Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Bosch jest partnerem faworytów tegorocznego 24-godzinnego wyścigu Le Mans - Audi Sport i Peugeot Sport - w zakresie najnowszych rozwiązań techniki motoryzacyjnej. Od 2006 zwycięstwo w Le Mans odnoszą samochody z silnikami Diesla z układami wtryskowymi Bosch.
W długodystansowym „24-godzinnym wyścigu Le Mans”, który odbył się czerwcu we Francji, technologia Diesla firmy Bosch ponownie wystąpiła w roli faworyta.
Na start po raz kolejny dojechał jako pierwszy zespół Audi Sport. Tegoroczną 79. edycję wyścigu 24 h Le Mans zwyciężyło Audi R 18 TDI nr 2 w składzie Benoit Treluyer, Marcel Fassler i Andre Lotterer. Bosch jest partnerem rozwojowym nowego modelu Audi R18 TDI oraz dostawcą całego układu wtryskowego Common Rail. Obejmuje on pompę wysokociśnieniową, wtryskiwacze, szynę wysokociśnieniową oraz specjalnie zaprojektowany sterownik. Ponadto, dział Bosch Motorsport jest dostawcą rozrusznika i alternatora, systemu rejestracji danych pojazdu oraz systemu telemetrycznego, który w trakcie jazdy przekazuje zespołowi kierowcy wszystkie istotne dane o pojeździe. Team Audi Sport z samochodami z silnikami Diesla zwyciężał wyścig Le Mans w latach 2006 – 2008 oraz w roku 2010, w którym to modele Audi R15 TDI zajęły trzy pierwsze miejsca, a każdy z nich był wyposażony w technologię Bosch.
W wyścigu Le Mans wziął udział także team Peugeot Sport – triumfator z roku 2009. Pojazdy typu 908 zastąpiły poprzedni model 908 HDi FAP. W roku 2011 załoga Peugeota 908 nr 9 dojechała do mety 15 sekund po teamie Audi. Peugeot Sport bierze udział w wyścigu Le Mans od 2007 roku, w roku 2009 zajął pierwsze i drugie miejsce. Również w tym przypadku Bosch jest partnerem rozwojowym zespołu wyścigowego i dostawcą pompy wysokociśnieniowej, wtryskiwaczy oraz szyny wysokociśnieniowej, które składają się na kompletny układ wtryskowy Diesla. Dodatkowo Bosch Motorsport dostarcza także Piezo Driver Box do elektronicznego sterowania wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, system sterowania ciśnieniem w szynie, a także rozrusznik i alternator.
Trwający 24 godziny wyścig stanowi ogromne obciążenie dla techniki w pojazdach – dla porównania, w Formule 1 podczas wszystkich 19 wyścigów sezonu 2011 bolidy pokonają w sumie niewiele dłuższy odcinek. Dlatego trwałość poszczególnych komponentów jest ogromnym wyzwaniem – podobnie jak integracja kompletnego układu składającego się z podzespołów hydraulicznych, elektronicznych oraz systemu rejestracji i transmisji danych.
Od 2006 roku zwycięstwo w wyścigu należy do samochodów z silnikami Diesla. – Zespoły doskonale wykorzystały podstawowe zalety technologii Diesla: wysoki moment obrotowy i niskie zużycie paliwa – mówi dr Gerhard Turner, prezes działu branżowego Bosch Diesel Systems. – Z zalet Diesla korzysta już także wielu zwykłych kierowców. W 2010 roku aż 42 proc. nowo zarejestrowanych samochodów osobowych w Niemczech stanowiły wersje z napędem Diesla, we Francji ich udział wynosił aż 70 proc. Dla porównania - udział samochodów z silnikami Diesla jeżdżących po polskich drogach wynosi 25 proc.
Będąc doświadczonym dostawcą systemów i komponentów dla wielu serii wyścigów, dział Bosch Motorsport wraz z zespołem ekspertów posiada kompetencje w zakresie produkcji systemów oraz bogate know-how w zakresie ich integracji i aplikacji w sportach motorowych. Dział Bosch Motorsport jest częścią spółki zależnej Bosch Engineering GmbH specjalizującej się w usługach inżynieryjnych. Sporty motorowe mają w firmie Bosch długą, bo 110-letnią tradycję: już w 1901 roku technika Bosch po raz pierwszy pomogła zdobyć pierwsze miejsce w wyścigu samochodowym.
Źródło: Bosch, fot. Bosch