Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Podczas trwającego obecnie salonu samochodowego w Los Angeles Honda zaprezentowała model Fit EV - koncept samochodu na energię elektryczną oraz platformę dla średniej wielkości auta hybrydowego typu plug-in.
Oba pojazdy stanowią część kompleksowego programu Honda Electric Mobility Network, mającego na celu redukcję emisji CO2. Firma chce osiągnąć ten cel poprzez wprowadzanie innowacyjnych produktów oraz rozwiązań z zakresu zarządzania energią i technologii umożliwiających jej wytwarzanie.
Honda Fit EV Concept jest zapowiedzią kierunku rozwoju oraz stylistyki seryjnego pojazdu elektrycznego marki - Fit EV, który pojawi się w USA i Japonii w 2012 roku. Zupełnie nowa platforma dla pojazdu hybrydowego typu plug-in zapowiada następną generację dwusilnikowych hybrydowych układów napędowych Hondy, których debiut przewidziano również na 2012 rok.
Takanobu Ito, prezes i dyrektor wykonawczy Honda Motor Co., Ltd. wyjaÅ›niÅ‚, iż „wieloletnie doÅ›wiadczenie firmy Honda w zakresie elektrycznych ukÅ‚adów napÄ™dowych pozwala lepiej zrozumieć wymagania klientów. WedÅ‚ug filozofii firmy, pojazd z napÄ™dem elektrycznym musi być wyjÄ…tkowo funkcjonalny i jednoczeÅ›nie powinien oferować nabywcy radość z jazdy. Model Fit EV Å‚Ä…czy w sobie typowo miejski charakter z wszechstronnym, praktycznym ukÅ‚adem hybrydowym typu plug-in oraz elektrycznym napÄ™dem znanym już z modelu FCX Clarity.”
Model Fit EV ma spełniać codzienne potrzeby przeciętnego mieszkańca miasta i oferować praktyczne, pięcioosobowe wnętrze znane z popularnego hatchbacka Honda Fit (w europie Honda Jazz). Po wejściu na rynek, model Fit EV wyposażony będzie w akumulatory litowo-jonowe oraz współosiowy silnik elektryczny.
Mocny silnik pochodzący z modelu FCX Clarity oferuje znakomitą sprawność oraz moc i pracuje cicho nawet przy wyższych prędkościach. Prędkość maksymalna z jaką może się poruszać Fit EV to 144 km/h.
ZasiÄ™g Fit EV wynosić bÄ™dzie mniej wiÄ™cej 160 km w miejskim cyklu pomiarowym US EPA LA4* (lub 112 km po uwzglÄ™dnieniu EPA). Dystans ten można wydÅ‚użyć dziÄ™ki wykorzystaniu innowacyjnego, elektrycznego systemu napÄ™dowego, który zaadaptowano z hybrydowego, sportowego modelu Honda CR-Z w wersji na rok 2011. System ten pozwala kierowcy wybrać jeden z trzech trybów jazdy - ECON, NORMAL oraz SPORT. Zmiana ustawieÅ„ nastÄ™puje pÅ‚ynnie i – zależnie od wybranego trybu – pozwala zwiÄ™kszyć wydajność lub osiÄ…gi pojazdu.
System działa na tej samej zasadzie co w hybrydowym modelu CR-Z. Pozwala on kierującemu dostosować ustawienia pojazdu oraz sposób jazdy do swoich upodobań lub aktualnych warunków drogowych. W trybie ekonomicznym (ECON) zasięg pojazdu można zwiększyć prawie o 17 %, w porównaniu do jazdy w trybie normalnym (NORMAL) i o 25 % w porównaniu z trybem sportowym (SPORT). W tym ostatnim znacznie poprawia się dynamika przyśpieszenia, a pojazd oferuje osiągi porównywalne do tych generowanych przez podobne modele z silnikami benzynowymi o pojemności 2,0 l.
Oprócz systemu E-Drive, w modelu Fit EV znajdziemy szereg rozwiązań pomagających kierowcy zachować styl jazdy zwiększający zasięg i wydajność akumulatorów.
Specjalny wskaźnik poinformuje kierującego o momencie, w którym najlepiej wyłączyć klimatyzację lub inne urządzenia, aby zmniejszyć obciążenie akumulatora.
Fit EV wyposażony bÄ™dzie w standardowy system Å‚Ä…cznoÅ›ci, który umożliwia podÅ‚Ä…czenie smartphona, komputera lub - dostÄ™pnego wyÅ‚Ä…cznie w Hondzie - interaktywnego pilota zdalnego sterowania, który przydaje siÄ™, gdy kierujÄ…cy znajduje siÄ™ poza pojazdem. To niewielkie urzÄ…dzenie mieÅ›ci siÄ™ w kieszeni i gwarantuje Å‚Ä…czność z samochodem bez koniecznoÅ›ci dodatkowego poÅ‚Ä…czenia z Internetem lub sieciÄ… komórkowÄ…. DziÄ™ki systemowi Å‚Ä…cznoÅ›ci, kierowcy bÄ™dÄ… mogli zdalnie sprawdzić stopieÅ„ naÅ‚adowania akumulatorów, wÅ‚Ä…czyć ich Å‚adowanie czy uruchomić ukÅ‚ad klimatyzacji nawet w trakcie podÅ‚Ä…czenia do sieci energetycznej, co pozwoli zmniejszyć przeciążenie akumulatorów podczas późniejszego rozruchu. Dedykowane aplikacje na telefon oraz specjalna strona internetowa pozwolÄ… ustawić powiadomienia i alerty dotyczÄ…ce Å‚adowania oraz zapewniÄ… 24-godzinnÄ… ochronÄ™ assistance i lokalizator publicznych stacji Å‚adujÄ…cych. Model Fit EV wyposażony bÄ™dzie w standardowÄ… nawigacjÄ™ Honda Satellite Linked Navigation System™, która oferuje funkcjÄ™ wyszukiwania publicznych stacji Å‚adowania.
Model Fit EV zaprojektowano tak, by jego ładowanie było czynnością prostą i wygodną. Przy wykorzystaniu tradycyjnego gniazda (120 wolt) naładowanie akumulatorów pojazdu zajmuje niecałe 12 godzin, a przy podłączeniu do gniazda o napięciu 240 wolt zajmuje to mniej niż 6 godzin.
Nadwozie pokazanego na salonie w Los Angeles pojazdu Fit EV Concept pokryto ekskluzywnym lakierem Deep Clear Blue Pearl. Samochód wyróżniają diodowe reflektory, chromowana dolna listwa przednia, aerodynamicznie wyprofilowany zderzak, tylne lampy diodowe, oznaczenia EV oraz bardzo atrakcyjne, pięcioramienne felgi ze stopu metali lekkich z niebieskimi wstawkami. Wewnątrz, na fotelach znajdziemy ekologiczną, szarą tapicerkę wykonaną z biotkaniny.
Oprócz pojazdu koncepcyjnego Fit EV Concept, na ekspozycji przygotowanej przez firmę Honda obejrzeć można również prototyp hondowskiego stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych. Aby rozpocząć proces ładowania, kierujący musi przesunąć specjalną kartę przed ekranem czytnika, a następnie podłączyć ładowarkę z pojazdem. Stanowisko ładowania firmy Honda pozwala zajrzeć w przyszłość i podejrzeć jak prosta i intuicyjna w obsłudze będzie kiedyś infrastruktura dla pojazdów elektrycznych.
Honda pokazaÅ‚a również zupeÅ‚nie nowÄ… platformÄ™ dla samochodu hybrydowego typu plug-in. Prezentuje ona dwusilnikowy, hybrydowy ukÅ‚ad napÄ™dowy nowej generacji. Zamontowany na pÅ‚ycie Å›redniej wielkoÅ›ci sedana system ma speÅ‚niać wymogi codziennego użytkowania pojazdu, umożliwiajÄ…c pokonywanie krótkich, czÄ™sto powtarzanych tras w trybie elektrycznym oraz – zależne od potrzeb – ma również umożliwiać podróżowanie na dÅ‚ugich dystansach. System nieustannie przeÅ‚Ä…cza siÄ™ miÄ™dzy trzema trybami napÄ™du (elektrycznym, benzynowym oraz benzynowo-elektrycznym), dostosowujÄ…c ustawienia do warunków jazdy i zapewniajÄ…c maksymalnÄ… wydajność ukÅ‚adu napÄ™dowego. Dodatkowo, pojazd wykorzystuje ukÅ‚ad odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania, co pozwala podÅ‚adować akumulatory w czasie jazdy.
W trybie elektrycznym pojazd wykorzystuje akumulator litowo-jonowy (6kWh) oraz mocny silnik elektryczny (120 kW). Tryb ten zapewnia w warunkach miejskich zasięg od około 16 km do 24 km oraz prędkość maksymalną 100 km/h. Przy użyciu gniazda 120-woltowego naładowanie baterii zajmuje od 2 do 2,5 godziny, a po podłączeniu do gniazda o napięciu 240 wolt ta sama operacja zajmie od 1 do 1,5 godziny.
Pojazd może również pracować w trybie benzynowo-elektrycznym. Wyposażono go bowiem w wydajny, oszczÄ™dny, czterocylindrowy, rzÄ™dowy silnik i-VTEC® o pojemnoÅ›ci 2 litrów. Jest to jednostka napÄ™dowa oparta na cyklu Atkinsona i sprzężona z przekÅ‚adniÄ… E-CVT. Dodatkowym oprócz zespoÅ‚u akumulatorów źródÅ‚em zasilania jest tu zatem również prÄ…dnica.
Aby umożliwić bardziej wydajną jazdę z dużą prędkością, pojazd może poruszać się wyłącznie w trybie spalinowym, w którym przednie koła napędza tylko silnik benzynowy.
Amerykański oddział firmy Honda uruchamia w tym roku program badawczy Advanced Technology Demonstration, który będzie polegał na testowaniu nowych pojazdów firmy w rzeczywistych warunkach drogowych oraz umożliwi badanie nawyków klientów oraz sposobów użytkowania przez nich tych pojazdów. Pozwoli on także określić plany dotyczące rozbudowy infrastruktury dla samochodów z napędem elektrycznym oraz inicjatyw zrównoważonego rozwoju. Firmie Honda w programie partnerować będą: Uniwersytet w Stanford, miasto Torrance (Kalifornia) oraz firma Google, Inc.
FCX Clarity, Honda Fit EV oraz planowana w przyszłości hybryda typu plug-in stanowić będą część kompleksowego programu mającego na celu redukcję emisji CO2. Honda to wyjątkowa firma, która oferuje przyjazne środowisku produkty, których napęd oparto o rozwiązania wykorzystujące energię odnawialną. W Japonii koncern produkuje i sprzedaje obecnie panele słoneczne wykonane w technice cienkowarstwowej. Ich montaż zakończono właśnie na budynkach niemieckiego ośrodka szkoleniowego Hondy.
Honda wykorzystuje innowacyjne technologie do wytwarzania i dystrybucji energii w zrównoważony, przyjazny środowisku sposób, np. z wykorzystaniem paneli słonecznych do produkcji paliwa wodorowego z wody. Ponadto koncern tworzy domowe systemy zarządzania energią, które wykorzystują technologię mikro-kogeneracji oraz moduły ogniw słonecznych do zasilania i ogrzewania domostw, a także do ładowania akumulatorów w pojazdach elektrycznych. Dla dobra klientów i całej międzynarodowej społeczności, program Honda Electric Mobility Network łączy ekologiczne układy napędowe, produkcję energii odnawialnej oraz rozwiązania z zakresu zarządzania energią.
Model Fit EV oraz sedan z napędem hybrydowym typu plug-in pojawią się w USA i Japonii w 2012 roku. Dołączą do szerokiej gamy ekologicznych pojazdów marki Honda takich jak model FCX Clarity, zasilany sprężonym gazem ziemnym Civic GX Sedan (tylko USA) czy cztery bardzo różne, hybrydowe modele benzynowo-elektryczne: Civic Hybrid (tylko USA i Japonia), sportowa hybryda CR-Z, hybrydowy Insight oraz Jazz Hybrid (tylko Japonia i Europa).
*EPA LA4 to standardowy, ustawowy cykl testowy w USA dla pojazdów elektrycznych, który większość producentów wykorzystuje do ich porównań. Wyniki testów przeprowadzonych zgodnie z wytycznymi nowego cyklu europejskiego są obecnie niedostępne.
Źródło: Honda