Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Volkswagen Golf blue-e-motion, napÄ™dzana wyÅ‚Ä…cznie silnikiem elektrycznym studyjna wersja najpopularniejszego europejskiego samochodu w historii, stanowi kolejny pomost do ery elektromobilnoÅ›ci. PiÄ™ciodrzwiowe i piÄ™cioosobowe auto jest bezgÅ‚oÅ›nie napÄ™dzane wbudowanym z przodu nadwozia silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 85 kW/115 KM; moc ciÄ…gÅ‚a wynosi 50 kW/69 KM. Tak jak wszystkie silniki elektryczne, także jednostka zastosowana w Golfie rozwija natychmiast bardzo wysoki maksymalny moment obrotowy (270 Nm). Rezultatem jest wiÄ™ksza przyjemność z jazdy. PrÄ…d do napÄ™du silnika elektrycznego jest magazynowany w litowo – jonowej baterii o pojemnoÅ›ci 26,5 kilowatogodzin.
Zależnie od stylu i warunków jazdy (m.in. używanie klimatyzacji i ogrzewania) obecnie stosowana bateria litowo – jonowa w Golfie blue-e-motion wystarczy na przejechanie okoÅ‚o 150 kilometrów. Ostateczne dane dotyczÄ…ce zasiÄ™gu Golfa blue-e-motion w wersji seryjnej Volkswagen poda dopiero w momencie rozpoczÄ™cia produkcji. Jednak już zasiÄ™g 150 kilometrów speÅ‚nia w wielu przypadkach wymagania osób dojeżdżajÄ…cych z przedmieść do pracy w mieÅ›cie. Na przykÅ‚ad w Niemczech wedÅ‚ug Głównego UrzÄ™du Statystycznego 6 z 10 osób dojeżdża do pracy samochodem, z tego 45,8 procent pokonuje mniej niż 10 kilometrów w jednÄ… stronÄ™, nastÄ™pne 28,1 procent – miÄ™dzy 10 a 25 kilometrów, a 16,2 procent ponad 25 kilometrów. Ponadto Golf blue-e-motion speÅ‚nia oczekiwania wielu osób Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi u klienta. Na krótkich odcinkach nieemitujÄ…cy substancji szkodliwych Golf bÄ™dzie również ekologicznym rozwiÄ…zaniem dla prywatnych użytkowników.
Maksymalny zasięg samochodu elektrycznego skraca się bardziej wyczuwalnie, niż w przypadku nowoczesnych samochodów z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym, jeżeli często wykorzystywana jest jego maksymalna moc. Mimo to rozwijający prędkość 135 km/h, bardzo aerodynamiczny Golf blue-e-motion (wartość cw: 0,295), dysponuje dostatecznymi rezerwami, aby poruszać się z dużą prędkością.
Z „żeglowaniem” mamy do czynienia, gdy jadÄ…cy w sposób przewidujÄ…cy kierowca zdejmie nogÄ™ z gazu. W tym przypadku praca silnika zostanie obniżona o tak zwanÄ… zerowÄ… liniÄ™ momentu obrotowego, aby samochód mógÅ‚ toczyć siÄ™ z możliwie jak najmniejszymi oporami. Przy tym, dziÄ™ki rekuperacji Golf blue-e-motion odzyskuje energiÄ™ kinetycznÄ…, a jednoczeÅ›nie dysponuje wystarczajÄ…cym potencjaÅ‚em, aby wykonać szybki manewr wyprzedzania. O wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciach dynamicznych tego auta może Å›wiadczyć jego przyspieszenie: od 0 do 100 km/h Golf blue-e-motion przyspiesza w 11,8 sekundy.
30 modułów baterii skÅ‚adajÄ…cych siÄ™ ze 180 ogniw litowo – jonowych (pojemność: 26,5 kWh) studyjnego modelu, wbudowanych jest odpowiednio do architektury samochodu w podÅ‚ogÄ™ bagażnika (nie redukujÄ…c pojemnoÅ›ci bagażnika, która wynosi 275 litrów), pod tylnÄ… kanapÄ… i w tunelu Å›rodkowym podwozia (miÄ™dzy przednimi fotelami). Za staÅ‚Ä… gospodarkÄ™ cieplnÄ… baterii odpowiada oddzielny ukÅ‚ad chÅ‚odzenia powietrzem. ModuÅ‚y baterii ważą Å‚Ä…cznie 315 kilogramów.
Na wskaźniku kW (zamiast klasycznego obrotomierza) kierowca może sprawdzić, ile energii samochód pobiera przy aktualnym wciśnięciu pedału gazu. Kierowcy w samochodach elektrycznych prawie intuicyjnie zwracają uwagę, aby wskaźnik kW wskazywał możliwie niską wartość. W tym okrągłym wskaźniku znajduje się także informacja o zasięgu. Kolejny mały zegar, w umieszczonym tradycyjnie z prawej strony prędkościomierzu, pokazuje informacje o poziomie naładowania baterii.
NowoÅ›ciÄ… jest także wskaźnik intensywnoÅ›ci rekuperacji na wyÅ›wietlaczu wielofunkcyjnym (MFA) miÄ™dzy zegarami kW a prÄ™dkoÅ›ciomierzem. Kierowca ma możliwość ustawienia dźwigniÄ… automatycznej skrzyni biegów lub przyciskami na kierownicy (D do D3) jeden z czterech stopni odzyskiwania energii hamowania. Na najniższym stopniu (D) samochód „żegluje”, gdy tylko kierowca zdejmie nogÄ™ z pedaÅ‚u gazu. Golf blue-e-motion hamowany jest wówczas bardzo maÅ‚ym oporem toczenia i oporem powietrza. Natomiast na stopniu D3 lub B (dla hamowania) odzyskiwana jest maksymalna ilość energii kinetycznej, która zasila bateriÄ™. Ponadto na wskaźniku wielofunkcyjnym może być wyÅ›wietlane zużycie prÄ…du przez automatycznÄ… klimatyzacjÄ™ i wewnÄ™trznÄ… dmuchawÄ™.
Ponadto można zawsze ustawić aktualny profil jazdy, zatem kierowca może wybrać, czy woli maksymalny zasięg, maksymalny komfort czy też maksymalną dynamikę. Zależnie od wybranego profilu dobrana zostanie odpowiednio moc silnika elektrycznego, praca klimatyzacji, maksymalna prędkość i strategia rekuperacji.
Golf blue-e-motion posiada trzy profile: Normal, Comfort+ i Range+. W profilu Comfort+ do dyspozycji jest pełne 85 kW i w tym trybie Golf blue-e-motion może rozwinąć prędkość 135 km/h. Gdy kierowca włączy profil Normal, moc zostanie obniżona do 65 kW, a prędkość maksymalna do 115 km/h. W trybie Range+ moduł sterowania silnika zredukuje moc do 50 kW i w tym przypadku prędkość maksymalna wyniesie 105 km/h. Jednocześnie całkowicie wyłączona zostanie klimatyzacja. Wybrany profil jest wyświetlany na wskaźniku wielofunkcyjnym (MFA).
Gniazdo do ładowania Golfa blue-e-motion znajduje się za otwieranym znaczkiem VW na osłonie chłodnicy. Odpowiedni piktogram na wskaźniku wielofunkcyjnym informuje, czy kabel do ładowania został prawidłowo podłączony i zablokowany, a podczas aktywnego ładowania miga dioda wskaźnika poziomu naładowania i jednocześnie jest aktualizowany status naładowania na zegarach.
Wszystkie istotne elementy układu napędowego zostały umieszczone z przodu, w komorze silnika. Konstruktorzy wykorzystali tutaj między innymi doświadczenia zebrane przy projektowaniu licznych wcześniejszych samochodów studyjnych. Na przykład w Golfie blue-e-motion, podobnie jak w studyjnym Up! blue-e-motion zastosowano zintegrowaną formę napędu elektrycznego. Jego sercem jest ważący 80 kilogramów silnik elektryczny wraz z przekładnią i mechanizmem różnicowym. Za zarządzanie energią odpowiedzialny jest wysokowydajny falownik impulsowy, który razem z przetwornikiem DC/DC 12-woltowej sieci elektrycznej i urządzeniem ładującym, jest połączony w jeden zintegrowany napęd. Cały zespół jest stosunkowo lekki i kompaktowy. Świadczy o tym chociażby fakt, że pięciodrzwiowy i pięcioosobowy Golf blue-e-motion, mimo ciężkich baterii, waży 1.545 kilogramów, czyli tylko o 205 kilogramów więcej, niż porównywalny Golf BlueMotion z TDI i DSG.
Źródło: Volkswagen