samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Karting - wyścigowe przedszkole

Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-08-23

Jednym z pierwszych „stopni” kariery kierowcy wyścigowego są zwykle wyścigi gokartów. Jednak zawody te rzadko goszczą w naszych mediach, w związku z tym są mniej znane. A jest to sport dość ciekawy i dostępny nawet przy małym budżecie. Budowa gokarta jest na tyle nieskomplikowana, że do rekreacyjnej jazdy można go wykonać samemu. W tym artykule przybliżymy nieco sam karting jak i budowę gokarta.

Karting

Karting

Pierwsze zawody kartingowe zostały rozegrane około 1960 roku. Od tego czasu sport ten przeszedł sporą ewolucję, a niektóre gokarty potrafią rozpędzić się do 250 km/h przyspieszając od 0-100 km/h w czasie poniżej 3 sekund. Te osiągi pozwalają im na niektórych torach osiągać czasy okrążeń zbliżone już do „poważnych” bolidów Formuły 3. Ale akurat ten akapit zupełnie mija się z ideą kartingu, ponieważ...

Karting jest uznawany za sport dla dzieci i młodzieży. I faktycznie – najczęściej zawodnicy należą do tych grup wiekowych. W najmniejszej klasie mogą się ścigać już zawodnicy w wieku 6 lat. Jest to bardzo pozytywna tendencja, gdyż dzięki uczestnictwu w zawodach kartingowych młodzi kierowcy uczą się poprawnych zachowań za kierownicą. Oczywiście jazda gokartem różni się nieco od jazdy samochodem osobowym, jednak podstawowe zasady pozostają zachowane.

Podane wyżej osiągi gokarta, zwłaszcza jego prędkość maksymalna, nie ma praktycznego znaczenia, gdyż tory kartingowe są zazwyczaj kręte, co powoduje, że największe znaczenie ma postawa i umiejętności kierowcy – w drugiej zaś kolejności osiągi pojazdu.

Zresztą najczęściej używane gokarty mają dużo mniejsze moce i osiągają dużo mniejsze prędkości. Dzięki temu sport kartingowy jest stosunkowo bezpieczny i dobrze służy do doskonalenia umiejętności zarówno wyścigowych jak i umiejętności prawidłowego reagowania na zachowania pojazdu.

Budowa gokarta

Gokart

PierwszeGłówną częścią każdego gokarta jest rurowa rama. Rama ta musi posiadać odpowiednią sztywność, a jednocześnie, jako że gokart nie posiada zawieszenia, być odpowiednio elastyczna. W zależności od klasy gokarta wymagana jest taka budowa ramy, aby zapewnić ochronę kierowcy w razie wywrotki.

Ważnym elementem karta jest fotel kierowcy. W związku z brakiem zawieszenia to ten element w największym stopniu decyduje o komforcie kierowcy.

Gokart posiada hamulce tarczowe przy kołach tylnej osi. Ich montaż w przednich kołach jest oczywiście możliwy (i coraz popularniejszy) – jednak niektóre klasy gokartów nie dopuszczają takiego rozwiązania.

Sercem układu napędowego gokarta jest oczywiście silnik. Stosowane są silniki dwusuwowe lub czterosuwowe. Często stosowane są silniki motocyklowe, jednak istnieją specjalne wersje silników produkowane dla gokartów. Silniki gokartów osiągają moce od kilku do nawet 90 KM.

Układ przeniesienia napędu gokarta jest bardzo prosty. Silnik z napędzaną tylną osią jest połączony za pomocą łańcucha a regulację przełożenia uzyskuje się poprzez zmianę średnic kół zębatych osadzonych na wale silnika i osi napędzanej. W pierwszych gokartach nie stosowano sprzęgła. Obecnie gokarty (zwłaszcza wyższych klas) najczęściej posiadają nie tylko sprzęgło, ale i skrzynię biegów. Zastosowany sposób przeniesienia napędu i brak w nim mechanizmu różnicowego powoduje, że gokart bardzo chętnie wchodzi w poślizg, co zwiększa widowiskowość tego sportu.

Bardzo duże znaczenie mają opony. W przypadku gokartów istnieje kilka rodzajów opon, których używa się w zależności od rodzaju i stanu nawierzchni. Od opon kartingowych wymagana jest duża przyczepność powoduje, że jest to element, który szybko się zużywa.

Gokart jest bardzo lekki – jego waga bez kierowcy wynosi zwykle około 80 kg. Skutkuje to bardzo dużym współczynnikiem mocy na kg wagi, a to z kolei świetnymi osiągami, mimo nie największych silników.

Ciekawe linki

Wasze komentarze:

Autor(ka): Pioter
Data nadesłania:
  24.08.2007 12:02
Z wielką chęcią bym pojeździł na gokartach. Na pewno kiedyś się wybiorę na tor.
Autor(ka): Aflik
Data nadesłania:
  22.07.2008 15:35
Chciałbym jeździć na takich gokartach tylko nie wiem jak sie tam zapisać:(:(:( mam 11 lat pomożecie mi??? bardzo was proszę oto moje gadu gadu 4661743 napiszcie mi jak tam się można zapisać oto moje marzenie jeździć na takich gokartach piszcie jeżeli wiece będę bardzo wdzięczny z góry dzięki.
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  29.10.2008 16:10
fajna fura
Autor(ka): xxxx
Data nadesłania:
  11.02.2009 19:36
Jest to sport elitarny opanowany przez mafię na czele której stoją producenci sprzętu. Tu nie ma możliwości manewru. Musisz kupować sprzęt drogi od określonego producenta. Pozonie jest to dbanie o równość szans, ale przecież nie o to chodzi w tym wypadku tylko o zyski.
Autor(ka): emil
Data nadesłania:
  30.10.2009 19:35
Dla jednych sport, dla innych zabawa.
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
264KM w Fiacie 500

264KM w Fiacie 500

Ci którzy nie zachwycili się mocą Abartha 500 Esseesse powinni zainteresować się nową 264 k... » ...więcej
Wimmer RS Ferrari 430 Scuderia 16M Spider

Wimmer RS Ferrari 430 Scuderia 16M Spider

Modyfikowanie modeli Ferrrari, które zostały już zostały... » ...więcej
Wyścigi w Poznaniu - V runda Kia Lotos Cup

Wyścigi w Poznaniu - V runda Kia Lotos Cup

Rywalizacja o zwycięstwo w wyścigowych serialach Kia LOTOS... » ...więcej
Ekstremalny Leon Cupra R we Frankfurcie

Ekstremalny Leon Cupra R we Frankfurcie

Jedną z nowości, które SEAT zaprezentuje podczas odbywaj... » ...więcej
Need for Speed™ SHIFT w oczach kierowców wyścigowych

Need for Speed™ SHIFT w oczach kierowców wyścigowych

Przedstawiamy 4 filmy, w których światowej sławy kierowcy... » ...więcej
Sportowa historia z Dieppe

Sportowa historia z Dieppe

W tym roku mija 40. rocznica powstania fabryki Renault w Dieppe. Historia zakładu jest ściśle zwi... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery