg badań i testów mających na celu zapewnienie wysokiej, stabilnej jakości. Spółka Orlen Oil jest od kilku lat członkiem ATIEL, które to stowarzyszenie zrzesza najważniejszych producentów i dystrybutorów olejów smarowych w Europie. Spółka jest także jedynym polskim wytwórcą olejów, który widnieje na publikowanych przez ATIEL listach firm działających w systemie EELQMS (European Engine Lubricants Quality Management System). Obecność na takich listach stanowi dodatkową gwarancję, że produkt faktycznie spełnia określone specyfikacje jakościowe wg europejskiej klasyfikacji ACEA – powiedział Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu Orlen Oil Zbigniew Ziemianin.
Oferta Platinum została właśnie rozszerzona o nowe produkty, w tym specjalne oleje dla samochodów napędzanych silnikami Diesla, które zadebiutowały w nowoczesnych, atrakcyjnych opakowaniach.
Szeroka gama produktów Platinum to przede wszystkim wysokiej jakości oleje syntetyczne, wśród których warto wymienić między innymi Platinum Synthetic 5W-40 – nowoczesny w pełni syntetyczny olej silnikowy, Platinum Synthetic V 5W-40 przygotowany dla nowoczesnych samochodów koncernu Volkswagen oraz Platinum Synthetic F 5W-30 spełniający specyficzne wymagania Forda.
Uzupełnieniem szerokiej oferty produktów dla samochodów osobowych i dostawczych jest półsyntetyczny olej Platinum Semisynthetic 10W-40 i mineralny Platinum Mineral 15W-40 oraz specjalistyczne produkty przygotowane z myślą o pojazdach zasilanych gazem LPG oraz olejem napędowym.
- Polska jest zdecydowanym liderem na rynku europejskim, jeżeli chodzi o ilość pojazdów zasilanych gazem. Od wielu lat Orlen Oil prowadzi zaawansowane badania i testy eksploatacyjne na samochodach zasilanych LPG, które zaowocowały kompleksową ofertą nowoczesnych olejów dla samochodów napędzanych gazem. Są to między innymi oleje Platinum Gas Synthetic 5W-40 oraz Platinum Gas Semisynthetic 10W-40 przygotowane z myślą o współczesnych samochodach z instalacjami gazowymi – mówi Dyrektor Zbigniew Ziemianin.
Z uwagi na ceny paliw, drugą grupą najczęściej kupowanych pojazdów są samochody napędzane silnikami Diesla. Dla nowoczesnych silników wysokoprężnych przygotowano specjalny, syntetyczny olej Platinum Turbo Diesel 5W-40. Jednak zdecydowana większość rejestrowanych w kraju samochodów z silnikami wysokoprężnymi ma przebiegi wyższe niż 150 000 tys. kilometrów. Dla tej grupy pojazdów przygotowano specjalne oleje - Platinum Turbo Diesel Semisynthetic 10W-40 oraz Platinum Turbo Diesel Mineral 15W-40.
Podstawowym zadaniem oleju jest smarowanie, czyli oddzielenie metalowych elementów silnika warstwą oleju tzw. filmem smarowym, aby przeciwdziałać zużyciu, a w skrajnych sytuacjach zatarciu silnika.
Równie istotne jest zapewnienie odpowiedniej czystości silnika. Dzisiejsze oleje silnikowe wysokich i najwyższych klas jakościowych zawierają w swoim składzie odpowiednio dobrane dodatki, przeciwdziałające powstawaniu osadów i zanieczyszczeń w silniku.
Coraz ostrzejsze wymogi stawiane olejom powodują, iż w ostatnich latach bardzo ważnym parametrem stały się własności dyspergujące oleju, czyli jak olej radzi sobie z osadami powstającymi w czasie pracy silnika. Olej ma za zadanie nie tylko wyprowadzać zanieczyszczenia z silnika, ale także utrzymywać je w sobie w jak największym rozproszeniu zapobiegając tworzeniu się dużych skupisk zanieczyszczeń, które mogą zatykać filtry. Im lepsze własności myjące oraz dyspergujące oleju tym większa gwarancja czystości i bezawaryjnej pracy silnika.
Oleje silnikowe przeciwdziałają również korozji i nie chodzi tu tylko o korozję metali związaną z upływem czasu, ale przede wszystkim zapewnienie optymalnej ochrony przed zanieczyszczeniami (woda, kwaśne produkty spalania paliw, cząstki stałe, itp.).
Oleje silnikowe odpowiadają także za odprowadzanie ciepła z elementów silnika.
Dodatkowo olej ma wpływ na doszczelnianie układu tłok-pierścienie tłokowe-tuleja cylindra silnika, co przekładać się może na osiągi i zużycie paliwa.
Źródło: Orlen, fot. Orlen