Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
W ostatnim czasie producenci samochodów duża wagę przykładają do ochrony pieszego podczas kolizji z samochodem. Ich staranie doprowadziły do powstania kilku ciekawych rozwiązań, a co za tym idzie w porównaniu do starszych samochodów do poprawienia bezpieczeństwa pieszych.
Badania prowadzone przez instytucję Euro NCAP na poszczególnych modelach samochodów dotyczące ochrony pieszego w niektórych przypadkach dają bardzo obiecujące wyniki. Próby te polegają na zderzeniu samochodu z manekinem przy prędkości 40km/h i dotyczą zarówno dorosłych jak i dzieci. Dla lepszego zobrazowania ochrony pieszego wykonuje się dwa rodzaje testów pierwszy z nich dotyczy uderzenia zderzaka o nogi pieszego, oraz uderzenie głowy o maskę samochodu.
Podczas kolizji samochodu z pieszym najbardziej narażonym na urazy miejscem jest głowa pieszego. Ma to szczególne znaczenie, gdyż przeprowadzone badania dowodzą, że w większości przypadków zmniejszenie ryzyka urazu głowy pozwala na znaczne zmniejszenie skutków wypadku. Czasem może skończyć się tylko na potłuczeniach.
Wprowadzone miedzy innymi przez Citroena w modelu C6 oraz przez Jaguara w XK rozwiązanie pozwala na znaczną amortyzacje uderzenia. System ten w momencie uderzenia w pieszego unosi maskę pojazdu przez system siłowników pirotechnicznych.
Po wykryciu przez rozbudowany układ czujników umieszczony z przodu pojazdu zderzenia samochodu z pieszym następuje szybkie wystrzelenie siłowników pirotechnicznych przez co następuje podniesienie maski pojazdu na wysokość w zależności od rozwiązania od 6 do 10 cm. Przez podniesienie maski pojazdu amortyzowane jest zarówno uderzenie i oczywiście co najważniejsze ewentualny kontakt głowy z maską pojazdu jest znacznie łagodniejszy i mniej niebezpieczny.
Zastosowany w tym rozwiązaniu zaawansowany system czujników pozwala na wykrycie czy zderzenie nastąpiło z pieszym czy tez z jakąś inna napotkaną przeszkodą a następnie w ułamku sekundy wysyła sygnał powodujący wystrzelenie siłowników pirotechnicznych.
Dla poprawienia bezpieczeństwa nóg pieszego stosowane są specjalne konstrukcje zderzaków oraz przedniej części maski. Dla zapewnienia najlepszej ochrony noga pieszego powinna być uderzona dość nisko, jak najdalej od kolana, a siła uderzenia nie powinna skupić się w jednym punkcie lecz rozłożyć jest na pewnej długości nogi. Zderzak powinien być również wykonany z odpowiedniego materiału, który podczas zderzenia z pieszym odpowiednio się odkształci w kontrolowany sposób absorbując siłę uderzenia.
Dalsze prowadzenie badań w kwestii ochrony pieszego przyniesie w przyszłości z pewnością nowe, ciekawe rozwiązania, które jeszcze bardziej przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa oraz znacznie zmniejszą tragiczne skutki ewentualnych wypadków drogowych.