Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Kształt samochodu w dużej mierze wpływa na opory powietrza jakie powstają podczas jazdy. Na zwiększenie oporów powietrza wpływ mają najdrobniejsze szczegóły montowane na samochodzie. Badanie laboratoryjne wykazują ze zmniejszenie ilości spalanego paliwa można zmniejszyć nie tylko przez zmniejszenie masy pojazdu, lecz także przez poprawę jego właściwości aerodynamicznych.
Dawniej opór powietrza wywierany na samochód rekompensowano przez stosowanie większych silników co z kolei wpływało na większe zużycie paliwa. Jednak konieczność zmniejszenia ilości spalanego paliwa oraz znaczny wzrost jego ceny wymusiła na konstruktorach samochodów zmniejszenie zużycia paliwa, a co za tym idzie miedzy innymi zmniejszenie oporów powietrza wywieranych na samochód.
Liczne testy w tunelu aerodynamicznym pozwoliły na znaczne zmniejszenie współczynnika doskonałości aerodynamicznej Cx. Waha się on teraz w granicach Cx = 0,3 przy czym niektóre samochody mają współczynnik Cx = 0,27. W warunkach laboratoryjnych konstruktorom Brabusa udało się uzyskać Cx = 0,26 miedzy innymi przez wymontowanie prawego lusterka, założenie dodatkowych osłon pod samochodem oraz wykonania ręcznych poprawek połączeń blach i szczelin. Jednak utrzymanie tego wyniku nie jest możliwe do zastosowania w samochodach produkowanych seryjnie.
Znaczne zwiększenie oporu powietrza powoduje bagażnik zamontowany na dachu samochodu, jak również jazda z otwartą szybą w samochodzie. Zamiana lusterek na kamery umieszczone z tyłu pojazdu również może poprawić opór aerodynamiczny jest to jednak zabieg dość kosztowny, przez co może się okazać mało opłacalny.